Gå til innhold

Min 118d 2005.

Anbefalte innlegg

Hei og hallo alle sammen.

Vil ta litt tid og introdusere meg selv før jeg fyrer løs med spørsmål :)

Heter Fredrik og er 27 år. Bor på en øy utenfor Bergen som heter Askøy. Jeg har nettopp ( vel en liten måned siden ) kjøpt meg en 2005 modell 118d 74000km. Og må si jeg er veldig fornøyd med bilen.

Nå skal det no sies at jeg ikke har noe peiling på bil i det helle tatt :) Så jeg har et par spørsmål til dere.

Jeg har tenkt en god del på og få litt mer hk/nm i bilen og har sett på flere muligheter som Blufin / BSR PPC / ESS-TUNING (Der fant jeg ikke noe på 118d, så må sikkert ringe/maile de.) Lurer på om det er noe jeg må gjøre med bilen før jeg hadde fått tunet den? Som og levere den til en mekaniker som kan se at den er i god stand til og tåler og få litt mer "gamp" ? Har også hørt om at du sitter bilen på en rulle ? Som ser hvor mye hk/nm du har før og etter tuning. Er dette noe som de alle kan tilby og er det lurt ?

Lurer også på om det har noe for seg og skifte eksos på den? Kunne godt tenkt meg en litt mer sportslig enderør på den :) ( Ser at Aottesen holder på med noe snacks på han`s tråd som ser veldig bra ut. Men han har M-Sport det har ikke jeg :) ) Og er det noe som vil gi litt ruffere lyd eller er det bare for og få en god del kulere bak ? :)

Lurer også litt på en liten vinge/spoiler alla BMW Aerodynamik eller blir det litt feil når bilen er en helt vanlig modell ? :P

Skal kjøpe meg noen sorte nyrer og kansje noen 19" felger når det er lønnings dag den 20!! :)

Vel det var det jeg hadde for nå. Håper på noen svar fra dere som sikkert kan mye mer bil en det jeg kan :)

Håper og få lagt ut noen bilder av bilen. Må bare vaske den litt :)

MvH

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Gleder meg til bilder.

Jeg overlater til andre å uttale seg om trimming, men har litt innspill på de andre tingene. Jeg synes spoileren gjør seg på alle 1-seriene, uansett M-sport eller ikke. Har akkurat kjøpt en spoiler selv, så jeg kan vel ikke si noe annet. :) 19-tommere blir knallfint med de rette felgene, men jeg tror bilen blir seende for høy ut hvis du ikke har noe senk i det hele tatt. Så sett opp senkesett i budsjettet ditt også.

Jeg tror kanskje du har samme type eksos som jeg har på min 120d. Da er nesten hele anlegget én del, så det er ingen kjappe billige løsninger for å få sportslige enderør. Det originale enderøret bøyer seg både sideveis og nedover rett ut fra lydpotta, så det er kronglete å bytte stuss også. Men det finnes mange fine eksosanlegg, de bare koster en del kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar:)

Ja da blir det senking også :) Snakket med en kompis som jobber hos Dekk1 Kokstad og han mente rundt en 20mm senk med de felgene jeg har sett på. Da skulle det bli kanon bra sa han :) Ser at GS bildeler har en kampanje nå så blir vel og ta turen opp til de og høre hva de anbefaler.

Felgene jeg har tenkt på er type MSW 20/5 Silver full polished.

t3cprjh9l6g7jtfah7cv.jpg

Ja har sett på litt forskelige nettsider som selger eksosanlegg men som du sier det koster litt peng :)

Det blir nok også en spoiler da tenker jeg. Er det vanskelig og få på eller er det noe jeg bør har fagfolk på ? :P

Jaja det er jo ikke så lenge til feriepengene er på vei så da er det bare og kjøre på :)

Sier tusen takk for svarene Ogee1. Og håper på noen svar ang chip/tuning også.

Kommer sikkert mer spørsmål fra meg, har ikke noe peiling på bil sånn generelt:) Fikk lappen for litt over 1 måned siden:P og kjøpte bilen et par dager etter på. Så har ikke hold på med så mye bil før :)

mvh

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil og lappen ;)

Du har vel 122 hk og 280 nm i din motor.Ved chip og orginal turbo så havner du på 155-160 hk og rundt en 340 nm.Dette er merkbart ;)

Disse bilene har en veldig fæl eksos bøy på slutten,så blir vansklig å gjøre noe der uten kapp og sveis.Anbefaler deg å stikke innom Svendsen Eksos,det tar rundt en 4000-5000 kr til å bygge litt grovere eksos med en finere stuss på slutten.

En spoiler,svarte nyrer,blacklights bak,sotet ruter,20-30 senk og noen fete felger,da er du i mål..

Bare å spørre om hjelp,de fleste har en tråd om sin e87 her,ink meg ;) til litt inspirasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, grattis Fredrik!!

Dette lover bra!! Genialt å se at interessen for 1-serien har blitt så stor!! :-D

Angående eksos, så tror jeg (uten at jeg er ferdig med min) at dette skal være en ganske enkel operasjon.

Som både bmw cab og ogee1 nevner, så er det ganske stygg bøy på orginaleksosen.

Løsningen jeg har tenkt å gå for, er rett og slett å kappe av bakpotten i bøyen og sveise på en 90 grader, et rakrør, ny 90 grader og rakrør med Y-ledd på slutten. Så skal jeg ha Hamann-stussene sveiset på Y-leddet.

Orginalt (Ja, jeg vet, jeg er selveste Gud til å tegne for hånd)

Orginal.png

Slik tenker jeg å ha det

Modifisert.png

Iom. at det ikke er Partikkelfilter på disse litt aldrende dieselpurkene våres,

vil lyden bli ganske tøff tror jeg.

Uten å si det sikkert, så håper og tror jeg at lyden blir noenlunde slik

etter å ha fjernet bakpotte og fått litt mer sprut i hårføneren!

Angående modifisering, så kan du spørre TFR-Racing her inne. Han har STÅLKONTROLL på dieselmotorer.

Jeg har fått et tilbud av han som jeg vurderer, hvor han går igjennom alt før en evt omprogrammering.

Ellers er jeg også higen på Bluefin (http://www.mybluefin.co.uk) som er en variant hvor man reprogrammerer bilen hjemme (må ikke forveksles med powerbox).

Boksen inneholder et oppjustert map av orginalmappet bilen din kommer med.

Effekten sies å ligge på rundt 150-155 hk og 340-360 Nm.

(Forsøkt Bluefin på 177hk 120d, hvorpå vi endet på 221 hk og 460 Nm).

Fordelen med Bluefin, er at man enkelt (ca. 8 minutter) kan legge tilbake bilens orginaleprogram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, grattis Fredrik!!

Dette lover bra!! Genialt å se at interessen for 1-serien har blitt så stor!! :-D

Angående eksos, så tror jeg (uten at jeg er ferdig med min) at dette skal være en ganske enkel operasjon.

Som både bmw cab og ogee1 nevner, så er det ganske stygg bøy på orginaleksosen.

Løsningen jeg har tenkt å gå for, er rett og slett å kappe av bakpotten i bøyen og sveise på en 90 grader, et rakrør, ny 90 grader og rakrør med Y-ledd på slutten. Så skal jeg ha Hamann-stussene sveiset på Y-leddet.

Orginalt (Ja, jeg vet, jeg er selveste Gud til å tegne for hånd)

Orginal.png

Slik tenker jeg å ha det

Modifisert.png

Iom. at det ikke er Partikkelfilter på disse litt aldrende dieselpurkene våres,

vil lyden bli ganske tøff tror jeg.

Uten å si det sikkert, så håper og tror jeg at lyden blir noenlunde slik

etter å ha fjernet bakpotte og fått litt mer sprut i hårføneren!

Angående modifisering, så kan du spørre TFR-Racing her inne. Han har STÅLKONTROLL på dieselmotorer.

Jeg har fått et tilbud av han som jeg vurderer, hvor han går igjennom alt før en evt omprogrammering.

Ellers er jeg også higen på Bluefin (http://www.mybluefin.co.uk) som er en variant hvor man reprogrammerer bilen hjemme (må ikke forveksles med powerbox).

Boksen inneholder et oppjustert map av orginalmappet bilen din kommer med.

Effekten sies å ligge på rundt 150-155 hk og 340-360 Nm.

(Forsøkt Bluefin på 177hk 120d, hvorpå vi endet på 221 hk og 460 Nm).

Fordelen med Bluefin, er at man enkelt (ca. 8 minutter) kan legge tilbake bilens orginaleprogram..

Hei, den youtube videoen er av en bil som har fjernet Diesel partikkel filteret DPF, har ikke bare fjernet bak potta.

Det finnes et firma i scotland som selger dette som et kit ( Downpipe og ecu programering)

http://www.ecotune-scotland.co.uk Har vurdert dette, får en del mer hest med omprogramering og DPF fjerning.

Jeg kjøpte selv bakpotte til min 1 serie hos koed, ja den kostet en del men tok meg 30 min å motere. Så ser den bra ut.

lw5niwnrg8gtszuqb8q9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok også en spoiler da tenker jeg. Er det vanskelig og få på eller er det noe jeg bør har fagfolk på ? :P

Jeg har ikke montert min ennå, og jeg må si jeg klør meg litt i hodet for hvordan jeg skal montere den. Jeg kjøpte ferdiglakkert fra BMW, og da sitter det supersterk dobbelsiddig tape på spoileren. Problemet er imidlertid at prøvemontering viser at det er ganske små toleranser i plasseringen, og setter man den nedpå feil, så er det et h... å få løs tapen igjen. Et alternativ er å ta vekk tapen (som sikkert også er en h... jobb), og lime den med Sikaflex i stedet. Men da må man sørge for at den sitter under press til Sikaflex'en har herdet, noe som kan ta en del timer. Vet ikke hva BMW tar for å montere den. De har sikkert noe verktøy de bruker for å sørge for at den havner på riktig plass, så jeg tipper de gjør det ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, den youtube videoen er av en bil som har fjernet Diesel partikkel filteret DPF, har ikke bare fjernet bak potta.

Det finnes et firma i scotland som selger dette som et kit ( Downpipe og ecu programering)

http://www.ecotune-scotland.co.uk Har vurdert dette, får en del mer hest med omprogramering og DPF fjerning.

Jeg kjøpte selv bakpotte til min 1 serie hos koed, ja den kostet en del men tok meg 30 min å motere. Så ser den bra ut.

lw5niwnrg8gtszuqb8q9.jpg

Min M47TU2 har ikke DPF, og bakpotten hans er av sportseksos-typen,

så er ganske overbevist om at lydgjengivelsen vil bli mye det samme (?)

Men, for all del - hadde jeg hatt 5 laken til sportspotte, så hadde jeg sikkert gått for den løsningen i stedet.. (Den potten din ser jo unektelig bra ut! )

Men i år går pengene til ferie og ny adaptiv frontlykt, og forhåpentligvis litt til overs til omprogrammering også!

Denne løsningen koster meg rett i underkant av 500,- :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais!

Tusen takk igjen for veldig god hjelp :)

Jepp stemmer det bmw cab, 122hk/280nm er det jeg har. Høres bra ut at det går an og ta litt ut av den motoren med litt tuning.:)

Ser på GS bildeler at de har veldig mye forskjellig med både fjær og demper eller bare reine fjærer. Er det bare nok og kjøpe fjær? Eller er det best og kjøpe en komplet pakke med fjær/demp?

Hehe kanon bra tegning aottesen, nå skjønner jeg litt mer. Så man trenger ikke den "boksen" som er rett før der røret går ned?

Ja har lest mye i den BMW dieselmotorer tråden til TFR-Racing. Han kommer med veldig mye god info :) Kan sikkert ta og sende han en PM ang modifisering:)

Må si at det var grom lyd i den youtube videoen du linka til :)

ogee1, ser at du skriver at du har bestilt den direkte fra BMW som er ferdig lakkert. Kostet det mye? Den spoileren jeg har sett på ligger på rundt 2200kr. Men vet ikke om den er da lakkert! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "huskeregelen" er at hvis du skal senke mer enn 30mm, så bør du skifte demper også (fare for å punktere demperen hvis du senker mer).

"Boksen" rørert kommer ut fra, er den bakre lyddemperen (bakpotte) på bilen din.

Slik jeg har forstått det, så forsvinner mesteparten av lyden på en dieselbil i turboen og mellompotten, så eneste resultatet av å fjerne den, er en litt dypere lyd, samt bittelitt mer susing fra turboen (fordelen er at det blir mindre motstand på turbo, som gjør at den spinner raskere opp - mer futt).

Lysten på bakrute-spoileren jeg også, og at den kunne bestilles rett fra BMW, ferdig lakkert lover veldig bra! Pris?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var bakluke spoiler bestilt hos GS :D Den var ikke mulig og få tak ferdig lakert. Men de sa de skulle hjelpe meg med og finne riktig farge på lakken min så det blir riktig :)

Men lurer på hvordan jeg skal få den montert :P Kan vell ta en tur på nermeste BMW verksted og se hav de skal ha for og montere den.

Var også på jakt etter sorte nyrer men GS hadde bare svarte med noe som så ut som øyelokk over grillen. Jeg var mer på jakt etter lik som orginalen men bare svart. Noen som vet hvor jeg kan få tak i det ? Gs/koed hadde ikke. Fant noen på schmiedmann.no. Men der stod det at de bare passet til M-Technic frontspoiler så da passer de nok ikke :)

Har sendt en PM til TFR-Racing ang remap. For se hva han sier :) Ser det er folk som har får gjort ting med bilen hos han og er veldig fornøyd :)

Bilder kommer snart, jeg har fått på sommerdekk men da jeg var ferdig med og vasken den så jeg at jeg suger i og vaske bil :D så blir ny vask snart og da får jeg opp litt bilder :)

mvh

Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må gå litt fort! Vil ha alt ferdig til sommer månedene :)

2290 med moms om jeg ikke husker helt feil, kommer på mandag da kan jeg dobbel sjekke :) Men kan ikke hente den før onsdag grunnet jobb :)

Og da blir det og finne noen som kan lakke den for meg, og så er jo det montering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...