Gå til innhold

Motorbytte fra 2,0 til 2,8- hva må gjøres ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å bytte motor i 520`n til 528 motor. M52b20 med singel Vanos byttes da mot M52b28 singel Vanos.

Tenkte da bare motorbytte og kjøre med 520 girkasse,clutch,eksosanlegg,hjerne..

Må jeg ha startsperra og nøkkel donor bil,eller er det bare å starte opp med det jeg har ?

:?

Skrevet

Sålenge du kan bruke din egen hjerne så trenger du ikke noen form for

EWS deler fra donor nei. Men trenger du 528 hjernen må du også ha

EWS hjerne og nøkkel med chip fra donorbil.

Skrevet

Som sagt vet ikke jeg om du kan bruke 520 hjernen din da.

Men ifølge ETK er det samme hjerne (delenr 1214 14 29 999)

på både 520i, 523i og 528i produsert før 09/1998.

Og det er samme hjerne (1214 75 26 754) på 520i, 523i og

528i produsert etter 09/1998.

Disse to hjernene brukes forsåvidt med samme års inndeling i

alle modeller (e38, e36 osv) med m52b2_ motor, ikke bare e39.

Skrevet

I følge en her på forumet som har bra peiling som du også har Olelink,kan jeg bruke 520-hjernen fra min bil.

Min er -09.98. Den 728 motoren er en 96 modell med ca 200`km får den for 5000,- Kjempekjøp :)

Motor skal være bra og fri for lekkasjer,men jeg vil ta en kompresjonstest for sikkerhetskyld :wink:

Skrevet
Trodde alle E39 produsert fra 09-98 hadde M52TU motor, eller er det at den er første gang registrert 09-98 og dermed er produsert før?

Riktig dette, modellår 1999 fikk m52TU (dobbel vanos), dette betyr at biler produsert

fra og med 09/1998 er levert med m52tu, modeller før dette hadde m52.

Derfor er det også bytte av DME ved denne produksjonsdatoen.

Skrevet
slenger inn et spm jeg og.kan 520 kassa brukes på 528 motoren?? tenker på samme operasjonen på min E39 siden 520 motoren har rulla 300000. 8)

Hvis du har steptronic kan du bruke den, men vil ikke få den godkjent. Steptronickassen i E39 520 tåler 315NM, mens motor leverer 285nm når den var ny, de fleste har nok mistet noe effekt over årenes løp.

Har ikke sjekket manuellkassene til 520

Skrevet
Trodde alle E39 produsert fra 09-98 hadde M52TU motor, eller er det at den er første gang registrert 09-98 og dermed er produsert før?

Du har rett i det,men slik jeg skrev det betyr det til og med september 98. ( - 09.98) :wink:

Skrevet
slenger inn et spm jeg og.kan 520 kassa brukes på 528 motoren?? tenker på samme operasjonen på min E39 siden 520 motoren har rulla 300000. 8)

Hvis du har steptronic kan du bruke den, men vil ikke få den godkjent. Steptronickassen i E39 520 tåler 315NM, mens motor leverer 285nm når den var ny, de fleste har nok mistet noe effekt over årenes løp.

Har ikke sjekket manuellkassene til 520

285nm i en original 520?? hørtes 100nm for mye ut egentig. men bryr bt virkelig seg så hardt om girkassa/ drivverk ikke er laget for 2,8 da? ryker dette, stopper jo bilen. er ikke lik at alle 4 hjula løsner liksom...

Skrevet

haha. ja der sa du noe :lol: men hvor lenge det holder med 520 kasse på 2,8n er jo en ting og. noe vits å godkjenne det da? motoren ser jo identisk ut....

har en liten drøm om å sette 2,8 med m50 innsug og kompressor i min e34 :D da begynner det å flytte på seg :P

Skrevet
haha. ja der sa du noe :lol: men hvor lenge det holder med 520 kasse på 2,8n er jo en ting og. noe vits å godkjenne det da? motoren ser jo identisk ut....

har en liten drøm om å sette 2,8 med m50 innsug og kompressor i min e34 :D da begynner det å flytte på seg :P

Det blir nok ///M5 prestanda på den bilen da :D

Lykke til med prosjektet :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...