jensek Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en brukbar e39 520. når sommeren begynner å nærme seg, tenker jeg på å hente meg en e39 m5 fra tyskland. tenkte jeg skulle bruke mest mulig av m5en, men hvor mye av 520en må jeg la være å tulle med? er det eneste jeg trenger av 520en ramma? selfølgelig ønsker jeg dette godkjent hilss jenss
Olelink Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Ring og spørr BT først, tviler egentlig på at du får dette godkjent desverre.
Rogern Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Her er svaret en kompis fikk da han spurte: Hei ! For ombygging av en 1997 modell BMW 520 til M5 vil vi vanligvis kreve: 1. Motor bør være av 1997 modell eller nyere slik at støy og avgass er ok. 2. Ved ev. import av motor må støy og avgass dokumenteres på lik linje med reg. av en bruktimportert bil. 3. BMW merkeverksted må dokumentere at råkarosseriet på din bil er likt/like sterkt som en M5. 4. BMW merkeverksted på dokumentere at understell, styring,drivverk og bremser er oppgradert til/likt med M5. 5. Hvis det skulle være mye forskjell i understell som f.eks fjærbein/nav så må ny 4-hjulskontroll fremlegges. 6. Det skal fremvises kvittering, eventuelt tolldeklarasjoner på hvor motor og ev. girkasse stammer fra. Motornummer på M5 motoren må oppgis. 7. Det kreves tilstrekkelig nyttelast for det antall sitteplasser kjøretøyet skal registreres for. Tillatte akselvekter / tillatt totalvekt kan ikke overskrides. 8. Kjennemerker på bilen bør innleveres før ombygging starter.
Olelink Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Og det er nok hovedsakelig punkt 3 og spesielt 7 som blir vanskelig og tilfredstille med alle innskjerpinger som er gjort i senere tid innen BT. Punkt 3 fordi at BMW sentralt ikke gir ut slike dokumenter. Råkarosseriene på 520 kontra m5 har også forskjellig delenr. Dermed kan heller ikke ett lokalt merkeverksted dokumentere at råkarosseriene tåler det samme. Punkt 7 fordi motoren i M5 er tyngre enn en m52 så du får da problem med totalvekten og du kan ikke nedjustere antall seteplasser for å komme tilbake innunder 520´ens tillate totalvekt. Men det viktigste er at du tar kontakt med BT og får en dialog med dem, hva vi her på bimmers sier og mener har liten betydning
Haug530D Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Er nok lettere å kjøpe seg en 535 eller 540 for å bygge om enn en 520.
T.H.O Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Ser ikke helt problemet. Det fins da 520er som er godkjent ombygd til M5, Ta kontakt med SSPerformance i Skien. Kanskje de kan gi noen svar.
Haug530D Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Ser ikke helt problemet.Det fins da 520er som er godkjent ombygd til M5, Ta kontakt med SSPerformance i Skien. Kanskje de kan gi noen svar. Joda det går sikkert å få det til, men det er jo avhengig av hva BT sier, noen stasjoner er mer villige enn andre. Mange andre faktorer som spiller inn også. Når det gjelder SSPerformannce så drar vel de bilene med seg ned til Tüv for å få de til å godkjenne Karosseri osv....
Mikael-B Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Råkarosseriene på 520 kontra m5 har også forskjellig delenr. ) Eneste forskjell er hjulbrønn baki, det er det ikke på M5 pga. eksos Men blir uansett vanskelig å overbevise Statens Vegvesen om det uten håndfaste bevis eller papirer.
jensek Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Skrevet Mars 12, 2011 akkurat det samme tenkte jeg, dette har jo blitt gjort før. Så det er ikke nok å bare bruke 520ens ramme, man må også bruke karossen? for eit land vi bor i!!!
jensek Skrevet Mars 12, 2011 Forfatter Skrevet Mars 12, 2011 btw takk for bra svar. Jeg får vel ta en telefon til nærmeste BT, virker som det eneste lure å gjøre.
Mikael-B Skrevet Mars 12, 2011 Skrevet Mars 12, 2011 akkurat det samme tenkte jeg, dette har jo blitt gjort før. Så det er ikke nok å bare bruke 520ens ramme, man må også bruke karossen?for eit land vi bor i!!! Nei, da må du jo betale engansavgift. Du bruker 520ens råkarosseri, men er usikker på hvordan de gjør det ang. hjulbrønnen. Om de bytter hele gulvet baki, eller kun brønnen. Det lureste er enten å sende søknad, eller ta personlig kontakt med han som har ansvar for ombygging på lokal stasjonen
Olelink Skrevet Mars 12, 2011 Skrevet Mars 12, 2011 Eneste forskjell er hjulbrønn baki, det er det ikke på M5 pga. eksos Men blir uansett vanskelig å overbevise Statens Vegvesen om det uten håndfaste bevis eller papirer. Det bryr ikke BT seg om, selv om det ikke hadde vært en eneste forskjell er det fortsatt forskjellig delenr og da må det papirer til som dokumenterer at chassiet tåler det samme.
jensek Skrevet Mars 14, 2011 Forfatter Skrevet Mars 14, 2011 Sendte en mail til ssperformance, fikk dette tilbake: Hei Ja, forutsatt at du har alle innførsels papirene på tysk bil og at jobben er gjort 100% så kan vi ta oss av godkjenningen for 40.000,- + mva. så dette skal ikke være helt umulig, blir jo ikke svinepris heller:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå