Jump to content

Megasquirt (KDFI) trenger litt hjelp her .. :)

Recommended Posts

Posted

vbw1834ohekgoc0fi7m4.jpg

Får denne mld da jeg skal inn på sprutet.

Tydligvis en gammel eller ikke så vanelig Firmware på dette.

Og selv om jeg tvinger den inn får jeg ikke justert noe som helst..

Jeg selv har ikke så mye erfraring med MS så håper noen kan hjelpe her.

Har prøvd å laste ned Tuner studio og Mega tune.. Men nei da ingen av disse støtter Firmware MS2Extra Rev2.0b14

Må MSèn oppdateres da eller?

Regner med at det kommer masse av dette problemet etterhvert så fint å finne en løsning på dette ;)

Var her å fant software:

http://www.diyautotune.com/softwarelinks.htm

• Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Msq du prøver å åpne er eldre enn fw i sprutet.

Du kan evt lage en ny fil med alle gamle data. Så vidt jeg husker fant jeg det lettest.

Men ms2 extra er vel oppe i fw 3.2 eller noe nå :wink:

Posted
Msq du prøver å åpne er eldre enn fw i sprutet.

Du kan evt lage en ny fil med alle gamle data. Så vidt jeg husker fant jeg det lettest.

Men ms2 extra er vel oppe i fw 3.2 eller noe nå :wink:

Men er ikke Msq selve filen (mappen som ligge i sprutet)?

Er som sagt ingen kløpper i Ms :P

Jeg prøver ikke åpne Msq men prøver bare å få kontakt med sprutet.

Nå jeg gjør dette kommer meldingen som vist over.

Så vis jeg forstår det rett må en helt ny Msq lages og når man kommer inn på sprutet så må man laste opp denne i steden for den som ligger der?

Posted

Altså. Du må ha samme versjon på pc og boksen for å få det til å spille ordentlig. Msq er fila sprutet kan lese for å forklare det enkelt.

Men jeg serdu bruker megatune.prøv tuner studio. MT er udatert nå. TS er mer bakover kompatibelt også, du slipper ofte å styre med .ini-filer osv

Posted
Altså. Du må ha samme versjon på pc og boksen for å få det til å spille ordentlig. Msq er fila sprutet kan lese for å forklare det enkelt.

Men jeg serdu bruker megatune.prøv tuner studio. MT er udatert nå. TS er mer bakover kompatibelt også, du slipper ofte å styre med .ini-filer osv

Ok. :)

Kommer ikke inn i det hele tatt med TS

Posted
Joda.

Bare lag deg et nytt "project" å velg riktige innstillinger ihht det du har.

Den er jeg med på, men da når jeg skal gå online og finne riktig com port for å laste evt denne opp.

Så vil den ikke det.

Posted
Du har selvfølgelig prøvet flere forskjelige(?)

Bruker du noe USBovergang?

Nei denne har usb ut fra msèn. *Har prøvd alle 20 man kan velge"

Og på MT så er det com 9 som brukes.

Når jeg bruker den på TS så kommer det en tilsvarende feil som det gjør i MT. :evil: Møkk..

Men som du sier, lage nytt prosjekt i TS. Skal jeg la den finne Ecu Definition selv eller skal jeg da velge f.eks Ms2extra 3.03r?

Posted

Uansett. Gammel fw nå og. Siden du starter fra scratch, og ikke sånn som meg som har fungerende sprut og gammel fw ville jeg oppdatert og plottet inn data manuelt fra den gamle msq'en om den skulle brukes.

Posted

Etter mye frem og tilbake og god veiledning av ehrnst og Azeton på forumet.

Det ser ut som KDFI har brente coilutganger. Utrolig på et helt nytt sprut.

Sprutet er levert til en som bygger en del MS og han skal gå over komponentene å se om han finner noe evt skifte ut coilutgangene.

En annenting er at Firmwaren er så gammel at dette får man nesten ikke justert noe på.

Man må lage en "ny" Map (Msq) for at dette skal fungere opptimalt.

Tenning/fuel nei ikke noe man kan kalle ferdig map der. Dette kaller jeg en ekstremt grov map.

Tror det er mange som får seg en overraskelse med KDFI pnp til bmw.

Om ikke KDFI gjør noe nytt før de leverer du til sine forhandlere.

Godt jeg sjekket dette ut først før jeg dro i benken, om ikke kunne dette blitt dyrt med mange timer i benken å ikke komme noe vei ;)

Posted

sendte deg en sms nå hvor jeg forklarer deg litt hvordan dette kan ha skjedd.

men som man ser i megamanualen (som du sikkert ikke fikk en kopi av fra kdfi) så er det en grunn til at man f.eks ikke skal ha coilene koblet til når man oppdaterer FW.

man skal også unngå å stå lenge med tenning på. får man ikke start er det greit å la driverene kjøle seg ned el.

som sagt så når driverene sender spenning til coil(ene) og bilen ikke går vil aldri coilen lade seg ut for å generere gnist. all strømmen vil gå tilbake i coildriver så den vil til slutt brenne.

De nye driverene som brukes i MS nå om dagen (vet ikke hva du har her da) er bedre beskyttet mot dette

Posted
sendte deg en sms nå hvor jeg forklarer deg litt hvordan dette kan ha skjedd.

men som man ser i megamanualen (som du sikkert ikke fikk en kopi av fra kdfi) så er det en grunn til at man f.eks ikke skal ha coilene koblet til når man oppdaterer FW.

man skal også unngå å stå lenge med tenning på. får man ikke start er det greit å la driverene kjøle seg ned el.

som sagt så når driverene sender spenning til coil(ene) og bilen ikke går vil aldri coilen lade seg ut for å generere gnist. all strømmen vil gå tilbake i coildriver så den vil til slutt brenne.

De nye driverene som brukes i MS nå om dagen (vet ikke hva du har her da) er bedre beskyttet mot dette

Takker for det, men jeg har ikke sett det står noe om dette i KDFI manualen som fulgte med.

Man for heller holde seg til Megamanualen til dette sprutet da :D