Sjøbuse Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Jeg har C1 lappen. Hvordan er reglene for og kjøre med henger? Er det maks 750 kg eller er det sånn at man kan regne seg frem til noe mer ved hjelp av vektene i vognkortet på bil og henger? Regler for B og C1 er vel de samme med tanke på henger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlendSandved Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Etter som jeg har skjønt skal det ikke overstige totalvekten i vognkortet. Må du regne bilens vekt + henger vekt? Eller er jeg helt på jorde nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Klasse C1E (lett lastebil med tilhenger) Gir rett til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overskride lastebilens egenvekt med fører (75 kg). Samlede tillatte totalvekter for tilhenger og lett lastebil må ikke overskride 12.000 kg. Før trekking må du alltid kontrollere lastebilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle totalvekt for tilhenger (tillatt hengervekt). Denne tekniske begrensningen må du ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. Du kan avlegge tilhengerprøve for lett lastebil når du har bestått førerprøve i klasse C1. Nå du får klasse C1E, vil klasse B bli utvidet til klasse BE, og eventuell klasse D1 eller klasse D gi klasse D1E. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaymondJ Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 At du har C1 har ingenting å si for hvor mye du kan dra med bil og henger, altså klasse B. Du har fortsatt ikke lov til å ha samlet toltalvekt på personbil og henger over 3500 kg. Det du derimot HAR lov til, er å dra henger tyngre enn 750kg, bare tillatt totalvekt på henger er MINDRE enn egenvekt på bil OG du holder deg under 3500 kg totalt. På C1 er jeg faktisk ikke sikker, der lurer jeg på om det er maks 750 kg hvis du ikke har C1E. Tillegg: Selvfølgelig har du uansett ikke lov til å overstige maks hengervekt som står i vognkortet. Men er en liten forksjell her også, med BE har du lov til å BEREGNE/ANSLÅ vekta på henger med last, har du bare B er det maks tillatt TOTALVEKT som gjelder, selv om du kjører med tom henger! DEN er det mange som brenner seg på. Og å ta BE koster ca 5-6000,- mens C1E koster 10-14.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen02E30 Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 Stemmer det RaymondJ sier. Jeg har C, kjørte tidligere stor lastebil med alt mulig av maskiner av og til. Husker jeg fikk bot en gang jeg hentet inn 3 skuffer med henger til en gravemaskin jeg skulle sveise opp, hadde levert hele faens graveren på 12 tonn tidligere den mnd Har BE nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet April 5, 2011 Forfatter Share Skrevet April 5, 2011 ok. skal kjøre en bil med Egenvekt: 3120 Totalvekt: 5443 det jeg lurer på er hvor tung henger jeg kan kjøre med. er 750 KG maks for meg med C1 lappen? hva bilen har lov til har vel lite og si her da jeg bare har C1 Vogntogvekt: 10433 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaymondJ Skrevet April 5, 2011 Share Skrevet April 5, 2011 For C1 TROR jeg det er maks 750 kg ja! Men som sagt, usikker her! Edit, googlet litt. stemmer som jeg sier, maks 750kg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenny_ Skrevet April 6, 2011 Share Skrevet April 6, 2011 Har du C1 (eller C) så kan du kun kjøre 750kg henger ja.. En kompis av meg som har C og tar C1E lappen nå for å kjøre suburban sin med campingvogn til sommern. + han har en boggi varehenger som han ikke kan kjøre lovlig med suburban. Tror det var rundt 10lapper det kostet + litt til staten for oppkjøring, nytt fører kort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet April 6, 2011 Share Skrevet April 6, 2011 Greit å ha ABECEDEMST på lappen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet April 6, 2011 Share Skrevet April 6, 2011 At du har C1 har ingenting å si for hvor mye du kan dra med bil og henger, altså klasse B. Du har fortsatt ikke lov til å ha samlet toltalvekt på personbil og henger over 3500 kg. Det du derimot HAR lov til, er å dra henger tyngre enn 750kg, bare tillatt totalvekt på henger er MINDRE enn egenvekt på bil OG du holder deg under 3500 kg totalt. På C1 er jeg faktisk ikke sikker, der lurer jeg på om det er maks 750 kg hvis du ikke har C1E.Tillegg: Selvfølgelig har du uansett ikke lov til å overstige maks hengervekt som står i vognkortet. Men er en liten forksjell her også, med BE har du lov til å BEREGNE/ANSLÅ vekta på henger med last, har du bare B er det maks tillatt TOTALVEKT som gjelder, selv om du kjører med tom henger! DEN er det mange som brenner seg på. Og å ta BE koster ca 5-6000,- mens C1E koster 10-14.000,- du KAN faktisk overskride den samlete totalvekten på 3500kg med B førerkort. du har uansett lov til å dra henger på INNTIL 750kg selv om bilen har tillatt totalvekt på 3495kg kilde: Statens vegvesen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet April 6, 2011 Forfatter Share Skrevet April 6, 2011 bilen Egenvekt: 3120 Tillatt totalvekt: 5443 Tillatt total vogntogvekt: 10433 Henger. Egenvekt: 260 Tillatt totalvekt: 1000 Jeg har: B, C1, M, S, T. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet April 6, 2011 Share Skrevet April 6, 2011 her sjøbuse: http://avdeling.nocc.no/article.asp?NId=351&A=0 kalkulator for hengervekter. enjoy! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet April 6, 2011 Forfatter Share Skrevet April 6, 2011 tusen takk. fikk bare skrevet inn 1000 på henger så kom svaret. "Du må ha BE. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RaymondJ Skrevet April 7, 2011 Share Skrevet April 7, 2011 Men det er jo feil! Du KAN dra henger tyngre enn 750 (eller som her, 1000kg) bare du holder deg under 3500kg og alt annet tidligere nevnt. Og M3cab, stemmer sikkert det du sier, akkurat den hadde jeg ikke høret om før! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet April 7, 2011 Share Skrevet April 7, 2011 Nå skal han bruke en bil med totalvekt på 5443 da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå