Gå til innhold

E28 518i turbo !


e30_joakim
 Share

Anbefalte innlegg

Hei !

har en 518i som er satt på turbokit. lader rundt 1 og forige eier mente på at det var rundt 200hk i den.

Bytte dyser og satt på bensintrygsregulator .

topp pakningen gikk etter to dager. kjøpte ny som var "tykkere" får å få ned kompen på motoren.

da gikk den etter en dag ...

noen som vet hva slags pakning man må bruke ?

-Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1 bar på orginal tenning, da er det ikke rart det går åt skogen. Frekzen her inne som lager turbochipper til Motronic mener at 0,4 bar er maks hva orginalt Motronic LMM basert klarer uten tenningbank. Du har vel muligens L-jetronic når jeg jeg tenker meg om? Hør med han.

Det er lurt å frese ned o-ring spor rundt sylindrene i blokka og legge nedi pianotråd/sveisetråd el. liknende og få mer kompress på ene siden av pakningen (under metallringene på pakningen), som er vanlig under turbokonvertering med litt virkninggrad. Samt forsterkede topplokksbolter i 12.9 kvalitet, f.eks ARP.

Så lenge tenningen din ikke er justert vil du rase med jevne mellomrom, matematisk garanti, bare at neste gang kan det hende at toppakningen ikke er det eneste som ryker.. stempler liker sjelden tenningbank over lengre tid [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er gjort noe med tenningen , går en " slange" inn på tenningen/rotoren eller hva det heter , den slangen går fra motorn et sted , vakum slange ? den er blindet .

det var gjort sånn når vi kjøpte motoren

men vi bytta pakning , men skal momente på toppboltene var mye mer siden det er satt på turbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt en del tenningsbank så skal du kunne se det på stempla når du har det opp igjen.

Ellers ville det vært lurt å forsikra seg om å det er gjort noe med tenning.

Du burde gå for en cooperingpakning fra ppf, men da er det desto viktigere å gjøre noe med tenning.

Litt usikker på om det finnes til din motor, men det er jo bare å høre.

Du burde også gjøre noe med sylindertrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lad 1bar, har selv turbokonvertert M10B18 i min e28.. Holdt et par måneder på 0.4bar.. Dagen etter jeg justert opp å ladet 1 bar tok jeg 2 toppakninger på 1 uke.. At den er blendet den vakumslangen som går inn på fordeler er riktig, da justerer ikke tenningen seg.. Men lar seg justere manuelt ved å vri på fordelerlokket.. Om du skal gå veien uten datasprut, vil jeg anbefale 3.5LMM, større dyser, og riktig justering av fordeler, og MAKS 0.4-0.5 bar.. Over dette takker tenningen for seg og du vil fortsette å rase toppakninger..

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lad 1bar, har selv turbokonvertert M10B18 i min e28.. Holdt et par måneder på 0.4bar.. Dagen etter jeg justert opp å ladet 1 bar tok jeg 2 toppakninger på 1 uke.. At den er blendet den vakumslangen som går inn på fordeler er riktig, da justerer ikke tenningen seg.. Men lar seg justere manuelt ved å vri på fordelerlokket.. Om du skal gå veien uten datasprut, vil jeg anbefale 3.5LMM, større dyser, og riktig justering av fordeler, og MAKS 0.4-0.5 bar.. Over dette takker tenningen for seg og du vil fortsette å rase toppakninger..

Anders

Det er byttet til m3 dyser , så den får nok bensin :P !

stempla var fine , så vet ikke hva det var , men den lader 1 ifølge han vi kjøpte motoren av , men da vet jeg det at da må vi justere ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert den får nok bensin i forhold til rett tenning.. Tenningsbank kommer LEEENGE før du i heletatt hører den.. :P Men ja, får justere langt ned, å heller prøve deg fram med justering av tenning og ladetrykk gradvis oppover.. Så får du se hvor langt på bar'en du kommer før du ikke har mere tenning å justere på.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt med bredbåns lamda?

Hvilke type bensintrykk regulator er det du har kjøpt? justerbar 1:1 eller progresiv?

Hva har du gjort med den gamle bensin regulatoren, koblet vekk, eller står den urørt? evt revet ut vakum slangen?

Har du målt bensin trykket, når du drar på for fullt? hvilke grun trykk( fuel rail trykk) kjøres dysende på?

Har du rørt LMM, strammet fjæren?

Grunne til alle spørsmålene er at du må kunne måle hva som skjer, å få det juster rigtigt. ikke vits å hive mer penger i hvist du blåser mer pakninger eller topper. det hjelper lite med mega dyr pakning hvist du får tennings bank. har sett stempler som har gått gjennom siden av blokken ved tennings bank.

Når alle, eller noen av disse spørsmålene er besvart er sikker noen hjelpe deg. slipper du å kaste mer penger på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

di prikkene er nok tenningsbank ja..

har du satt i m3 dyser rett på org hjerne uten å gjøre noe som helst? hva er bensintrykket på da ? justerer du tenninga riktig så skal du nok klare å lade 1 bar på dette, men da må du ha lav tenning og den vil bli relativt dau før ladetrykket kommer..

hold deg til 0,7 så kan du ha en vettu tenning som gjør bilen mye mer kjørbar og går bra =)

EDIT: hvordan M3 dyser egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite prikkene er GARANTERT tenningsbank, fikk det samme på noen av ventilene på min topp etter toppakningshavari pga turbobygg.. Men så hadde ikke jeg vett til å tenke så langt som å skifte dyser..

Men motoren min er nå ute av bilen og er under oppbygging av litt mer seriøs kaliber, ARP bolter, ståltoppakning, større dyser, MS osv osv.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite prikkene er GARANTERT tenningsbank, fikk det samme på noen av ventilene på min topp etter toppakningshavari pga turbobygg.. Men så hadde ikke jeg vett til å tenke så langt som å skifte dyser..

Men motoren min er nå ute av bilen og er under oppbygging av litt mer seriøs kaliber, ARP bolter, ståltoppakning, større dyser, MS osv osv.... :)

Takk for hjelpen ! kjøpte motoren brukt , og vet ikke hvor dysene er fra men han sa m3 dyser. den får rikelig med bensin , men hvordan skal vi stille tenningen ? er det derfor topp pakningen har røki ?

det sylinderet som jeg sa at det var "prikker" er ikke det samme stedet der topp pakkningen røyk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...