Jump to content

BMW 320D E46 Steptronic,Murring/ Ulyd Ved Lavt Turtall.

Recommended Posts

Posted

Jeg har en BMW 320DAT E46 2003 modell med en kilometerstand 114 000.

Jeg ser at det som jeg lurer på er diskutert på forumet tidligere men jeg kan ikke finne en konkret konklusjon/ årsak på hva som forårsaker murring/ during ved lavt turtall og høyt gir.

Har hatt bilen inne på merkeverksted men de klarer ikke å finne ut av dette da murringen kommer og går som den selv vil.

Denne murringen/ duringen kommer ved lavt turtall og høyt gir og en hastighet på 60-90 km/t og varigheten på murringen er 2-3 sekunder og forsvinner ved å minske eller øke turtallet. Gjør jeg ikke noe med turtallet ser jeg at turtallet synker litt av seg selv som om det er en liten motpakke, lyden forsvinner og turtallet stiger tilbake.

Jeg klarer ikke å provosere denne lyden frem. Føler at det er litt vibrasjon i tillegg når dette skjer, jeg har byttet slureviften på den nyligt pågrunn av dårligt lager, murringen/ ulyden har avtatt i hyppighet og kraft. Skrur jeg av defrosteren og hele varmeapparatet får jeg murringen enda sjeldnere og med mindre kraft.

Det virker som om dette er ett kjent problem på disse bilene og noen må da ha funnet ut av hva dette kan være.

Er sinnsykt irriterende lyd og er ikke akkurat positiv ved ett salg av bilen.

Er det noen som har en forklaring/ løsning på hva dette er ?

Posted
Det kan være konverteren i kassen, det var en her inne som hadde det som problem.

Ja, men jeg leste om dem som hadde byttet både den og girkassen men sleit fortsatt med problemet. Jeg leste om en som hadde hatt den inne på verksted og utført annen reparasjon i tillegg til feilsøking på ulyden. Han skreiv at han opplevde at duringen/ vibrasjonen bedret seg etter at bilen hadde vært på en løftebukk eller lignende, opplever faktisk det samme selv men etter en tid er det tilbake til det normale.

Ser mange har tipset om foringer og hardyskive etc. men jeg kan ikke finne ett innlegg som forteller hvordan det ble etter bytte av foringer etc.

Dette skal jeg til bunns i, uansett.

Posted

Ja, er merkelige greier. Jeg frykter at det er converteren, men jeg leste ut fra andre innlegg her inne at det er folk som har byttet den og de sier at de forsatt har problemet.

• 3 weeks later...
Posted

Om noen har prøvd å bytte diverse deler i forbindelse med tilsvarende uldyd/ murring er jeg takknemlig om noen opplyser om det. Dette for at jeg kan utelukke deler som jeg vurderer å bytte og unngå å kaste bort penger. :)