Gå til innhold

Ulyd ved høgre bakhjul, hjelp!

thoslags
 Share

Anbefalte innlegg

Har to spørsmål:

1: Eg oppdaget i går når eg kjørte i sakte fart på brustein samtidig som eg svinger mot venstre så lager det skikkelig med ulyder ved høgre framhjul. Eg jekket opp bilen og prøvde å bevege hjulet, og det var en god del sideveis slark. Ulyden når eg kjører høres ut som noke låg laust og rista. Merker ikkje noke til det på vanlig fin asfalt eller normale humper eller fartshumper. Men på småhumper og brustein ved god sving mot venstre kjem lyden. Ka er gale? Kva som kan vere slitt? Har byttet begge stabstag pluss stabilisator gummiforinger.

2: Har en liten ulyd ved høgre bakhul. Lyden kjem på hullete vei og kommelokk osv. Lyden høyrest ganske mjuk ut. Ikkje skrangling eller klunking. Men litt sånn mjuk dempande lyd som om at demperen slår litt meir ved høgre bakhjul. Jekka opp bilen og der var ørliten sideveis slakk. Ka foring er mest sansynlig å måtte bytte?

Takker på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest endel nå og ser at det mest sansynlig er bærebru som er synderen framme iallfall! Det er vel en dyr affere å skifte på verkstad? :(

Noken som har inspill med ka foring som kan vere synderen bak på høgre side? Bærebru der og kanskje? Bærebrua bak på venstre side er skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill :) Har køyrt biler med dårlige hjullager, det hørtes heilt annleis ut. Det durer aldri med min bil og man merker det kun ved stor venstresving på vaskebrett vei i lav hastighet. Har sammenligna symptom med andre her på forumet og det høres mest ut som casterstag/bærebru. Var en som hadde akkurat samme symptom ved venstre framhjul, og han hørte lydene ved sving til høgre i lav hastighet på vaskebrett vei. Så no lurer eg på ko mykje det vil koste å bytte bærebru på verkstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

No har eg skifta bærearm framme, og eliminert feil nummer 1. Men har fortsatt feil nummer 2 ved høgre bakhjul. Køyre eg på dårlige veier med humper der hjulet slår nedover, eller vaskebrett vei så lager det endel ulyd ved høgre bakhjul. Ganske mjuk lyd. I tilleg uler det endel bak, nesten som om hjulager er dårlig. Men kan det ha en sammenheng? Lurer iallfall på om det er ei foring så må byttes bak. Fikk beskjed på verkstad at det ikkje var noke som trengtes å byttes bak der. Men han sa og at eine svingarmsforing var litt slitt. Vil den kunne lage den dunkelyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har en ulyd ved høgre bakhul :? Lyden kjem på hullete vei og kommelokk osv. Lyden høyrest ganske godt då. Det er ikkje skrangling eller klunking. Men litt sånn dunkende lyd som om at demperen slår litt meir ved høgre bakhjul når den arbeider. Har bytta svingarmsforinga uten hell. Lyden er der fortsatt. Eg trur ikkje det kan vere demperen, for den lekker ikkje og virker tight og fin. Høyrest nesten ut som det er noke som ligg og slår. Verkstaden eg brukar veit ikkje kva som kan vere feil. Men kva kan lage den lyden?? Likar ikkje ulyder, så eg håper noken kan gi meg tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtdemperlageret er vel tilgjengelig for inspeksjon mens du kjører, er det ikke? Er iallfall det på e34. Få en kamerat til å kjøre i humper mens du lytter og ser etter unormale bevegelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Dei er tilgjengelig frå bagasjerommet, ikkje bak seteryggen, så blir litt vanskelig å få noken til å sjå mens eg køyrer. Men det ser ut som om det støtdemper lageret ved den siden det dunker har meir vandring når eg gynger bilen. Det andre lageret ser veldig nytt ut i forhold og er nok skiftet i nyere tid. Kan det gamleste lageret forårsake dunkelyd berre fordi det er litt slitt, men ikkje utslitt? Kan støtdemperlagrene forårsake dunking i det heile når dei er slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke nedfellbare seter? Hvis gummien i et lager er gåent kan det forårsake noe lyd ja, men det er det mye annet som kan gjøre også. Først og fremst eksosen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Nei har ikkje nedfellbare seter. På verkstaden eg bruker sa dei at det ikkje var noke som var slitt av foringer bak. Kun svingarmsforinga som var litt slitt, så den bytta dei. Eg høyre at lyden kjem frå hjulbuen. Det er ikkje skrangling eller noke som dunker oppunder bilen, så eksosen er det ikkje. Demperen lekker ikkje heller og er like tight og fin som demperen på den andre siden som ikkje er så gammel. Så eg lurer rett og slett på om det er mulig at eit slitt støtdemperlager kan lage dunkelyder? Tenker siden det vandrer meir enn det andre når eg gynger bilen, så tyder det på at det er meir slitt. Men veit ikkje om det kan oppstå dunkelyd pga det. Men dunkelyden kjem helst når demperen slår utover.

Kjekt å få litt tips :) Irriterer meg grønn over den lyden #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...når den slår utover." Regner med du har sjekket at alle bolter er godt skrudd til, også lageret. Har du jekket opp bilen og rigglet hardt i hjulet? Skyv opp og dra ned bærearmen også hardt og raskt. Da vil du jo merke eventuell slakke i foringer. Få noen til å se på demperlageret også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt virker skikkelig skrudd til. Ja har jekka opp og riglet på hjulet. Alt virker tight og fint. Einaste så ikkje er sjekka av verksted er jo tårnlageret, så virker mest sansynlig at det er det. trur eg berre bytter det uansett. Så får eg sjå korleis det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...