kje Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Skulle montere sammen det siste på min snart komplett ombygde bil, trodde jeg...! Løftet opp mellomakselen (som er fra en 525 manuell) og skulle montere den på diff'en (som er fra en 525 automat), men det passet dårlig. Boltene på manuellakselen er 10mm mens på automatdiffen er hullene 8mm, og boltsirkelen er forskjellig... Noe jeg selvfølgelig fant ut etter at jeg hadde borret opp hullene i diffen til 10mm Automatmellomaksel til venstre, manuell til høyre: Automatdifferensial: Hvordan skal jeg få dette til å fungere? Har to muligheter som jeg tenker: 1. Flytte over bakre halvdel av mellomaksel fra automat og borre opp bolthullene til 10mm. 2. Bytte inngående flens på differensialen til en fra manuelldiff. Noen som har noen tips eller triks til å få dette til? Kan mellomakselen bli ubalansert om jeg går for mulighet nr.1? Er det lett å bytte inngående flens på diff'en? Hjertlig takk for all hjelp Drit lei av å stange hodet i betongveggen i garasjen!
S. Gunstad Skrevet Februar 23, 2012 Skrevet Februar 23, 2012 Hvordan løste du dette? Jeg skal prøve å bytte inngående flens i morgen, håper det går.
kje Skrevet Februar 24, 2012 Forfatter Skrevet Februar 24, 2012 Jeg skiftet bakre del av mellomaksel (525ia-type) og sendte den til avbalansering. Borret også opp til 10mm og kjøpte nye sterkere bolter for holdbarheten, men det gjør jo det vanskeligere om jeg må skifte det en gang... Det beste er nok å skifte flensen. Bare vær nøye på moment og at mutteren havner på samme sted (lag merke i mutteren og flens). Det letteste er vel å gjøre dette på bil da du har mulighet til å låse stikkakslene med håndbrekket.
S. Gunstad Skrevet Februar 24, 2012 Skrevet Februar 24, 2012 Får prøve å bytte over flens, håper bare at det ikke er grovere splines på manuell diffen.
kje Skrevet Februar 24, 2012 Forfatter Skrevet Februar 24, 2012 Det hadde jo vært en strek i regninga, men jeg vil tro det passer greit om hverandre. Det får da være måte på hvor mange forskjellige deler de skal produsere til én bil!
jorg1s1 Skrevet Februar 24, 2012 Skrevet Februar 24, 2012 Det her synes jeg var rart, i følge ETK så skal dere være samme flens på manuell/auto. Er du sikker på at diffen kom fra en 525 automat? 520 M50, alle E34 med M20 samt. 540 og 530 har annen flens enn 525 M50. http://realoem.com/bmw/partxref.do?part ... series=E34
S. Gunstad Skrevet Februar 24, 2012 Skrevet Februar 24, 2012 Veit ikke 100% hva diffen kommer fra, men angivelig en M50B25 manuell. Bytta over flensen, gikk som smurt når vi første skjønte at det var en låsering som måtte av før muttern Diameter på akslingen var den samme. Testa diffen nå og den funker fint. Her er manuelldiffen med medbringere fra automatdiffen: Denne har også M10 bolter og større diameter enn den fra automaten. Bytta flens, nye har M8 bolthull mot akslingen: Rett verktøy er halve jobben sier de: To rørtenger, 30mm pipe og latmannsarm Random bilder fra nett:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå