S:M:G Skrevet September 28, 2012 Forfatter Skrevet September 28, 2012 Pen E30 Er ikke så happy for gullfelga, trur sølv hadd blitt cleant og mer passende til calippere, men fet bil anyway Ja det er nå bare noen felger med litt lakk på, det var kun for å sjekke fargekombo, men har noe nytt på gang der. Når det gjelder caliperne er det vel fargen i bunn og grunn jeg er fornøyd med, resten har skuffet meg en del, men man får ofte hva man betaler for.
S:M:G Skrevet September 29, 2012 Forfatter Skrevet September 29, 2012 Da var det den tiden av døgnet igjen da. En ørliten oppdatering med et par småting jeg har kommet over underveis. Jeg er så å si på innspurten av filing på innsugssiden samt forran og bak på blokken, gjenstår noen få "festetapper" og "webbings" om folk skjønner hva jeg mener. Har laget til litt bilder hvor jeg har brukt kontrastfarge så det er lettere å se hvor og hvordan jeg "grader" av maskinerte flater, som her: Og her: Her ser man og noen av de gjenstående "festetappene" jeg snakket om, de er fortsatt merket med hvitt, står helt stille på hva jeg skal kalle de, men man ser vel hva jeg skal frem til. "webbings er da forsterkningen i mellom. Dessuten er det noen tapper i blokken som hadde litt stygg "knekt" overflate, dette er steder hvor jernet er helt inn i støpeformen, disse punktene har blitt filt ned for å få en jevn struktur for så å gjøre disse sterkere, overkill ja, men her skal det gjøres skikkelig... Når jeg da filte ned disse stedene ser det for meg ut som det muligens er brukt forskjellig legering ved støping av blokken, noe som må forskes på videre selv om dette sikkert ikke er noe å bry seg med, er jo litt interessant å finne ut av. Grunnen til at jeg lurer kan man se av de neste bildene der man ser "tydelig" forskjell i fargen på godset (ikke så lett på bildene som i stuen, men dog). Dette var alt for i natt, heng på videre, satser på en liten update i døgnet fremover.
S:M:G Skrevet September 29, 2012 Forfatter Skrevet September 29, 2012 Da var jeg her igjen da, god å mett etter nattmaten. Har faktisk ikke noe nytt spennende å melde om i dag da det går i det samme som de forrige postene, Nå er blokken snart klar utvendig, det er jo innvendig det er spenningen starter, litt mer å ta seg til der.
S:M:G Skrevet Oktober 1, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2012 God kveld. Da var jeg ferdig med sjekken av blokken på eksossiden, her var det litt mer arbeid enn jeg håpet på, var veldig mye knotete vinkler og kroker på denne siden. I allefall er da blokken ferdig merket og klar til filing på merkede plasser. Kan sees her: For de som har fulgt litt med ser man at her er det adskillig mer å file å pusse på, men går på med friskt mot. Ser frem til å være ferdig med blokken utvendig i morgen en gang, det er jo tross alt innvendig det er mest interessant og mest gevinst av jobben. Fikk ordnet meg et par bolter jeg har manglet en stund, så da greide jeg ikke å dy meg, måtte prøvemontere hovedgrunnen til at motoren er ute av bilen. Oppsett til oljefilter. Oljepumpe. Gleder meg vanvittig til å få dette opp å gå da dette er nytt for meg og litt mer spennende enn en blueprintingjobb. Til neste gang...
S:M:G Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Whaaat WHAT WHAAAT? Rått! Grom oppgradering Takker for det, blir litt mer spennende oppdateringer fremover nå da jeg har begynt innvendig i motoren nå.
S:M:G Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Da var vi på kveldingen igjen da. Blokken er så å si ferdig utvendig med puss og kontroll, er bare et par punkter igjen jeg må ha meg litt annet verktøy for å komme til. Var en del arbeid med pakkningsflaten til toppen, men gikk unna når først kom inn i det, her har jeg gradet alt av olje og kjølevæskekanaler og forsenket alle hull. forsenkingen av hullene til toppbolter eller i mitt tilfelle studsene er vel det viktigste her, dette er fordi at har man en skarp kant her kan denne reise seg og sprekke ved tiltrekking av boltene. Et lite bilde må til, har hatt på farge for å lettere vise hvor pussingen er gjort: Så var det over på innvendig i blokken da, her kan vi jo starte med lagrene som ble nevnt tidligere, som man kan se av bildet under er det noe fastbrent aluminium og et par riper på lagerbukk 5 og 6, her har det kommet som nevnt tidligere spon med oljen rett i lagrene ufiltrert. Siden det bare er halve lageret som har smørekanal har det da tillatt at såpass store partikler har fått passere, men heldigvis uten spor på veiven. Lagrene med smørekanal altså de i blokken med minst belastning så relativt fine ut. Så vekk med lagrene for nå, på tide å sjekke overflaten i blokk og bukker der lagrene har blitt holdt fast, ikke noe missfarging å melde fra om i blokken. Ser da etter spor og mørkere farge som tyder på varme og bevegelse i lager. I lagerbukkene derimot er det noe temperaturflekker, men ikke noe unormalt eller urovekkende. Da det er unnagjort er det igjen frem med filen, denne gang uten håndtak, denne blir da lagt med lett press på annleggsflaten til lagerbukkene. Siden en fil stort sett er rimelig rett av seg så skyver man da den nevnte filen lett over kontaktflatene på begge sider, dette er ikke for å file av noe, men mer for å kjenne etter steder med ujevnheter, dette merkes da med forskjellig motstand på forskjellige steder. I tillegg siden dette er en fil så selvsagt blir noe gods filt bort, men dette er mikroskopiske mengder, men man får tydelig frem om det er punkter med ujevn overflate, her i denne blokken var det ikke noe jeg skal sette fingeren på. Så over til det mer tidkrevende arbeidet, er en del støpekanter inni blokken som man helst vil ha bort, dessuten kan det i kriker og kroker fortsatt befinne seg sand etter støpeformen. Tviler på at sand er det største problemet i denne blokken men det kan hende jeg kommer over noe, da nå dette skrapes vekk etter beste evne, eventuelt kan man banke over med dor eller en avrundet meisel, ser på dette om det er noe jeg kommer over. Legger ved noen bilder av utvalgte støpekanter som skal preppes så der får et lite inntrykk av tilstanden. Det var denne dagens lange og gode, men fortsetter utover kvelden, kan jo hende det dukker opp noe mer å fortelle om...
HypeTraxX Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 Artig lesestoff! Jeg er bare en sånn ca hobby mekaniker, så dette er både interessant og lærerikt!
S:M:G Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Artig lesestoff! Jeg er bare en sånn ca hobby mekaniker, så dette er både interessant og lærerikt! Det er godt å høre, bra man kan få noe nytte av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå