Gå til innhold

Ny BMW og ny på dette forumet -trenger noen gode råd!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Trodde aldri jeg skulle gå bort i fra Saab og over til BMW, men sånn ble det nå bare. Litt tilfeldig, men angrer ikke et sekund -så langt! :D

Har endt opp med en 2011 316d Touring M-Sport med endel ekstra utstyr. Trodde aldri jeg skulle velge denne motoren, men etter prøvekjøring så ble jeg overbevist! Og da jeg i jobbsammenheng kjører over 30.000km i året, så var lavt forbruk var viktig ved valg av bil. Her snakker vi 0,45 liter pr mil i snitt! :applause:

Men har allerede et par småting jeg ønsker å gjøre med bilen, blant annet bytte til sorte Performance nyrer. De er allerde bestilt, men jeg har null peiling på hvordan de byttes. Vil tro det er noen skruer og/eller klips?

Så mitt første spørsmål her inne er om det er noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse på hvordan nyrene byttes?

En annen ting, som egentlig er en selvmotsigelse i forhold til at jeg skriver at jeg er fornøyd med min 316d med 115hk, er at jeg har begynt å kikke litt på hva som finnes av muligheter for trim. :P

Har lest litt på forumet og ser det er omtrent like mange formeninger om dette som medlemmer her inne. Jeg ønsker ikke å starte noen ny diskusjon ang trim, men lurer litt på om trim fra Bluefin kan være brukanes? Er snakk om oppgradering til 160hk.

Høres knall ut da, men "funker" Bluefin, og vil bilen min tåle det?

Ser i spesifikasjoner hos BMW at det er tilsynelatende samme motor i 316d med 115hk som i 320d med 184hk: 4 sylindret 2 liters motor.

Men kan det være andre komponenter som er ulike? Tenker da på ventiler, dyser, turbo, clutch etc etc?

Har forsøkt å søke på nettet etter uavhengig tester av Bluefin, men har ikke funnet noen.

Ikke meninga å virke arrogant, men her vil jeg ha svar fra folk som VEIT hva de snakker om, og ikke bare TROR de veit. Erfaringer fra andre forum er at det er massevis av kvisete tenåringer som skriver masse ræl uten å faktisk vite hva de snakket om. Det er viktig for meg å få korrekt og pålitelig informasjon, og ikke masse synsing eller historier om fattern til en kompis som har sååå feit BMW! :? Er du mekaniker eller iallefall KAN bil og veit hva du snakker om og har erfaring på området, så håper jeg du vil svare seriøst.

Takker! :):)

Skrevet

Hei og velkommen til forumet :)

Greit at du vil ha svar fra folk som veit hva de prater om. Det vil vi alle, men det det fins masse kvisete ungdom som kan mye bil. Ved slike utalelser virker du fort arrogant ;)

Når det gjelder slik trimming av bilen må du være klar over at du mister garantien. I vertfall det som gjelder motor og drivverk. Dog har jeg hørt her inne at hartge har hatt chiper som bmw godkjenner mtp. garantien, men er ikke sikker på dette. Kanskje noen andre veit mer om dette. Eventuelt kan du søke det opp.

Skrevet

Hartge leverer trim og tar over garantien for motoren. Usikker når det gjelder girkassa o.l

Men med en så ny bil, ville jeg ialfall ha kjørt inn motoren og tenkt flere ganger på trim og slitasje på motoren. Turboen vil slites mer, motor vil muligens slites mer. Og om du blir tatt med trim, så vil dette svi enda mer.

ellers flott bil du har skaffet deg.

Skrevet

Men har allerede et par småting jeg ønsker å gjøre med bilen, blant annet bytte til sorte Performance nyrer. De er allerde bestilt, men jeg har null peiling på hvordan de byttes. Vil tro det er noen skruer og/eller klips?

Så mitt første spørsmål her inne er om det er noen som kan gi meg en detaljert beskrivelse på hvordan nyrene byttes?

Hei, og velkommen til forumet, og gratulerer med ny bil! Jeg kan i alle fall svare på den "enkle" delen her, da jeg nettopp har utført samme operasjon på min egen E91.

Om du har mulighet, så sørg for at bilen står i garasje, og er noen lunde varm i helhet. Dette fordi at plastikken sprekker lettere under kalde vinterdager.;) Nyrene er kun klipset fast, og det er to eller tre fester i øvre del av nyre, og to under om jeg ikke husker feil. For å lette jobben litt, og unngå følelsen at du ødelegger/brekker noe, kan det være greit å lokalisere de festene, og bruke et egnet skrujern til å presse ned klipsen litt med.:) Da er det i grunn bare å trekke ut nyrene! Og montere gjør du bare med å trykke de inn, til de låser seg i klipsene igjen..

De to bitene som er festet til panseret, er festet med tre stk skruer hver. Disser skrur du bare ut, og så er listene løse. De nye monteres da selvfølgelig motsatt vei, bare med å skrues fast.:)

Lykke til, og vis oss gjerne bilen din under bilder/show off tråden :)

Mvh

Jørgen Lie

Skrevet

Er ikke 316D bare en nedtunet versjon av 320D når vi snakker om en 2011 modell? Da burde det vel være lett å øke effekten på denne opp mot hva 320D har.

Både 316,318 og 320 har 2 liter, så vil tro det bare er turbotrykket som er nedjustert pga avgifter i noen land.

Skrevet

hei

og velkommen til forumet, håper du trives her.

på forumet vil du møte alle slags folk, stort sett veldig greie, du må bli med på banekjøringer, og alle de sosiale treff klubben har, du kan også bli medlem i BMWCCN (bmw car club norway)

det er bra du har sett lyset og gått over til Bmw.

Skrevet

Jeg takker så mye for hyggelige svar, til tross for min kanskje noe arrogante fremtoning! :)

Det er klart at det er mange ungdommer som virkelig kan bil, men poenget mitt var at jeg er interessert i å komme nærmest mulig fakta, og ønsker dermed å unngå så altfor mye synsing. Men nok om det! :)

Spesielt takk til Jørgen Lie for utfyllende svar ang bytte av nyrer -dette er akkurat hva jeg er ute etter! Jeg har for øvrig ikke de platene/bitene på panseret på min bil, det er vel en av forskjellene på den tidligere E91 kontra min E91 LCI. Ellers regner jeg med at nyrene er festet på samme måte. Veldig godt tips ang plast og kulde, så jeg venter en måned eller to med å skifte de. Mye hyggeligere å gjøre sånt i vårsola! :)

Får legge inn noen bilder etterhvert når bilen er nyvasket og fin. Nå for tiden er det jo rett og slett umulig å holde den rein... :(

Ønsker alle en fortsatt strålende dag! :)

Skrevet

Bra du var fortrolig med svaret ! :) Kom ikke på det med nyrene på LCI`n, var småtrøtt da jeg skrev.;) Tror ikke du trenger å vente slik altså. Bare at det ikke er mange minus.. Jeg monterte mine ute

lillejulaften i fjor, med en del minus, så det går vel bra :) Men som du sier, mye hyggeligere å gjøre det i vårsola 8)

Skrevet

Hei og velkommen til forumet. Kan være en fordel og ha en litt mer utfyllende profil med type bil og hvor i landet du kommer fra. Og som det var nevnt her tidligere så er det lurt og være medlem i BMW klubben. Veldig gode rabatter på deler og arbeid utført på BMW verksteder. Kan fort tjene inn kontigenten på et innkjøp eller et verksted opphold.

Skrevet

Velkommen, og gratulerer med ny e91.

Når det gjelder nyrene, så fant jeg en DIY-guide for e92 nyrene som jo er ganske like e91 LCI nyrene.

Jeg vil anta at det er noelunde likt.

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=47059

Og når det gjelder forskjell på 316d, 318d og 320d så har jeg lest at det er forskjell på noe fysiske komponenter og ikke bare nedtrimmet.

Skrevet

Takk skal du ha E.H.D! :D

Jeg må nok avvente litt den trimmen tror jeg. Skal heller nå bruke noen kroner på "småting" som disse svarte nyrene, stoffmatter, bagasjeromsmatte, pedalsett etc. Kjenner ikke så godt til BMW, og hva som er "kult" og hva som er "ukult". Hvordan er det med produkter fra Schmiedmann, er det anerkjent eller bare jalla? Kun GS Bildeler som gjelder? :)

Er som sagt ny på forumet her, og gjør her et forsøk på å legge ut et par bilder av bilen som jeg tok her om dagen (med mobilkamera). Grusomt med all denne snøen.....jeg vil ha ren og pen bil!!

dmf7gyttg5poae9uzwx6.jpg

2m0bs05qwgs8wp9dhzds.jpg

Skrevet

Gratulerer med fin bil!

Jeg liker ikke svarte nyrer, men smak og behag. Sikkert ingen som henger deg om du setter på det. Verre om du klistrer på sånne chromestriper rundt lyktene og sånt. ;)

Når det gjelder tuning så funker Bluefin, så sant de har fått orden på denne nye ECUen? I starten hadde de trøbbel med å få programmert den, men får du kjøpt til nyere enn 2009 nå, så har de nok orden på det. Ellers så er det mye skryt der ute, kompis av meg tuna sin 143hk/300Nm 118d, og den skulle fått 185hk og 380Nm, men fikk 172hk/315Nm. De påstår at de har hatt biler som har endt opp med 200hk, men det er enklere å stole på en tredjepart når det gjelder bremsing merker jeg. Tror forøvrig ikke at Bluefin (Superchip) er noe verre enn noen som helst andre på markedet, og produktet i seg selv er supert - og billig.

Er ikke 316D bare en nedtunet versjon av 320D når vi snakker om en 2011 modell? Da burde det vel være lett å øke effekten på denne opp mot hva 320D har.

Både 316,318 og 320 har 2 liter, så vil tro det bare er turbotrykket som er nedjustert pga avgifter i noen land.

Det er ikke riktig. Det er såvidt jeg vet forskjeller på turbo, dyser, balanseaksel, ellers bortimot helt likt. x23d har også samme 2-liters motoren, men den har twin-turbo. Men at det går an å få opp mot hva en 320d har originalt er det ingen tvil om... ;)

Skrevet

Hei og velkommen til forumet :)

Hyggelig at valget av BMW står til dine forventninger, så får vi håpe forumet

også likeså står til forventingene. Alle er vi her for å hjelpe hverandre.

Ikke meninga å virke arrogant, men her vil jeg ha svar fra folk som VEIT hva de snakker om, og ikke bare TROR de veit. Erfaringer fra andre forum er at det er massevis av kvisete tenåringer som skriver masse ræl uten å faktisk vite hva de snakket om. Det er viktig for meg å få korrekt og pålitelig informasjon, og ikke masse synsing eller historier om fattern til en kompis som har sååå feit BMW! :? Er du mekaniker eller iallefall KAN bil og veit hva du snakker om og har erfaring på området, så håper jeg du vil svare seriøst.

Tror dog jeg ville lagt av meg den holdningen ganske tidlig, vi er alle her inne

inntresert i svar som bygger på erfaring og kunnskap, MEN her inne har

vi gang på gang sett at alder er av liten betydning da en 18 åring kan vite mye

mer og ha mer teknisk erfaring enn en 40 åring som aldri før har sett under

panseret på bilen sin.

Så om du tar det som du etterhvert leser for god fisk eller ei må du nok avgjøre

selv da feilaktige anntagelser og/eller meninger likegreit kan komme fra en godt

voksen kar. :)

Skrevet
Er ikke 316D bare en nedtunet versjon av 320D når vi snakker om en 2011 modell? Da burde det vel være lett å øke effekten på denne opp mot hva 320D har.

Både 316,318 og 320 har 2 liter, så vil tro det bare er turbotrykket som er nedjustert pga avgifter i noen land.

Det er ikke riktig. Det er såvidt jeg vet forskjeller på turbo, dyser, balanseaksel, ellers bortimot helt likt. x23d har også samme 2-liters motoren, men den har twin-turbo. Men at det går an å få opp mot hva en 320d har originalt er det ingen tvil om... ;)

Du har sikkert helt rett. Men har jo blitt ganske vanlig å tune ned biler pga avgifter og forsikringsgrenser. 316 selges vel bare i noen få avgiftsfientlige land? Og da lønner det seg ofte å bare nedtune bilene fra fabrikk enn å lage andre deler for de bilene.

Leste 320d 163 hester versjonen bare er tilgjengelig i Norge og et par andre land. I de fleste land får du bare 184hk versjonen av 320d som med en chip oppgradering gikk fra 184hk/380NM til 219hk/460NM.

At bilen kan nå 320d effekt og mer enn det er det ingen tvil om. Men motorer som er nedtunet er naturligvis billige å øke effekten på. Var en kompis som nevnte det til meg for et par dager siden at nye 316d var billig og lett å øke effekt på for mesteparten av motor var samme som 320d.

Men det har jeg ikke sjekket fordi det ikke er en aktuell bil for meg å kjøpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...