Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tenkte å lage et prosjekt om bilen min.

Det er en e30 med s38b36. Jeg har hatt bilen i 2,5 år, men den er blitt lite brukt. Det har vært mye hallveis løsninger på bilen, noe jeg nå skal utbedre.

Målet med bilen er jeg kan ha det gøy på bane, og litt søndagskjøring. Skal gjøre mye for å ha en bil jeg kan stole på, da det er veldig kjipt og dra henger i 8 timer til banen, for å så ryke noe etter 2 runder.

Vil ikke skrive opp så mye planer jeg har med bilen, da dette forandrer seg etterhvert. Men kommer ikke til å bytte ut motoren. Har Leda koilovers, noe som vistnokk blir brukt i STCC osv. Har e28 535 diff. Skal ha 535 nav og medbringere bak, og sviktstålakslinger fra PPf ligger klar. Har en 535 girkasse som jeg tenkte å bruke. Har e36 tannstang, og innkorta styring, så er 1,5 runde fra ene til andre sida.

Skal også gjøre litt utvendige forandringer, for å få en mer clean lock, og ikke rallylocken som er nå.

Konstuktiv kritikk setter jeg stor pris på!

p72em92tzuz2ywdpv3pi.jpg

sselz5892jhmbm3tlaej.jpg

Er ikke mye igjenn i bagasjerommet. Her kommer bensinpumpe og fuelsell.

DSC00714.jpg

Har forsterket dempertårna litt. Skal lage forsterkning til å ha oppå tornet også, men har ikke kommet så langt enda.

DSC00716.jpg

DSC00719.jpg

DSC00720.jpg

Motoren sett forfra:

DSC00718.jpg

Er laget til slik at fronten er avtagbar. Dette er heller ikke så veldig bra, så skal lage endel nytt her.

DSC00728.jpg

Har fått laget noen fester til radiatoren, men er langt fra ferdig:

DSC00733.jpg

• Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har også kjøpt med stabbstag fra IE. Kjøpte til e30 m3, da disse har en annen innfestning forran. Skal vist være mer effektivt. Tror ikke at det skal bli noe problem å få laget noen fester til staga på mine fjørbein.

DSC00723.jpg

Er 25/22 mm tykt :)

DSC00725.jpg

Posted

Ser ut til å være ett greit utgangspunkt for en liten forbedring det her. :) Det kommer til å bli stivt med det Ireland Engineering kittet med såpass mye tykkelse. 8) En bedre frontløsning er ta løs hele frontvangen (ikke bare øverste del som vist på bildet ditt), og lage til en løsning slik at du kan skru den av og på. Ligger noen bilder av det på E30tech.com, men er for trøtt til å finne frem link, hehe.

Posted
Ser ut til å være ett greit utgangspunkt for en liten forbedring det her. :) Det kommer til å bli stivt med det Ireland Engineering kittet med såpass mye tykkelse. 8) En bedre frontløsning er ta løs hele frontvangen (ikke bare øverste del som vist på bildet ditt), og lage til en løsning slik at du kan skru den av og på. Ligger noen bilder av det på E30tech.com, men er for trøtt til å finne frem link, hehe.

Hadde vært glimrende vist du hadde kunnet lagt ut link en dag du mulighet! :D

Gleder meg til å prøve bilen med stabbstaga. Har faktiskt kjørt uten til nå, og det er litt ubehagelig i høyrer hastighet :P

Posted

La forresten merke til at det ligger en gummiopplagring til rattakselen din der fra IE, denne passer nok ikke rett på pågrunn av tykkelsen. Den er tynnere enn den vi har her i Europa, så du må legge til noen skiver/spacere for å få den rette tykkelsen. Bare ett tips.

Posted
La forresten merke til at det ligger en gummiopplagring til rattakselen din der fra IE, denne passer nok ikke rett på pågrunn av tykkelsen. Den er tynnere enn den vi har her i Europa, så du må legge til noen skiver/spacere for å få den rette tykkelsen. Bare ett tips.

Oki :)

Ja, bør ikke være noe problem når den er for tynn..

Så veldig greit ut å få hele rammevangen avtagbar, nesten mindre arbeid det enn å prøve å få den fronten jeg har nå bein. Eneste er at det muligens blir noe mindre plass til radiator.

Får måle litt på en kompis sin e30..

Slik det er nå, får jeg en Spal vifte på innsiden av radiatoren. Har også tenkt å lage fester til intercooler når jeg første er igang :)

Posted

I går fikk jeg lager forsterkningsringer til toppen av dempertårna bak.

Jeg hadde en mal og gå ut ifra, så merket opp fra denne. Går også fint å måle seg frem til hvorden den skal være, men er vesentlig mer arbeid.

DSC00780.jpg

Fant en hullsag som var litt mindre enn hullet jeg ville ha, hadde ingen som var akkuratt rett størrelse.

DSC00783.jpg

Etter litt kapp og sliping, ble resultatet slik:

DSC00784.jpg

Jeg laget dem endels større i ytre kant, så kapper jeg dem heller til når jeg kan måle direkte på bilen. Skal også sveise dem sammen med platen jeg allerede har lagt på tårna bak.

Fikk også igjen nava bak etter en kompis har CNC frest dem. Vil ikke bygge om til 5 bolts, derfor har jeg fått 4 bolts bak. Men har jo fremdeles muligheten til å bygge om til 5 bolt :)

DSC00786.jpg

DSC00787.jpg

Posted
Tøff banebil detta. :applause:

Har du noe bilder og mere info på disse coiloversene dine?

Takk for det! :)

Nei, har ikke det. Men kan godt ta noen neste gang jeg holder på med bilen! :wink:

Har heller ikke så mye info om dem. Kan forsovidt se om jeg finner noe på nett en dag jeg kjeder meg :P

Topplagrene bak var vertfall ganske hefige, er en form for uniball. Er kun bevegelig fra ene til andre sida, og helt stumt opp og ned. Legger snart ut et bilde av dem..

Posted

Har fått sveist på forsterkningene på toppen av tårna bak. Legger ved et par bilder. Er vesentlig mye sterkere nå enn tideliggere, da forsterkningen på toppen er laget i 6mm stål. Sveisen er heller ikke fin, da det er veldig trangt å komme til :P

DSC00789.jpg

DSC00790.jpg

Har også fått sandblås topplagrene bak:

DSC00793.jpg

Posted

Takk for det :)

Ja, er gla nå for at ingen kjøte bilen når jeg vurderte å selge :P Satser på å få brukt bilen litt denne sesongen, men er vell ikke før i sistehalvdel ting begynner å fungere skikkelig :?