matss Skrevet April 7, 2011 Skrevet April 7, 2011 Det sitter lettet svinghjul og uorg. clutch på den. Vet ikke hva slags merke o.l. det er, men det virker hvertfall veldig tight og clutchen er så og si "av og på". Ble montert av forrige eier. Jeg opplever at det er tannstøy/skrangle lyd på tomgang, men det blir borte så fort jeg øker turtallet noen få rpm. Lyden blir også borte ved kjøring, og om AC er på (pga turtallet øker). Har fått en fagmann til å se på dette, og han utelukket at det kan være trøstelageret (noe jeg trodde), siden lyden blir borte når man trår inn clutchen osv. Og at det sitter dobbelmasse svinghjul orginalt, mot at det mest sannsynlig er enkelmasse som sitter der nå. Han mener da at det er tannstøy pga motorvibrasjoner. Det er ikke lenge siden ATF olja ble byttet ut, for den så ren og pen ut. Fin rød farge, og ikke noe spon å kjenne. Han foreslo/garanterte meg at om jeg bytter ut den ATF olja til en tykkere olje (feks: 75w-90 girolje) blir lyden borte, siden ATF er såppas tyntflytende. Blir girkassa da treg, så kunne jeg helle på litt ATF olje for å tynne den ut. Er kun 1,2 liter som går på kassa. Noen som har noe erfaringer med dette?? På forhånd, takk!
SSM Skrevet April 7, 2011 Skrevet April 7, 2011 Det skal vere slik. Det er rattling ja, men skal du ha lett svinghjul og hissig motor så følger dette med. Noen er verre enn andre. Min er også slik, men det er ikke altid det er like gale. Når den er varm er det mer mener jeg. Jeg tror ikke du skal tulle med oljen siden den skal ha ATF olje. Hva konkret som lager lyden er jeg usikker på.... Tipper det er bare dreva inni kassen som går litt att og fram siden svinghjulet er fast og ikke to delt dobbel masse.
matss Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 Er nøyaktig samme lyden på tomgang jeg har og, som du linket. Identisk. Men les dette, som jeg fant på nett etter et kjapt søk: "The issue with gear rattle is that conventional lightweight flywheels retain the car's original solid-hub clutch disk. First, the lightened flywheel has less mass to damp the power pulse variations. Second, there is no mechanism within the solid-hub clutch disk to absorb the power pulse variations. The result is that a conventional lightweight flywheel with solid-hub clutch may create a noticeable amount of rattle. There is simply no cushioning action at all. Note that this gear rattle only occurs at idle, in neutral, with the clutch let out. It is not heard at any other time. Above idle (even just a couple hundred rpm) and the increased frequency of power pulses outpaces the speed at which the components couple/de-couple, therefore no rattle whatsoever. So how to have the best of both worlds? Simply use the correct style of clutch disk for the flywheel in use. If using a lightweight single-mass flywheel, the answer is to use a sprung-hub center clutch disk. The sprung-hub center setup damps out the majority of the power pulse variations, resulting in little to no rattle. Due to the frequency of the power pulses, slowing down the engine slightly more at idle by turning on the A/C and loading up the alternator with headlights and other electrical draw may increase the amount of residual rattle. A change to a slightly heavier grade of transmission fluid (UUC recommends a specific mix of transmission fluids, 1 bottle Redline 75W-140NS and 1 bottle Redline D4 ATF) will eliminate it entirely in some cars, or at least reduce the remaining rattle a subjective 90%." Funnet her: http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/gear_rattle.htm
matss Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 "A change to a slightly heavier grade of transmission fluid (UUC recommends a specific mix of transmission fluids, 1 bottle Redline 75W-140NS and 1 bottle Redline D4 ATF) will eliminate it entirely in some cars, or at least reduce the remaining rattle a subjective 90%." Her skriver de jo nettopp det jeg ble fortalt jeg kunne prøve.
SSM Skrevet April 7, 2011 Skrevet April 7, 2011 Ja faen, stemmer det, jeg har jo sprung hub jeg. Så min rattler ikke så mye. Kjøpte Stage2 kevlar carbon jeg, gidder ikke det jævla sinter greiene. Det du kan gjøre er å bytte lamellen da, men du kan jo teste det med oljen. Red Line er gode driv verks oljer, hadde det på diffen på Volvoen
matss Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 Tester nok det med oljen først. Har kjøpt en liter med Castrol Syntrax Universal 75w-90 Transmission Fluid, så skal helle på den i starten av neste uke. Det er en GL4/5 olje, så den egner seg nok bra. Blande ut med litt ATF og, så tror jeg det blir bra:) Vet du forresten om noen som selger Redline? Har ikke funnet noe..
matss Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 Noen fler som har erfaring med dette? Trenger svar.
Øyvind L. Skrevet April 7, 2011 Skrevet April 7, 2011 Sett på dobbelmasse svinghjul hvis ikke du liker den lyden. Den lyden må du bare leve med. Det er ikke farlig eller skadelig.
SSM Skrevet April 7, 2011 Skrevet April 7, 2011 Racing biler skal jo ha slik lyd Mekonomen selger Red Line olje!
matss Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 Sett på dobbelmasse svinghjul hvis ikke du liker den lyden. Den lyden må du bare leve med. Det er ikke farlig eller skadelig. Blir nok ikke byttet til noe dobbelmasse svinghjul. Hvis du har lest det jeg har linket, så er det store muligheter for at lyden blir helt borte kun ved å bruke en tykkere olje. Olje er kjøpt inn alt, og skal byttes til uka. Spør bare etter erfaringer fra andre her på forumet. Men tydeligvis ikke så mange her som har vært borti dette, dessverre.
matss Skrevet April 7, 2011 Forfatter Skrevet April 7, 2011 Racing biler skal jo ha slik lyd Mekonomen selger Red Line olje! Hehe, litt kan det jo være. Men syns det er litt i det meste laget slik det er nå. Har trua på tykkere olje jeg! Hvertfall etter alt jeg har lest meg frem til på nett, og i følge hva jeg er blitt fortalt av en fagmann som har sett på dette. For de som er usikre, les nøye i linken jeg la ut. Mye bra info der! Da stikker jeg innom Mekonomen i morgen, takk:)
matss Skrevet Mai 11, 2011 Forfatter Skrevet Mai 11, 2011 Ja, kjøpte inn en Castrol 75w-90 girolje som jeg blandet med ATF. Ble 70/30 blanding ca. Det ble utvilsomt bedre, men ble ikke helt borte. Lyst til å prøve en gang til, uten å blande ut. Den ble også noe tyngre å gire med, men ikke mye forskjell.
SSM Skrevet Mai 11, 2011 Skrevet Mai 11, 2011 Hmmm, har kassen godt av å blande tror du? Tenkte jeg skulle prøve dette på min også, bare med oppskriften som blir beskrevet over her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå