Gå til innhold

Hvorfor kjøpe BMW?


Grenadier
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

vi har hatt en 1-serie tidligere, men med ett barn og ett til på vei må vi ha noe større...!

Nå har vi vært og prøvekjørt et par brukte 5-serie touring (520 for det meste), til rundt 320.000-350.000 kroner. Vi snakker da rundt fire år gamle biler, som gjerne har gått 100.000 km eller der omkring.

Det jeg trenger litt innspill på er:

Hvorfor i all verden skal vi svi av såpass mye penger på en bruktbil, i stedet for å kjøpe en (nesten) ny f.eks. Mondeo, ev. Passat? Og hvor problemfritt bilhold kan vi regne med på en BMW som har passert 100.000?

Noen hevder at en 5'er nærmest ikke er innkjørt en gang på en slik kjørelengde. Men jeg har da hørt historier om folk som har måttet skifte både stabilisatorstag, turboer, hjullagre og div. annet på BMW'er innen den tid..

Altså: Ikke bare slå meg i hodet med de gode kjøreegenskapene. De kjenner jeg til, og det er derfor vi fortsatt ser på BMW.

Men hva med totaløkonomien? Kan vanlige lønnsmottakere, som ikke vil bruke feriebudsjettet sitt på uventede reparasjoner, i det hele tatt rettferdiggjøre å kjøpe en 4 år gammel BMW 5-serie med drøyt 100k km på klokka?

Håper på noen tankevekkende innspill fra dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har faktisk kommet seg ganske bra på nyere modeller, veldig lite feil..

http://www.op.no/bil/article4699478.ece

Har selv en E90 2005 modell i familien, vært utrolig lite feil med den de siste 5 åra..

Du får hva du betaler for, så jeg ville sett etter en billigst mulig facelift modell av E60/61 om jeg var deg, da får du kanskje en hel bil med greit utstyr og relativt lav km stand.

Ikke så mye nyttig i dette innlegget men sjekk linken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snart kjørt 270000 Km med vår 2003 E46 318d Touring. Bortsett fra litt trøbbel med svinghjulet (som er veldig vanlig på nyere dieselbiler) har vi hatt svært få problemer med bilen. Kilometerkostnaden er nå godt under 2 kroner pr. kilometer alt inklusive... og stort billigere kan det ikke gjøres... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grenadier, jeg var i samme situasjon som deg for en liten tid siden. Og jeg lurte selv på om jeg i det hele tatt var normal og kjøpe såpass dyr bruktbil. Dette er min første BMW og jeg lurte på om jeg skulle kjøpe ny Ford eller lignende.

Gjorde en masse resurch og Volvo S80 skulle nå uansett byttes ut da den hadde gått snart 300000km. På grunn av elendig service på merkeverkstedet i mitt område var denne utelukket.

Men etter alle undersøkelser jeg gjorde sto jeg igjen mellom Merche eller BMW, og på grunn av kundemottagelsen og garantien jeg fikk ble det en BMW.Det var slett ikke så galt som jeg trodde med servicen på pris, og kjøregenskapende vet du jo om samt at den trekker på riktige hjul.

Dette er min første diesel og var en smule skeptisk til og begynne med, men begynner og innse at det ser ut som et greit valg. BMW har ganske lang intervall på service og prisen er ikke så helt galt til og være merkeverksted. Men jeg hadde nok kanskje kommet billigere ut av det med en Ford men herremias for en forskjellpå en Ford og BMW, dessuten så holder BMWen seg bedre i pris også. Så jeg tror nok regnskapet går opp i opp, uansett så er bil i Norge svindyrt .

Jeg endte opp med en BMW 520d 2007 mod og angrer ikke et sekund. Og bare se på linken til bjaa så sier det meste, lykke til med ditt valg, gjør som meg og det eneste rette etter mitt synspunkt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med en BMW 520d 2007 mod og angrer ikke et sekund. Og bare se på linken til bjaa så sier det meste, lykke til med ditt valg, gjør som meg og det eneste rette etter mitt synspunkt. :wink:

Takk for innspill. Hvor langt hadde din 520d gått da du kjøpte den? Og hvorfor var du skeptisk til diesel?

Vet jo at diesel-motorer er mer kompliserte enn ditto bensin. Men har det vært mye trøbbel med diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne turbodieselmotorer er ikke vesentlig mer kompliserte enn tilsvarende bensinmotorer som nå kommer med turbo og/eller kompressor. Jeg er helt sikker på at vi om noen få år kommer til å høre om både turboras og ventilknas på høyeffektive bensinmotorer der motorene i original stand nå nærmer seg 140 HK pr liter. Det skal bli interessant å se hvor lenge slike motorer holder når først chipnissene setter igang.

Når dette er nevnt er det viktig å poengtere at det har vært og er problemer med moderne dieselmotorer. Spesielt turbo og pumpeproblemer er en gjenganger. Det varierer imidlertid mye. Noen kjører knapt 100K kilometer før problemene melder seg, mens andre kjører 400K kilometer uten problemer. Sort uhell handler det sikkert om for noen, mens andre har et kjøremønster som gir fire ganger så høy slitasje som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En entusiast kjøper ikke bil bare for at den er driftsikker, økonomisk eller billig. Men av følelsen bilen gir deg som fører, eier og beundrer :) Det var iallefall derfor jeg valgte BMW <3

Dette er er bare tullball. Hvorfor skulle ikke en skikkelig entusiast være interessert i driftsikkerhet og økonomi? Jeg er ganske sikker på at folk som kjøper en splitter ny Ferrari 458 Italia ønsker at den holder mer enn 100K kilometer uten å være på et svindyrt verksted hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er "Hvorfor IKKE kjøpe Bmw?" 8) Kommer ikke på noen grunn til ikke å gjøre det ;D

Det er ikke alle som liker imaget BMW har i noen sammenhenger. Uttrykk som "kebabtralle" er ikke positivt ment for å si det forsiktig. Jeg kjenner folk som ikke vil bli sett levende i en BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt hva man gjør det til.... Hvilken som helst bil i verden kan jo bli kebabtralle ved å slenge den i bakken å hore den opp med chromefelger og Riegerstyling.

Og "Jeg kjenner folk som ikke vil bli sett levende i en BMW" :P Barnslige venner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "Jeg kjenner folk som ikke vil bli sett levende i en BMW" :P Barnslige venner.....

Nei... dette er dessverre folk som er 10-15 år eldre enn meg og betydelig mer velstående. Det handler om sosial status og hva man vil signalisere. For noen er BMW for folkelig og mange ganger for vulgært. Jeg forstår at noen kan ha denne holdningen, men jeg er ikke helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "Jeg kjenner folk som ikke vil bli sett levende i en BMW" :P Barnslige venner.....

Nei... dette er dessverre folk som er 10-15 år eldre enn meg og betydelig mer velstående. Det handler om sosial status og hva man vil signalisere. For noen er BMW for folkelig og mange ganger for vulgært. Jeg forstår at noen kan ha denne holdningen, men jeg er ikke helt enig.

Dette var faktisk holdninger jeg møtte selv da jeg kjørte en diskret og snill liten BMW 116i. "Å jasså... har du fått deg drittsekkbil..." var en typisk kommentar...

Når det gjelder dette med å være entusiast eller ikke: Jeg elsket 1'ern, og følte meg entusiast borderline en stund der... men først og fremst må jo bilen dekke et transportbehov, og være til å stole på.

En grunn til at jeg i det hele tatt vurderer en brukt 5-serie til 300-350 lapper (ønsker automat...) er at jeg vet at jeg da vil glede meg til hver eneste tur, om det så bare er ned på Kiwi'n.

På den annen side: Hvis denne bilen, som trolig vil ha gått 120.000 km eller deromkring ved innkjøp, svikter meg ved å stadig kreve verkstedbesøk, så vil nok entusiasmen fort blekne.. Har ikke lyst til å svi av familiens feriebudsjett på nye dieseldyser, for eksempel..

Jeg tenker at problemet med BMW (og de andre premium-modellene) oppstår når folk som meg (vanlig lønnsmottaker) blir interessert i dem. Nettopp fordi vi da hele tiden må vake rundt i nedre prissjikt.

Hadde jeg vært finansmegler hadde jeg jo kjøpt meg en 1-2 år gammel bil med under 50.000 på telleren, eller kanskje en demoutgave av den nye 5-serien!

Oppsummert: Jeg er villig til å bruke ganske mye hjerte ved neste bilkjøp, men hodet må også være koblet til.

Bør jeg da holde meg unna en 2007 med 120k?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor var du skeptisk til diesel

Grunn til at jeg var skeptisk til diesel var ikke BMW i seg selv, men etter og ha hatt kun bensin motorer i snart 30 år så var dette med og eie en diesel helt nytt for meg.

Jeg har med denne bilen i forhold til Volvoen halvert utgifter til drivstoff samt den er mye artigere og kjøre. Bilen min har gått relativt langt og med full historikk så er det kun vært ren service på den altså ingen reperasjoner.Bilen min har nå gått 140000km og jeg har 2 år full garanti på bilen fra Bilia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En entusiast kjøper ikke bil bare for at den er driftsikker, økonomisk eller billig. Men av følelsen bilen gir deg som fører, eier og beundrer :) Det var iallefall derfor jeg valgte BMW <3

Dette er er bare tullball. Hvorfor skulle ikke en skikkelig entusiast være interessert i driftsikkerhet og økonomi? Jeg er ganske sikker på at folk som kjøper en splitter ny Ferrari 458 Italia ønsker at den holder mer enn 100K kilometer uten å være på et svindyrt verksted hele tiden.

Tullball?? Dette er sånn jeg ser på det, og jeg har vel rett som alle andre til en mening. og jeg tror du overså en "bare" i innlegget mitt... En entusiast kjøper ikke bil BARE for at den er driftsikker, økonomisk eller billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...