S:M:G Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Skrevet Juli 7, 2013 Savner oppdatering.. Jeg og... Venter på siste lasset med deler jeg tenkte jeg skulle få med på en oppdatering. Det skal komme en del i morgen og litt mer utover i uken, da kommer pakninger, fittings, slanger , filterholdere og noen andre smådeler så jeg får motoren ferdig og i bil. Litt engstelig for ARP boltene jeg har kjøpt til top og bunn om de faktisk dukker opp, får ikke respons fra selger, og er noen dårlige feedbacks på Ebay, håper på det beste og at de dukker opp etterhvert ellers må jeg til med litt annet lurt. Se bort ifra motoren så begynner det å komme seg karosserimessig selv om det dukker opp litt krokan i ny å ne etterhvert som jeg pusser, men begynner å se en ende i det nå. Har og ombestemt meg litt anngående hva jeg skal kjøre med av hjul så annet oppsett på bremser er handlet inn, fikk en megadeal på originale E46M3 bremser forran og bak så da starter jeg i den enden og bygger videre på dette. Begynner å se ut som en oppdatering og dette så da hiver jeg med et par bilder: Bremser kjøpt inn: Nytt grenrør: Noe fittings, slanger og verktøyet verdt sin vekt i gull om man vil ha hele og pene koblinger: Ellers bruker jeg litt tid på å pusse opp litt av de ganle bitene og, Varmedeksel: Så var det litt snakk om pussing og rustsveising: Tar litt motorrom først: Skal kose seg med pussingen. Grunning: Begynner å bli det stuket jeg er ute etter, håper det ikke blir for ille drittent med en gang: Bare en liten finpuss gjenstår nå før det blir klart for gjensyn med motor. Jobber meg bakover, Må gjøres rent og pent til nytt teppe og ny vri innvendig: Så var det rusten da: Litt morkent forran i hjørnet her ja: Plate i innerkanal måtte lages til Ny gulvdel hamret til: Tror jeg skal investere i et annet sveiseapparat, gjerne noe gassavtale også, å sveise med rørtråd er rein drit, men det henger. Tror jeg har fått tatt med det grøvste foreløpig så får jeg heller ta en mer utfyllende oppdatering når jeg får ånden over meg... Da ble det en liten status foreløpig, så kommer jeg sterkere tilbake etterhvert.
S:M:G Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Skrevet Juli 7, 2013 Får vel og ta med at motoren begynner å komme sammen selv om jeg mangler litt biter. Det meste er ferdig maskinert, justert og tilpasset til montering. Bilen lastet opp og klar for hjemreise fra EBB, fantastisk service av en travel kar: Kjente ikke igjen toppen min når jeg hentet den, har tatt litt tid og energi for å fått den så ren og pen: Er litt utolmodig så har fått puttet innmaten i blokken, så får jeg bare ta å skifte ut boltene når de dukker opp og så dra til med moment: Må få atter en gang få skrytt litt av bunnpanneprosjektet mitt, slangene er nå ferdig og sitter akkurat som jeg håpet på uten noe knekk, strekk eller spenn noen veier: Da har jeg vel fått tatt over en del for denne gang...
Hawkon88 Skrevet Juli 7, 2013 Skrevet Juli 7, 2013 Forresten, sveisegass får du kjøpt "over disk" fra feks tess. De mellomstore flaskene (25liter mener jeg) kan kjøpes. Du betaler da "pant" i flasken og gass utenom. Når du er tom for gass, bytter du inn flasken i en full.. Jeg anbefaler deg selvsagt å få en proff sveiser til å stille inn gassmengde, strøm og trådmating etc for deg når du kommer så langt. At for mye eller for lite dekkgass gir porer er du vel klar over. Dessuten er gassen relativt dyr, så gjelder å ikke sløse heller..
S:M:G Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Skrevet Juli 7, 2013 Flink gutt.. Er din tur nå... Rått, mildt sagt! Takk, håper jeg kan bli fornøyd, prøver å gjøre det så ryddig som mulig... dette ser gromt ut Hehe, håper det lever opp til forventningene når nøkkelen skal vris om... Forresten, sveisegass får du kjøpt "over disk" fra feks tess. De mellomstore flaskene (25liter mener jeg) kan kjøpes. Du betaler da "pant" i flasken og gass utenom. Når du er tom for gass, bytter du inn flasken i en full.. Jeg anbefaler deg selvsagt å få en proff sveiser til å stille inn gassmengde, strøm og trådmating etc for deg når du kommer så langt. At for mye eller for lite dekkgass gir porer er du vel klar over. Dessuten er gassen relativt dyr, så gjelder å ikke sløse heller.. Det har du helt sikkert rett i, er en del år siden jeg drev med gass, og da måtte man ha en leieavtale på flaskene og i allefall Yara var ikke sånn megafrelst over privatkunder. Når det gjelder justeringen er det kjempelett, skru opp til du blir døsig og så en kvarting tilbake, må huske å ha garasjen lukket når du gjør det Blir bra detta! Hva er gjort med toppen? Toppen er bare shinet, slipt ventiler og seter, planet og grovjustert inn mot kammene, ble ikke noe mer hokus pokus enn det denne gangen, skal hive en annen topp nedover senere for litt skikkelig porting og fiks tenkte jeg.
S:M:G Skrevet August 13, 2013 Forfatter Skrevet August 13, 2013 Tenker jeg spanderer på en liten oppdatering nå siden det begynner å komme sammen fremover. Bare litt småplukk igjen før motoren får de siste delene og momenter strammet til: Etter alt for lang venting dukket ARP boltene jeg har manglet for å få montert motoren opp, var litt i overkant å måtte vente i over 2 måneder på de, men kjøpt er kjøpt og betalt er betalt så var pent nødt til å vente. Når jeg begynte å montere oppdaget jeg at det skulle ikke være barebare å hive det i hop, studsene både til topp og bunn var 5mm for korte da det ikke var tatt høyde for at ARP mutrene er høyere enn hodet på STD boltene til motoren, så da studsene er like lange som originalboltene er blir det litt for kort. Løsning? Jo det ble da å skjære til noen shims av noe bolt jeg hadde liggende, for så å legge i hullene så studsene stopper litt høyere: Resultat? Nå sitter studsene akkurat høyt nok til å gi meg en runde med gjenger over mutter etter tiltrekking. Så da er status at toppen er det som gjenstår før motor er ferdig og i den anledning er det vanos som står for tur, regner med at dette skal være en enkel sak som lar seg overhale på en vettig måte: Her har demonteringen begynt så vidt det er En av grunnene for overhaling er magnetventilene på eksosiden lekker, så en service er på høy tid Samtidig som jeg pakker om hele enheten med oppgraderte tettninger fra Beisan Systems går jeg og for fiks av rassling i lagre når jeg først er i gang, deler fra samme leverandør. Litt skjelven når splinesakslingene skulle løsnes da det ikke akkurat er grove dimensjoner på disse delene 4mm sekskant pipe er et must Så nå har mørket falt på og jeg sitter her med rene fine deler og skal til med montering, for så vidt en grei jobb når man holder tungen rett i munnen, har riktig verktøy og følger instruksjonene på nettet. Men når det er sagt trekker jeg tilbake det jeg sa om at vanos burde være en enkel sak å overhale... mer kommer etterhvert...
Testpiloten Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 Ser griselekkert ut! Skal følge med videre! Når jeg ser bildet ditt fra Vanosarbeidet er jeg glad jeg sendte min til DrVanos Lykke til!
joachim sørlie Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 Morro lesning det her tror jeg blir morro når alt er oppe og gå igjen men er da jaggu litt deler i vanos..
S:M:G Skrevet August 13, 2013 Forfatter Skrevet August 13, 2013 godt å se framgang Prøver å få gjort litt hver dag, så går sakte men sikkert fremover. Ser griselekkert ut! Skal følge med videre!Når jeg ser bildet ditt fra Vanosarbeidet er jeg glad jeg sendte min til DrVanos Lykke til! Takk for det. Tenkte egentlig på å spare litt penger i forhold til Dr.Vanos, hele dette gildet, inkludert pipe og oppspenningsblokk til splinesakslingene ligger på rundt 2300kr, så noen kroner sparer man, dessuten inngår også shims og fjærskiver fra S62 til kamdrevene som er en revidert utgave fra S50, som og med hell kan byttes når man går for Dr.Vanos. Eneste er at jeg ikke har noen garanti for at jeg får ikke dette til og driter på lokket underveis så jeg må få fatt i en ny vanos. Morro lesning det her tror jeg blir morro når alt er oppe og gå igjen men er da jaggu litt deler i vanos.. Ja det viste seg å være mye greier godt pakket inni der, men for å være ærlig så har jeg demontert mer enn nødvendig for å fikse vanosen, men da er jeg helt 110% sikker på at alt er rent og at det ikke gjemmer seg noe drit i oljpumpen eller i noen kanaler. Kan jo for så vidt linke til http://www.beisansystems.com/procedures/index.html her er det mye grei info og "how to" når det gjelder vanos. Ellers er nå lagrene i splinesakslingene tightet opp, og jeg trodde ikke det skulle bli så merkbart forskjell med bedre toleranser, da jeg faktisk trodde vanosen min kun var lekk og ikke raklet, men det var som natt og dag.
Pernezz Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 Meget vakkert arbeid Simen Sender vanosen min til deg i vinter jag da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå