Jump to content

DIY - En guide for E46 baklyktombygging til Facelift


Recommended Posts

Posted

Ser det har gått igjen spørsmål om hva man trenger for å bytte baklykter på 98-2001mod og oppgradere til Faceliftbaklyktene, type: Rød-hvit-rød og Rød-oransje-Rød.

m0w5bc1k0loos37mwrdx.jpg

Denne guiden er for deg som har kjøpt/har tenkt å kjøpe faceliftbaklykter som er originale, eller en kopi av originale.

(altså baklykter med pæreholder for 4 pærer, kontra 3)

1: Ha klar/kjøp baklyktene.

2: Ha god tid, jobben tar rundt 3 timer!

3: Kjøp kabelsettet fra GS bildeler (886,- for begge sett)

Delenr. 61120140223 & 61120140220

4: Kjøp pæreholdere for 4 pærer (Facelift - koster 600 for begge)

5: Løsne clips på bagasjeromstrekket med flatt skrujern, deretter trekk clipsene av, med f.eks. hammer.

6: Koble av kablene på bagasjeluke-lyktene, løsne med 10mm og trekk av.

7: monter nye lykter (ikke ta på igjen trekket enda)

8: Ta av pæreholdere på baklyktene. Vri sidetrekket i bagasjerommet ved lykten litt ut. Skru av 3 stk. 10mm muttre på hver baklykt, trekk baklyktene rett ut, monter nye og skru fast igjen.

9: Beskrevet nederst i tråden:

10: Bytte LCM modul til facelift (lysbryter til park, nær og fjernlys, fra 2002+ model)

9: Nå kommer den kompliserte delen, og instruksene ligger på denne linken, på en PDF-fil: http://www.bigpatsfans.com/e46_tail_retrofit.pdf

Grunnen til at dette tar så lang tid, er at man må strekke nytt ledningsnett opp i bagasjeluken, og frem til rattseksjonen.

Da må baksetet, venstre side av, dekselet som går langs gulvet, evt. sidekledningen bak (dersom coupe), pedal-dekselet må av, og litt andre ting. Så må du flytte på litt pins i kontakter, presse i de nye, deretter programmere inn lyktebyttet, for å unngå feilmeldinger etc.

Lykke til!

  • 6 months later...
Posted

Bare hvis du vil ha en skikkelig faceliftombygging.

Du kan jo selvfølgelig kjøpe faceliftlykter med 3 pæreholdere, slik at det passer rett på ledningsnettet til preface.

Edit: Bra at du tok opp igjen tråden, glemte å skrive at man måtte bytte LCM-modul. Se trinn 10.

Posted

De på bildet er tut og kjør!

Fine forresten!

Tror du bare får en pæreholder der hver sokkel er flyttet litt på i forholdt til originalt, mtp at blinklyset egentlig er øverst, men nå i midten. Vet ikke om du får de med lyktene, men så lenge du har de også, slipper du å tenke på ledningsnett, LCM og koding :D

Jeg var ikke klar over at de hadde slike sett når jeg bygget om, så jeg hadde nok gjort det på den måten selv, hvis situasjonen var annerledes.

Posted

Det er ikke jeg heller! Hehe. Var faktisk ikke så komplisert. Det kjedeligste for meg, var å ta ut selve baklyktene. Knotete, og hadde lite verktøy tilgjengelig. Hehe. Så var det lettere å strekke kabel frem til rattseksjonen, enn fra bagasjerom og inn i bagasjelokket. Det er jo sånn gummirør med riller, så er sinnsykt mye lirking og pressing. Brukte sånn ledningstrekker, som man bruker til å legge strøm i hus, gjennom PVC o.l.

Men lykke til med lyktebyttet da! Blir bra :D

Posted

Takker, satser på at de blir bra på bilen ja :) kan slenge ut et bilde hvis interesse? men vil jo ikke ødelegge tråden din med bilder om du ikke vil :P

Posted

Heisann! Må jeg igjennom alle disse stegene for de lysa her?

billede.asp?x=150&billede=3422_1_39960.jpg&map=1

"Baglygter, Hvide blink (Facelift 2001)

Alle Limousine Til og med 8/2001 -Sæt"

takker for all hjelp! :)

Posted

Nei, de er bare til å ta rett på, på eksisterende ledningsnett! Pæreholderne vil være annerledes, som jeg skrev til han over her, så pass på at nye pæreholdere følger med!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...