merlin Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Vår kjære 525tds touring har begynt å skape seg litt. Den er relativt tungstartet når kald, men også litt når den er varm. Som kald er den grei å få fyr på dersom jeg gløder den 3 ganger.... Er spesielt tungstartet når den har stått en stund, etter å ha stått opp mot en uke i ro, kan den være så ille som at jeg så vidt har strøm nok på batteri til å få start. Den er også vanskelig å å start på dersom den står parkert i motbakke, med da samme symtomer som når den har stått en stund i ro. Men i går toppet det seg, da den stoppet for oss på vei hjem fra Kristiansand til Stavanger. Det begynte med at jeg mistet draget en kort periode ca 1 km før den stoppet, og så plutselig bare døde den. Heldighvis var Viking taubil første bil som kom bak, så vi kom oss forsåvidt raskt på "hjul" igjen, og inn mot sivilisasjon, slik at vi vertfall kom oss hjem. Har i dag vert ute og hentet bilen. Da den stanset viste tankmåleren rett rundt 15liter. Hadde i dag med meg en 25liters kanne med disel, og etter en del kinning, så fyrte den som normalt. Har i dag brukt bilen som normalt, og har ikke merket noe som helst tull..... Har lest litt i tråden om BMW`s diselmotorer, og er i grunnen ikke helt klok på hva som kan være galt, ettersom den egentlig skal gå som normalt selv om fødepumpen ikke fungerer. Hva angår tungstartet, kan jo dette skyldes fødepumpen, tempføler i toppen, glødeplugger + gløderele, som også styrer fødepumpen.... Tanker tips og triks mottas med glede. Vet at glødepluggene som står i nå, er ca 1 år gammle. Vet ikke når diselfilter er byttet sist.
Bjørner Skrevet Mars 13, 2011 Skrevet Mars 13, 2011 Heisann har en 97tds selv og har hatt samme problemet. At den stopper ved ca 15-20l betyr at fødepumpen i dieseltanken er ødelagt. Den koster ca 1500 og er relativt enkel å bytte. Blien blir også vanskelig å starte når det blir mindre enn ca 20 liter på tanken. Hvis du har problemer å starte på kald motor og du har mer enn 25 liter på tanken, da bør du forsikre deg om at batteriet er godt og at alle glødeplugger er ok. En glødeplugg kan ikke virke litt, enten er den ødelagt eller så virker den. Gammelt dieselfilter er ikke serlig bra, spesielt på vintern. Det koster ikke serlig mye og er lett å skifte.
TRF Skrevet Mars 13, 2011 Skrevet Mars 13, 2011 Hei, det skal sies at jeg har vært borti en e39 tds som kunden sa han fikk motorstopp på, og problemet var defekt fødepumpe. Jeg ville sjekka fødepumpe først, da de fleste symptomene dine tilsier det. edit: deretter filter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå