Gå til innhold

Lamek`s Garasje. e34 550i Alpina:-D


Lamek
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg jobber stortsett med rustfritt hver dag på jobb så jeg vet hvordan man sveiser uten at det trekker seg:) Bakgass er jo bare et øyeblikk å legge inn:P

Alu er absolutt et flott materiale å lage ting av, men det er rustfritt også, er bare tyngre å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan argumenter så mye du vil men jeg har ikke skrevet dette om jeg ikke har vist hva jeg pratet om. Men det er fritt fram. Du kan lage innsuget ditt av trolldeig for meg :D

Hva mener du differansen er effektmessig da?

Jeg vet att ved 740whp så mister du ca 30 hk vist luftempen øker med 25 grader. Dette er fant vi ut i benken så det har mye og si. Det med trolldeig bar seff en spøk. Håper du ike tok deg næer av den prøver bare og hjelpe. :) altså vist du lager innsuget av rf så kommer det til og funke. Men når man først skal bygge seriøst så må man jo gjøre det så bra som muligi alle ledd. Mener jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som selvstendig næringsdrivende, leier meg ut til bedrifter rundtom i landet og bygger tekniske rom i store bygg.. Dvs varme/kjølesentraler, fjermvarme, VArmt og kaldtvann, Sprinklersentraler osv osv.. Holder nå på å Bygge opp et teknisk rom på 2100kvm på det nye kunnskapssentret ved St. Olavs hospital i Trondheim:) Har kontrakt her for YIT i 1,5 år fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan argumenter så mye du vil men jeg har ikke skrevet dette om jeg ikke har vist hva jeg pratet om. Men det er fritt fram. Du kan lage innsuget ditt av trolldeig for meg :D

Hva mener du differansen er effektmessig da?

Jeg vet att ved 740whp så mister du ca 30 hk vist luftempen øker med 25 grader. Dette er fant vi ut i benken så det har mye og si. Det med trolldeig bar seff en spøk. Håper du ike tok deg næer av den prøver bare og hjelpe. :) altså vist du lager innsuget av rf så kommer det til og funke. Men når man først skal bygge seriøst så må man jo gjøre det så bra som muligi alle ledd. Mener jeg da :)

Jeg skjønner det :D Men Rf kalrer ikke å produsere 25 grader av seg selv:P

Holder på å jobber med utregningen nå, så får vi det svart på hvit hvordan innsugene vil oppføre seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som selvstendig næringsdrivende, leier meg ut til bedrifter rundtom i landet og bygger tekniske rom i store bygg.. Dvs varme/kjølesentraler, fjermvarme, VArmt og kaldtvann, Sprinklersentraler osv osv.. Holder nå på å Bygge opp et teknisk rom på 2100kvm på det nye kunnskapssentret ved St. Olavs hospital i Trondheim:) Har kontrakt her for YIT i 1,5 år fremover:)

mm du skulle jo absolutt hatt sveisesertifikat du da..hehe kan sertifisere deg når du kommer nordover..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som selvstendig næringsdrivende, leier meg ut til bedrifter rundtom i landet og bygger tekniske rom i store bygg.. Dvs varme/kjølesentraler, fjermvarme, VArmt og kaldtvann, Sprinklersentraler osv osv.. Holder nå på å Bygge opp et teknisk rom på 2100kvm på det nye kunnskapssentret ved St. Olavs hospital i Trondheim:) Har kontrakt her for YIT i 1,5 år fremover:)

mm du skulle jo absolutt hatt sveisesertifikat du da..hehe kan sertifisere deg når du kommer nordover..hehe

Er kun primærsiden av fjernvarmen som krever sertifisert sveising og den linja jobber ikke jeg på..

Men hadde absolutt vert greit å tatt sertifikatene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lager da seff ikke mere varme men det holder lenger på varmen og de effekt tapet vil vare i en lengere periode. Men jeg gjir opp i og prøve og gi deg gode råd. Lag det i rf og bli fornøyd selv.

Vet du at 1kg aluminium som holder 80 grader inneholder 14650 joule.

1kg Rustfritt som holder samme temp inneholder 4700 joule.

Egenvekt på alu er 2,7

Egenvekt på Rf er 8,0

Aluminium gir fra seg varme 3,65x raskere, men den tar også til seg varme i samme hastighet.

Da vil innsuget slippe gjennom mer varme når det er av alu selv om motoren er under belastning og gjennom strømningen av luft går for fullt.

To like innsug i rf og alu der rf er laget i 1/3 dimensjon så vil aluinnsuget inneholde 3,11x mer varme.

Er ikke kommet igang med utregning av Luftgjennomstrømningen under trykk og tiden på utlading av lagret energi... Hele regnestykket vil belage seg på 1kg brenstoff, Motorromstemp på 80grader, innsugstemp på 40grader.

Fordel/bakdel mellom disse 2 materialene vil være så mikroskopiske at man ikke under noen omstendigheter vil klare å få frem resultater gjennom en forbrenningsmotor som har en virkningsgrad på f.eks 30%

Alu innsuget vil bli ca 15% raskere nedkjølt en rf, men rf vil gi mer effekt i det man tramper gassen i bånn etter "Crusing" og holde den effekten jevnere i tidsrommet der innsuget kjøles ned. Differansen her skal jeg også regne ut her og ta ut et gjennomsnitt, men er ganske sikker på at differansen blir 0,0.Så Virkningsgraden på disse to forskjellige materialene vil være like, men de vil få forskjellig oppførsel.. Differansen må regnes i promille her.

For å gi inntrykk av hvor lite betydning dette har på en motor der plenumet står fast på gummibelger kontra aluinnsug rett i toppen som på m30 f.eks. så er virkningsgraden nærmere 200% høyere på et plenum festet i gummi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet litt av hvert om stål,alu og rf ja.har jobbet med sveising i snart 10 år. ser dine fine tall og utregninger men det er fremdeles bedre med alu uansett hva du sier, diferansen er liten det har jeg aldrig protestert på.lykke til.

Som sagt så betviler jeg ikku kunnskapen til noen av dere, synes bare det er gøy å finne ut av ting. Er veldig mange verdensmestere rundt om som kommer med mye idiotisk.. Og mange mener at alt som andre gjør er feil og det er kun deres egne løsninger som er bra.. Jeg har bestemt meg for å finne ut virkningsgraden på disse to materialene kun av ren nysgjerrighet.. Uavhengig av resultatet så kan d godt hende at jeg får bygget et innsug av alu siden dere mener det er best. og som nevnt tidligere i tråden så er det ikke alle som har utstyr for å jobbe med alu tilgjengelig, deriblandt meg! Har aldri sveist alu heller..

Grunnen til spm ble stilt er at jeg jobber met rf og har alt jeg trenger tilgjengelig..

Så! Ingen grunn til å bli fornærmet fordi jeg diskuterer med deg Jørgen. Setter Stor pris på alle råd fra deg og forsåvidt alle andre her inne som er behjelpelig.

Rasarbil blir det uansett:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 Banebil to do list :)

Dette er en liste over ting som skal gjøres med bilen i førse omgang.

Kommer oversikt over motorinstallasjon om ikke lenge, må bare få oversikten.

Innvendig:

• Klargjøres for bursveising..

• Taktrekk, dashbord, dørk matte, dørtrekk samt alle unødvendige deksler fjernes..

• Fornt og bakrute taes ut dersom det er nødvendig.

Understell:

• Bakstilling:

• Travers fra 635 CSI brukes, slipes/blåses og lakkeres.

• E34 m5 bærebruer slipes/blåses og settes sammen med kun nye deler (Bestillt)

• E28 m5 stabstag.

Forstilling:

• Nye bærearmer med powerflex

• M5 stabstag.

• Styresnekke og alt tilbehør til den fjernes.

• Monteres tannstang fra e46 m3 høyrerattet

• Gs performance justerbart understell.

Generelt:

• Original bensintank og drivstoff system fjernes.

• Reservehjulbrønn fjernes og erstattes med plate og nødvendig forsterkning

Bensinsystem:

• Det legges opp nytt tur og returrør fra bagasjerom og frem til motorrom, legges på samme plass som de originale.

• Det monteres fuelcell og surgetank i bagasjerom med 2stk 044 pumper og 2stk hpo filter. Alt kobles sammen med AN koblinger.

Bremser/Clutch:

• E34 m5 BKF monteres.

• D2 hydraulisk håndbrekk monters. Det legges opp nytt bremserør fra BKF via håndbrekk og bak. Bremserør fordeles fra t-stykke til bremser på begge sider bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E28 Banebil to do list :)

Dette er en liste over ting som skal gjøres med bilen i førse omgang.

Kommer oversikt over motorinstallasjon om ikke lenge, må bare få oversikten.

Innvendig:

• Klargjøres for bursveising..

• Taktrekk, dashbord, dørk matte, dørtrekk samt alle unødvendige deksler fjernes..

• Fornt og bakrute taes ut dersom det er nødvendig.

Understell:

• Bakstilling:

• Travers fra 635 CSI brukes, slipes/blåses og lakkeres.

• E34 m5 bærebruer slipes/blåses og settes sammen med kun nye deler (Bestillt)

• E28 m5 stabstag.

Forstilling:

• Nye bærearmer med powerflex

• M5 stabstag.

• Styresnekke og alt tilbehør til den fjernes.

• Monteres tannstang fra e46 m3 høyrerattet

• Gs performance justerbart understell.

Generelt:

• Original bensintank og drivstoff system fjernes.

• Reservehjulbrønn fjernes og erstattes med plate og nødvendig forsterkning

Bensinsystem:

• Det legges opp nytt tur og returrør fra bagasjerom og frem til motorrom, legges på samme plass som de originale.

• Det monteres fuelcell og surgetank i bagasjerom med 2stk 044 pumper og 2stk hpo filter. Alt kobles sammen med AN koblinger.

Bremser/Clutch:

• E34 m5 BKF monteres.

• D2 hydraulisk håndbrekk monters. Det legges opp nytt bremserør fra BKF via håndbrekk og bak. Bremserør fordeles fra t-stykke til bremser på begge sider bak.

hei hei hei d e scootersesong, slutt å spekuler å få deg skuatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...