Gå til innhold

E30"M3" S50B32-LR1, kikker litt på vanosen...


Anbefalte innlegg

  • Svar 406
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skrevet
Meget vakkert arbeid Simen :applause:

Sender vanosen min til deg i vinter jag da :wink:

Bare å sende den det, men kan jo muligens være lurt å se om min virker først da, men selvfølgelig kan jeg fikse vanoser for et par millioner om min blir en suksess...

Spennende prosjekt, her må det følges med :)

Godt å se jeg greier å interessere folk, gjør jo et par tapre forsøk på å holde det interessant når jeg først oppdaterer.

Følger med! Bra arbeid :)

Skal overhale vanos på min i dag, og du har herved skremt meg litt. Haha.

Takk for det, hehe, vanos kan se litt skummelt ut, men nå når jobben er gjort så kan jeg meddele om at det er ikke noe å engste seg for.

Så lenge man ikke er helt gorilla når man skrur er det rimelig enkle prinsipper på vanosen, så etter min mening er det montering opp mot kammene som er det kritiske.

Skrevet

Så lenge man ikke er helt gorilla når man skrur er det rimelig enkle prinsipper på vanosen, så etter min mening er det montering opp mot kammene som er det kritiske.

Så bra at jeg har m20 da.. :lol:

Skrevet

Så lenge man ikke er helt gorilla når man skrur er det rimelig enkle prinsipper på vanosen, så etter min mening er det montering opp mot kammene som er det kritiske.

Så bra at jeg har m20 da.. :lol:

Da kan jeg trøste deg med at jeg driver å grubler på noen Screamer-planer for M20en din, så det er bare å begynne å vurdere å jobbe enda litt mer overtid fremover :D:D

Ellers er hele vanosen, sett bort fra magnetventilene montert og det ser ut til at den skal virke knirkefritt,

is3p6xeb5n5lep76kx55.jpg

når det gjelder magnetventilene er gummigjennomføringen til eksossolenoiden rimelig svellet etter oljelekkasjen og denne skulle jeg fått fatt på ny, men det ser heller dårlig ut. På bildene ser man frisk gummigjennomføring kontra oljesaturert...

xrepr6kdbn2hpiqzps00.jpg

9zv6zldyse1ir04r6f9z.jpg

Nye komplette ventiler da med frisk gjennomføring er ikke akkurat tema da de koster like mye som resten av motoren(nesten).

Om det er noen som har noen forslag på hvordan jeg kan løse det på en rimelig måte, så det blir som gummien til venstre er det bare å komme med innspill...

Skrevet

Blir jo show finnish på detta Simen :applause: Overkill delux smøring da, du må vel nesten overlade for å dra rundt den pumpa der :mrgreen: Hvordan var diameter på primær rør på det der vs det orginale grenrøret?

Blir morro å få den i benken igjen å se resultatene av arbeidet :)

Skrevet
Blir jo show finnish på detta Simen :applause: Overkill delux smøring da, du må vel nesten overlade for å dra rundt den pumpa der :mrgreen: Hvordan var diameter på primær rør på det der vs det orginale grenrøret?

Blir morro å få den i benken igjen å se resultatene av arbeidet :)

Hehe, ja vurderer å få laget panser i lexan :wink: Appropos showfinnish, har funnet frem poleringsrondell og Autosol som jeg gnikker litt med i mellom slagene, vent å se...

Ettersom det jeg kan lese om tørsumpsmøring er at det gir mer enn det tar, men her skal jeg ikke påstå noe som helst før det kommer på papiret.

Primærrørene er 5mm mer i diameter kontra originalrørene, får ikke målt godstykkelse, men det kjennes rimelig likt ut som originalt.

Ja blir jo spennende å se om jeg kommer meg opp mot 321hk, da blir det jo en klar forbedring siden sist :wink:

Blir litt hodebry om jeg bikker 330hk så satser moderat og holdbart jeg...

Skrevet

Det blir nok bra skal du se :). Men eg TROR du ville ha bedre utbytte av å bare bruke den ene 296 kammen din, og standard på exsosiden på dette opsettet. Eller vil du få mulighet til å mappe vanosen som du vil?

Skrevet
Det blir nok bra skal du se :). Men eg TROR du ville ha bedre utbytte av å bare bruke den ene 296 kammen din, og standard på exsosiden på dette opsettet. Eller vil du få mulighet til å mappe vanosen som du vil?

Enn så lenge skal jeg kjøre dønn originalt oppsett, sett bort ifra kammene og innmaten, men tanken var å forske litt på oppsettet av vanosen etterhvert, driver å grubler en del på datasprut, men det er strengt tatt langt nede på ønskelisten.

Har du lyst til å slenge med en begrunnelse på at du ville gått for std kam på eksosen? Har ikke helt satt meg inn i kammer, vanos, grader, løft, durasjoner og fylling så der er jeg helt åpen for innspill, og jeg vet at du har vært borti mer kammer enn de fleste.

Jeg tenker litt mer i de baner at mer er bedre...

Skrevet

Ja det blir jo bare spekulasjoner fra min side det aller beste er jo å kjøre dette i benk og prøve de forskjellige.. Men du har jo en motor som i utgangspungtet pumper ut 100hk/L, så mere blir nok ikke alltid bedre. Så når du nå for eksempel bytter ut begge dine 270 kammer med 296 kammer på standard vanos mapp så har du jo plutselig 26 grader mere ovelapp en det du allerede har..og på turtall vil eg tro en standard b32 har i 25 isj grader.. Det vil si du bikker 50 grader overlapp som er MYE om du skal holde deg innenfor standard turtall? Låste kammer med de tallene er gjerne satt for bortimot 9000rpm.. Det har du jo ikkje mulighet til med standard fjærer osv.. På exsos siden puster jo disse motorene godt, og de toler mye innsugskam, så å slenge på mere eksos kam en nødvendig vil ikke bare bidra med noe positivt. Du spiser opp unødvendig mye av arbeidstakten og risikerer cross flow.. Så eg TROR du hadde hadt en finere kurve med standard kam på exsos siden.. Men nå har du jo vanosen som hjelper deg, så det er godt mulig eg tar feil :)

Skrevet

Ja du er helt sikkert inne på noe der ja, monterer nok motoren med begge kammene i første omgang da alt er justert opp mot en annen, men hadde vært konge å sjekket ut forskjellige oppsett etterhvert.

Skrevet

Ja det er alltid morro å forske litt! Hadde vert artig å sett en standard s50b32 vanos mapp, eller s54.. Har fått Vipec, og har kjøpt pnp adapter til min b32, så det blir nok mye prøving og feiling med kam mapping der :) Men det er nok litt frem i tid, så du kan alltids få teste det litt :)

Skrevet
Ja det er alltid morro å forske litt! Hadde vert artig å sett en standard s50b32 vanos mapp, eller s54.. Har fått Vipec, og har kjøpt pnp adapter til min b32, så det blir nok mye prøving og feiling med kam mapping der :) Men det er nok litt frem i tid, så du kan alltids få teste det litt :)

Ja du har vel kostet på Vipec ja :D har tenkt en del på å etterhvert investere i det jeg og, men tror jeg har nok arbeid for en liten stund fremover, så det får vente.

Men er jo ikke verre enn å prøve sprutet ditt å se hva som er hva...

Du har planer om å beholde vanos du og? Tenker jeg må få funnet meg noen pent brukte magnetventiler eller en delevanos nå irriterende at gummigjennomføringen er ødelagt.

Bra jobbet! 8)

Hvilket merke er grenrøret?

Takk for det, håper jeg får startet opp og testet dette og, at det ikke bare blir stående til pynt.

Grenrøret er av merket Raceland, er et rimelig grenrør laget etter Supersprint sitt, men da til en tiendedel av prisen, litt justering må til, men generelt veldig bra så det får duge frem til jeg skal strø penger i vinden på et ekte Supersprint eller noe annet som kanskje kan dukke opp underveis.

Skrevet

Hehe, ja der kan du se.

Tanken på å få fatt i en hvilken som helst gummigjennomføring hadde ikke slått meg litt en gang.

Gummigjennomføringer i hus...

Dessuten var det en glede å åpne postkassa i dag, der lå det spacere og braketter for E46M3 bremser fra Nordic Motorsport, knall fit and finnish, kommer tilbake med noen bilder til kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...