Gå til innhold

Swisswax & Autoglym til vårpussen. Hvordan gjør du det?


E-39
 Share

Anbefalte innlegg

kan jo liksesågodt spørre her siden det var så godt igang.

eg har noen polerte felger som ikke er "forseglet" med voks så de holder seg blanke og fine, skulle gjerne hatt en voks som kan føres på for hånd, har god holdbarhet.

noen gode råd?

Du kan bruke voksen du bruker på lakken.

Eller du kan kjøpe ein voks som er beregna for felger

http://www.swissvax.no/startside-mainme ... gory_id=22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo liksesågodt spørre her siden det var så godt igang.

eg har noen polerte felger som ikke er "forseglet" med voks så de holder seg blanke og fine, skulle gjerne hatt en voks som kan føres på for hånd, har god holdbarhet.

noen gode råd?

Dersom de er lakkerte:

Swissvax Autobahn. En liten krukke til 289,- varer i åresvis. BMWCCN har vel litt rabatt der også.

Dersom det er polert metall ville jeg bare brukt en metallpolish noen ganger i året. Vet ikke om voks eller forsegling sitter på ubehandlet metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsegler først altså? Det blir omvendt i mitt hode. Kanskje mer lurt å legge en forsegler etter en vask i stedet en gang i blant, for å forlenge beskyttelsen? Syns også Swissvax er så bra at en forsegler er unødvendig selv om jeg har gjort det også.

Er alltid lakkforsegler først, viss du bruker begge deler. (med forbehold om at du bruker produkter eg ikkje kjenner til)

Ja, du kan legge på lakkforsegler eller voks etter at du har vaska bilen.

F.eks. kan det være greit med rens/polering på våren (+ beskyttelse)

So kan du legge på beskyttelse 1 (eller fleire) ganger om sommaren.

Rett før vinteren kan det være greit med ein rens/polering av lakken (+ beskyttelse)

Har du muligheit for det, kan det være greit å legge på beskyttelse om vinteren og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo liksesågodt spørre her siden det var så godt igang.

eg har noen polerte felger som ikke er "forseglet" med voks så de holder seg blanke og fine, skulle gjerne hatt en voks som kan føres på for hånd, har god holdbarhet.

noen gode råd?

Swissvax Autobahn er laget spesielt til dette formålet, og gjør jobben bra. Hindrer at møkka setter seg så godt fast til felgen og gjør renholdet av dem mye mye lettere

Mulig det er litt begrepsforvirring her... Autoglym UDS er en polish med fillerstoffer, som sminker bort ripene midlertidig. Den kan ikke sammenlignes med maskinpoleringsprodukter som sliper ned lakken for å fjerne riper permanent. Cleaner fluid er en slik polish men blir som sagt lengre opp lagd i forskjellige utgaver.

Swissvax voks blir omtrent det samme som Autoglym Extra Protection.

Å kjøre på med vanlig Cleaner Fluid for hånd har jo ca samme effekt som Autoglym UDS. Inneholder mye oljer så vil dermed skjule mye riper. Det samme gjelder jo CFP da det er "normen" å ikke ta wipedown etterpå, så da vil man få en ekstremt pen overflate siden oljene skjuler ripene så bra :wink:

Autoglym Extra Gloss Protection er forsåvidt en veldig bra lakkforsegling, så går ikke feil om du velger den nei.

Så Swissvax er så bra at du trenger ikke en forsegler i etterkant?

Swissvax er stort sett bra, og enkel i bruk. Ikke alle voksene deres har ekstrem holdbarhet men er vel så godt som det meste annet du finner på markedet. Holdbarheten kommer an på hvilken voks du velger.

Grunnen til at lakkforsegling skal på før voks er visst at lakkforseglinga binder seg til lakken og trenger derfor en "ren" overflate, mens voksen legges oppå uten at den binder seg til den. Derfor kan voks legges oppå lakkforsegling, men ikke motsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg bruker å gjøre, så da er jeg ikke helt på viddene :)

Når det gjelder Cleaner Fluid, så er det vel også et slags feste for voksen?

Cleaner Fluid er med på å gi best muligt feste for voksen ja.

Bare for å være vanskelig; hvordan kan CF/CFP gi bedre feste for voksen, mens en normal polish som S30/S40 og UFSE gir dårligere feste og trenger en wipedown før voksen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at lakkforsegling skal på før voks er visst at lakkforseglinga binder seg til lakken og trenger derfor en "ren" overflate, mens voksen legges oppå uten at den binder seg til den. Derfor kan voks legges oppå lakkforsegling, men ikke motsatt

Medvirker dette til at behandlingen holder seg lenger hvis du gjør det på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt bevist at det er noe poeng å legge det ene oppå det andre, og har du en god voks/lakkforsegling er det ikke noe behov for å bruke begge deler. Enkelte sier de klarer å se forskjell på om det ligger voks eller lakkforsegler på bilen, så for dem er det jo et godt poeng å hvertfall legge voks på toppen. Å legge en dårlig voks oppå en dårlig lakkforsegling er jo ikke noe vits selvsagt så sats heller på kvalitet :)

Uansett, det kan være lurt å legge på to "strøk" for å være sikker på at du klarer å dekke alle områder på bilen. Er fort gjort å få noen helligdager så går du over flere ganger minimerer du denne risikoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er litt begrepsforvirring her... Autoglym UDS er en polish med fillerstoffer, som sminker bort ripene midlertidig. Den kan ikke sammenlignes med maskinpoleringsprodukter som sliper ned lakken for å fjerne riper permanent. Cleaner fluid er en slik polish men blir som sagt lengre opp lagd i forskjellige utgaver.

Swissvax voks blir omtrent det samme som Autoglym Extra Protection.

Å kjøre på med vanlig Cleaner Fluid for hånd har jo ca samme effekt som Autoglym UDS. Inneholder mye oljer så vil dermed skjule mye riper. Det samme gjelder jo CFP da det er "normen" å ikke ta wipedown etterpå, så da vil man få en ekstremt pen overflate siden oljene skjuler ripene så bra :wink:

Autoglym Extra Gloss Protection er forsåvidt en veldig bra lakkforsegling, så går ikke feil om du velger den nei.

Jeg har i min uttalelse forutsatt at han snakker om CF for maskinbruk med slipeeffekt, ikke den vanlige versjonen for håndpåføring. Men det er jo ganske tydelig at trådstarter ikke er helt sikker på hva han egentlig har.

Egentlig ganske tåpelig av SV ikke har skilt navnene på disse produktene på en skikkelig måte. For en nybegynner er det nok svært forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mye bra svar fra ekspertene på området,og takk for det. :wink:

Jeg ble nok litt mere forvirret i alle produktene her nå.....

Ok.la meg si at jeg kun bruker Autoglym sine produkter.

- Først en lakkrens for metallik lakk med navn?

- Så Ekstra Gloss Protektion?

- Til slutt Ultra Deep Shine?

Husker en bilklargjører som kun brukte Autoglym sine produkter ba meg om å bruke UDS,og så EGP som skulle ligge på lakken over ca 12 timer.Den ble blank og glatt.

Jeg har ikke peiling,men det stemmer altså ikke det klargjøreren sa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har vanlig Cleaner Fluid benytter du den i steg 2. Inneholder ikke slipestoffer, men "sminker" bort riper omtrent sånn som Ultra Deep Shine.

Dersom du har Cleaner Fluid Medium eller Strong så er det slipestoffer i denne, benyttes som steg 1. Dette er produkter beregnet for håndpåføring. Bør etterfølges av vanlig Cleaner Fluid eller annen polish steg 2 før voks/forsegling.

Produkter for håndpåføring går som regel greit på såkalte DA-maskiner, eller ikke-rotrende maskiner som går med oscillerende bevegelser. Bør ikke brukes med roterende maskin.

Dersom du har Cleander Fluid Professional så er den beregnet for maskinbruk, altså roterende maskin. Etter hva jeg leser er den omtrent som vanlig Cleaner Fluid, bare hakket bedre og mer effektiv.

I alle tilfeller så står det på flaska hva det er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...