Per-Arnee Posted March 17, 2011 Posted March 17, 2011 har akkurat skaffet meg en "nytt" brukt instrumentpanel. holder jeg ikke tripptelleren lenge nok så fungerer alle målee slik de skal. men når jeg kjører så står speedometeret helt stille, resten funker. noen som vet hva problemet er? og er det noen som vet om en DIY angående å skifte vannpumpe?
pedro Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Vannpumpebytte på M50 B er enkelt, MEN beregn godt med tid da den gamle pumpen kan sitte svært godt. Skiftet på to E36 biler i forrige uke og det var stor forskjell i tidsbruk da den ene vannpumpen måtte hugges ut. Sett ett kar under bilen og ta av de to inngående slangene på radiatoren og tapp ut kjølevesken. Har DÅRLIG erfaring med den lille blå tappepluggen som skal brukes. Demonter radiator kappe. To klips og dra rett opp og ut. Tror jeg også tok av ett deksel på toppen av frontplaten. To stjerneskruer og to "klips". Radiator festet i to klips Vippes opp med skrutrekker og tas ut. Har du automat og oljekjøler må den skrus av radiatoren med 4 skruer med 8mm hode om jeg ikke husker for mye feil. Siste bytte var nemlig på en E34 i går og der er det litt anderledes. Så kommer du til vifteclutchen som skal skrus ut LINKS fra vannpumpen. Den kan sitte noe "veldig" Lønner seg å få tak på ett flatt jern(gjerne originalverktøyet) for å holde igjen på vannpumpehjulet. HUSK DETTE ER I PLAST ELLER ALU PÅ DE FLESTE BILER og dermed ryler for ett godt ord. Jeg har kjøpt tre stk på GS på de tre siste jobbene.ny Slanger og termostathus skrus av med 10 og 13mm kopp det samme med vannpumpen Bytt termostat samtidig såframt denne ikke er helt ny. Sikkert ca 7 8 skruer hvorav 4? på vannpumpen. Som du nå ser så er det to skruehull som ikke er brukt. Hvis pumpen ikke kommer av med en gang setter du to skruer inn der NÅR ALLE SKRUENE I VANNPUMPEN ER TATT UT Skru forsiktig ett par omdreininger på hver av de to skruene og prøv å få pumpen ut hel. den kan sitte noe veldig i tettningsringen. Ser pumpen du har lik ut er det bare å ta i. Rikle og skru, så kommer den til slutt ut. Så reverse engineering Fyll på kjøleveske og LUFT GODT TIL ALL LUFT ER BORTE. Se egen DIY. Lykke til. Er det 1 gang bør du sette av en hel kveld(4 timer) til dette. P
hao Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 For å se om speedometeret ditt virker i det hele tatt kan du ta denne testen for å se om nåla kommer opp. - Tenning av - Hold inn reset knappen av trip-teller - Vri om tenningen 1 hakk. - Vent 2 sekunder i mens du holder knappen inn. - Slipp trip-teller knappen. - Skru på parklys og nyt morsomheten. Virker ikke speedometeret på denne testen er det instrumentet det er feil med. Er det ikke ville jeg sjekket koblingen til diffen _________________
Per-Arnee Posted March 20, 2011 Author Posted March 20, 2011 har prøvd den testen! og da går nåla helt til enden og tilbake. så må vel sjekke kobling på diff?
Olelink Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Høres da ut som det er endten giveren i diffen eller ledningsbrudd ja. Kan jo i teorien være ett problem med målingen internt i instrumentet men det har jeg ikke vært borti før. Hadde begynnt med giveren i diff.
pedro Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Jeg hadde endel irr i kontakten på giveren på klokka. Tok ut kontakten og sprayet med elektrospray på begge steder. Det hjalp en stund. Nå har jeg samme problemet igjen på den og regner da med å måtte bytte giveren. Jeg byttet med ett annet instrument for å sjekke. Hender jo printplaten går på E34 og E30. Jeg har ett 97 320i instrument fra en bil gått 154000 hvor alt virker perfekt. P
Olelink Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Veldig sjeldent det er instrumentpanelet det er feil med på e36. E36 har ikke samme svaket som spesielt e34 hadde her med at enkelte komponenter på printkortet takker for seg helt vilkårlig aldersmessig (Mener med det at instrumentet kan være helt nytt og fortsatt vare bare en uke).
hao Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Veldig sjeldent det er instrumentpanelet det er feil med på e36.E36 har ikke samme svaket som spesielt e34 hadde her med at enkelte komponenter på printkortet takker for seg helt vilkårlig aldersmessig (Mener med det at instrumentet kan være helt nytt og fortsatt vare bare en uke). Er det samme problemet på E39 ?
Olelink Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Det vet jeg ikke, men virker ikke sånn. Har vel vært en del pixelfeil på e39 og e38, men ikke sånn at hele instrumentet etterhvert dør nei slik som e34.
Per-Arnee Posted March 21, 2011 Author Posted March 21, 2011 Takker! får vel sjekke giveren imorgen og se om det hjelper med litt spray.
Recommended Posts