Otis Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Hallo Jeg har planer om å skifte (lager) klima kompressor. Det beste hadde jo vært om kun lageret kan skiftes, men finner ikke så veldig mye info om dette på nettet. Noe som har peiling på dimensjon evt om det er lett å ta av lageret? Om jeg ikke kan skifte lager så lurer jeg på hvordan man skal håndtere gassen som er i systemet før demontering. Jeg tror jeg har forstått det riktig så er det bare å få et firma til å tømme systemet for gass også skifte den hjemme, forså å dra tilbake for å få fyllt opp gassen igjen. Og det er viktig at systemet er uten gass i mindre enn 24 timer i følge TIS, ellers så må kondenseren skiftes? Og ved skifte av kompressor så skal man fylle på olje, men da samme mengden som var på den opprinnelige kompressoren pluss 10 gram ekstra. Hvilken type olje er dette da? Endel spørsmål, men det må til for å spare litt penger. Da en ny kompressor hos GS koster 8600,- og jeg kan kjøpe den uoriginal fra tyskland for under 2000,- ink frakt. Så her er det mange penger å spare! Selve jobben med å skifte kompressoren ser jo kurant ut, ikke mye demontering heller. Men det er gassen som er min bekymring. Som sagt så hadde det aller beste vær å kun skifte lager, da det er noe dårlig. Kompressoren virker helt fint.
Ballder Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Slipp gassen ut i friluft og gjør jobben du vil gjøre, deretter tar du bilen på ac service. Der gjør dem alt som trengs og gjøres inkludert olje osv for ca 2 lapper.
Otis Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Jeg antar at jeg trygt kan montere reima på kompressoren uten at det har noe å si, sålenge jeg ikke aktiverer AC?
JTS77 Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Jeg antar at jeg trygt kan montere reima på kompressoren uten at det har noe å si, sålenge jeg ikke aktiverer AC? Så lenge clutchen på kompressoren virker, har det ingenting å si nei.
Ballder Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Er alt i orden med tanke på det elektriske ellers, så vil ikke AC sustemet koble inn kompressor uansett da det er feil verdier på diverse sensorer når anlegget er tømt, men helt klart en god forsikring og IKKE aktivere AC delen når den er tom. Legge til at du bør stå på ett sted som har relativt liten luftfuktighet når du demonterer dette, da fuktighet er noe du ikke skal ha inn i systemet. Derfor det er montert tørker, og ved ac service så blir anlegget vakumert/tørket og bekreftet/avkreftet dets tetthet ellers.
Otis Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Okei, dette begynner å høres ganske så greit ut Men for å slippe ut trykket, skal jeg bare løsne på noen slanger og vips, eller det ikke stort trykk i disse AC greiene da?
RaymondJ Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Er det ikke ca 25 bar? Og IKKE pust inn gassen. En av bieffektene man kan få av å puste inn R134, er akkutt diarè.
Otis Skrevet April 5, 2011 Forfatter Skrevet April 5, 2011 Aha, jeg skal ikke innhalere den i stor grad. Satser på å holde magen slik den er i dag, dvs frisk.
LK Skrevet April 5, 2011 Skrevet April 5, 2011 Og det er viktig at systemet er uten gass i mindre enn 24 timer i følge TIS, ellers så må kondenseren skiftes?quote] Hvor viktig er dette? Skal selv bytte klimaradiatoren,systemet er tomt pga hull i denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå