S:M:G Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Skrevet Mars 28, 2012 Nedtur... vet du om noen så gi meg et ord.
Kristian Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Nedtur... vet du om noen så gi meg et ord. Får kjøpt de nye;)
Yngve Skrevet Mars 28, 2012 Skrevet Mars 28, 2012 Skjønner ikke hvorfor du vil dra inn all den varme luften ifra motorrommet inn i motoren.. Er jo just derfor man har carbonboks/innsug for og få mest mulig kald luft inn i motoren. Varm luft = mindre HK. Kald luft = Mere HK..!! Ganske riktig det ja, skal ha en skjerming innunder innsuget og frem etterhvert, men dette med kaldest luft med eller uten boks kan man krangle seg grønn om, ganske riktig blir det varmt der når man står i ro, men når bilen er i fart har mann mer enn lav nok temp i motorrom, men for all del tar å hiver en tempføler inn ved traktene jeg så får vi se forskjellen. Hovedgrunnen til jeg har dette oppsettet er fordi jeg har lyst... Tror nok du har rett i det, høy temp er nok ikke noe stort problem her.. Det er annerledes med turbobiler med innsug i ummidelbar glødende eksos manifoil nærhet.. Når det gjelder effekt, så er det vel ren lotto å gjette om den går opp eller ned her, men det skulle ikke forbause meg om du henter noen extra hk på topp og gjerne mister noen i mellomregisteret.. Det hadde uansett vert morro å finne ut av, og du er som sagt velkommen til litt dyno testing
S:M:G Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Skrevet Mars 28, 2012 Har bestilt de nye januar, venstre side er kommet men høyre som er bøyd har ikke kommet ennå. Bare kom deg hjem igjen du Yngve så kommer jeg på bremsing.
S:M:G Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Skrevet Mars 28, 2012 Finner de på Ebay, da har du en om toppen to uker... har tenkt litt på det, men jeg har bestilt originale, hadde bare ikke regnet med over tre måneder levering på den ene. Ideelt sett hadde vært å få lånt eller leid av noen som har til overs, men det ser ut til å fikse seg til uken.
S:M:G Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Skrevet Mars 28, 2012 Vi prøver på det, får se om jeg finner øyen...
S:M:G Skrevet Mars 28, 2012 Forfatter Skrevet Mars 28, 2012 Tror nok du har rett i det, høy temp er nok ikke noe stort problem her.. Det er annerledes med turbobiler med innsug i ummidelbar glødende eksos manifoil nærhet.. Når det gjelder effekt, så er det vel ren lotto å gjette om den går opp eller ned her, men det skulle ikke forbause meg om du henter noen extra hk på topp og gjerne mister noen i mellomregisteret.. Det hadde uansett vert morro å finne ut av, og du er som sagt velkommen til litt dyno testing Ja og dessuten vil luften inn i en sugemotor kjøle seg selv og. Høyere lufthastighet=lavere trykk, trykkfall=fall i temperatur.
S:M:G Skrevet Mars 29, 2012 Forfatter Skrevet Mars 29, 2012 Trykkfall får vi da håpe du har minst mulig av Litt blir det jo uansett, skal godt gjøres å holde atmosfære helt inn. men lite forskjell er det jo.
Yngve Skrevet Mars 29, 2012 Skrevet Mars 29, 2012 Trykkfall får vi da håpe du har minst mulig av Litt blir det jo uansett, skal godt gjøres å holde atmosfære helt inn. men lite forskjell er det jo. Ja, er jo forsåvid sant det, i store deler av registeret. Men når du først er inne på fyllingsgrad, en godt avstemt s50 bør jo kunne oppnå 100+% VE på momenttopp?, en godt trimmet/tunet motor utnytter pulsene eller lufthastigheten om du vil, til å oppnå overtrykk.. En skikkelig dyktig "tuner" klarer gjerne 110-20%.. F1 gutta lukter vel på 130%(selv om de har restriksjoner å forholde seg til) Heldigvis har det vert flinke folk som har konstruert våre M motorer - Og fyllingsgraden er god i utgangspungtet, så er det jo om & gjøre å gå i rigtig retning og velge løsninger som forbedrer den Men det er slikt som vi finner ut av i benken!
S:M:G Skrevet Mars 29, 2012 Forfatter Skrevet Mars 29, 2012 Ja du, ser jeg bommet litt på formuleringen der ja... Hehe, de formlene og utregningene der har jeg ikke tenkt å rote meg så veldig mye bort i. Men det jeg har kommet frem til er at Luft inn mot motor får et lite undertrykk kontra atmosfære, greit at motoren puster lett, men filtre gir litt motstand og tregheten i luft generelt gir noe lavere trykk, her må man ned på pascal niva for å ha et tall på det, men dette senker temperaturen inn til trakt/starten på innsug. Når man har kommet så langt blir det andre utregninger. Herfra og inn blir luften kraftig akselerert, noe som igjen senker temperaturen ytterligere. Fra trakt og inn kommer man over på det Yngve snakker om, pulser, og overtrykk/fyllingsgrad. Trykkøkningen får man ved at luften blir akselerert, for å si det enkelt der trakten starter, dessuten har man kammer som holder ventilene åpne etter at stempel har snudd, men siden luften allerede har bra fart stopper ikke den selv om stempel er i bunn, derfra kommer overfylling, kun stempel på vei ned vil ikke "suge" mer enn det er plass til i sylinder. Så luftens hastighet og "vekt" fyller resten. Et godt eksempel er å se en motor som går på tomgang(lav lufthastighet) deretter blir spjeldet åpnet fullt, denne vil da begynne å blåse ut bensin/luft ut av innsug, fordi ventilene er fortsatt åpne mens stempel er på vei opp og man har ennå ikke fått opp hastigheten på luften nok til å overvinne trykket ut av sylinderen. Dette går heldigvis fort over.(Merk at siste del her ikke er synlig på alle motorer, f.eks mormors corolla)
Yngve Skrevet Mars 30, 2012 Skrevet Mars 30, 2012 Hehe, det er ikke så nøye med utreininger, du skjønner det "store bildet".. Men det er jo litt artig å beregne "base" motor teknikk, innsugs lengder osv når en først skal prøve å forbedre en sugis! Heldigvis finnes det gode beregnings program som gjør dette relativt enkelt for slike som meg som blir stort sett blir bare svimmel av formler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå