Gå til innhold

E28Fredrik's 524td


E28Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

[list][u][list=][/list][/u][/list]

denne tråden er vel kanskje for kjedelig for gutta med tunellsyn til bensin..

men jeg syns dette er en sjelden bil, med masse kjøreglede som fortjener en prosjekt tråd..

Jeg har lenge vert på jakt etter en E28 524td. med automat, takluke, riktig interiør og farge..

men er nerimen ikke ofte disse er til salgs har jeg fått erfart :P

så da bestemte jeg meg for å bygge en sjøl. jeg fikk tak i en -87 520iA med riktige fargen og luke. fikk også tak i en vraket 524td delebil.. ettersom verkstedet begynte å fylle seg opp meg deler, fikk jeg en oversikt over hva jeg manglet. jeg manglet noen dører, dieselpumpe og diverse. så da kjøpte jeg nok en bil, en 518 med fine dører, og diverse godsaker.. MEN jeg manglet fortsatt dieselpumpe :( så da startet jeg letingen, for å kjøpe ny var nesten uaktuelt..

jeg pratet med mange av bmw folka i distriktet, men ingen kunne gi meg svar.. inntil jeg tok en prat med Ståle wenås, han hadde en kamerat som eide en orginal 524td som var tatt litt i fronten, som ellers skulle være hel.. jeg fikk blod på tann å ble veldig nysgjerrig..

7w7as32xggi5mza1wz88.jpg

dette viste seg da å være en Orginal 1983 modell 524td med 88K på telleren, burgunder rød av farge, svart/grått interiør, takluke og automat! midt i blinken for meg.. så jeg dro den på hengeren og ble en lykkelig eier av herligheten

men herligheten hadde noen skavanker.. den hadde vert borti en lyktestolpe, og tatt frontplate, skjermer, panser, innerskjerm og bøyd rammevange.. etter en kort kikk på bilen av både meg og en oppretter, ble konklusjonen at denne bilen skal få ett nytt liv! :)

kommer flere bilder av bilen sammen med bilder av opprettingen underveis..

moro om det er flere 524td-likere der ute, som jeg kan dele erfaringer med :)

E28 524td to do list:

karosseri:

* få rettet skadene i front -ferdig

* sveise rust i kanaler -ferdig

* sveise rust i traversfester -ferdig

* fjerning av tectyl -ferdig

* lakkering av bilens underside -ferdig

* ta det lille som er av kosmetiske feil -ferdig

* utvendig lakkering -ferdig

Interiør:

* Beige skinninteriør -handlet

* montere svart taktrekk -montert

* Montere 4x el.vinduer (skaffet)

Utvendig:

* felger: BBS RC/RS ombyde RC 090 til 3delte 9,5x17

* Luftfjæring (skaffet)

* innkjøp av nye lykter rundt om (skaffet)

* sotet ruter 35% (ferdig)

* nye chromelister rundt ruter (skaffet)

Understell:

* Sandblåse og pulverlakkere alle understellsdeler -ferdig

* montere polyrutan foringer i alt -ferdig

* nye bremser/slanger/rør -ferdig

* Nye stag/endeledd -ferdig

* Justerbart senkesett -ferdig

* Nytt drivstoffsystem/tank -skaffet

Motor:

ingen store forandreinger her.. kun overhaling og oppfrisking av utseende

* Lakkere blokk i bilens farge

* alt nytt av pakninger/simmeringer/tetninger (skaffet)

* ellers utseendemessig pussing (påbegynt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det er denne bilen?

Nesten litt synd å herje slik med en "verneverdig" bil synes jeg :o

Har hatt en slik en selv. Meget god bil til tross for at den hadde rulla 4-500000 :) Så har din gått 88000 så har du mye bil igjen når du får den på veien skulle en tro :D

Jeg skal vertfall følge med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rått med ny skyss fredrik, rekker du å bli ferdig til sesongen? så vi får cruisa litt..

Dette blir en fin bil vettu, bare få knesenka han og 16-17" med kant, så er du i mål. Du har ikke prata med Richard da? han har jo en 524 som var rimelig fin, blitt noe mer shabby sist gang jeg så den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rått med ny skyss fredrik, rekker du å bli ferdig til sesongen? så vi får cruisa litt..

Dette blir en fin bil vettu, bare få knesenka han og 16-17" med kant, så er du i mål. Du har ikke prata med Richard da? han har jo en 524 som var rimelig fin, blitt noe mer shabby sist gang jeg så den..

ja blir råskinn av ett skyss det der :P håper på å bli ferdig til litt utpå sesongen ja.. kommer helt ann på oppretterne, koed og lakkerere :P jeg jobber gjerne døgnet rundt for å bli ferdig jeg.. hehe.. prater ofte med Richard ja.. den har nok forfalt litt.. med er jo tross alt 6-7 år siden den var på topp da, ting kan skje med en bruksbil igjennom 6 år :P

tipper det er denne bilen?

Nesten litt synd å herje slik med en "verneverdig" bil synes jeg :o

Har hatt en slik en selv. Meget god bil til tross for at den hadde rulla 4-500000 :) Så har din gått 88000 så har du mye bil igjen når du får den på veien skulle en tro :D

Jeg skal vertfall følge med her :)

er den bilen ja.. hehe, nesten litt synd, ja. men bare nesten! ;) absolutt en verneverdig bil :)

4-500 000 ja :P det var litt òg det.. hehe.. har 3-400 000 km med glede på landeveien foran meg jeg da ;)

moro at du følger med, så har jeg noen som kan hjelpe meg om jeg står fast :P

Har to stk selv, men den ene er vraket da.. :)

Takluke, svart stoff, aircondition, automat og sentrallås ++ :D

veldig god bil og kjøre!

oioi.. utstyr-børse du har a :P også 2 stk da gitt.. må rette opp den andre da? ;) eller vil du selge dieselpumpa til meg? :P

:o

:D

Gratulerer, dette blir bra.

Men vi må ha bilder av bilen, samt hvilken plan du har ;)

bilder av bilen og planer videre kommer i helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg fått tatt noen bilder..

Slik står bilen nå, da..

pcj6fboofpywafav11zx.jpg

y03915gz3qaa2gl8cgnc.jpg

o32z2qg8v75qb1w6h3fe.jpg

så litt bilder av all rusta som er på bilen..

transportplate på førersiden kunne jeg bare rive av med håndmakt og en skrutrekker,

q9dxfpjrv8dn5pu7u77o.jpg

det gjekkfeste som er værst angrepet av rust:

zpq9q17camrmonueutem.jpg

de 3 andre er som denne..

6saxuklvnhx7s3x07svk.jpg

transportplate på passasjersiden.. ikke så ille.. men den blir nok fjernet, grusom rustfelle

a5vdpioh01l1odky9lmm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...