Gå til innhold

Bensin prisene nå idag, har de egentlig blitt billigere?

marjoh
 Share

Er du enig i at bensin er billig idag?  

76 stemmer

1. 1. Er du enig i at bensin er billig idag?

• Ja, veldig billig.
      1
    • Nei, Alt for dyrt.
      50
    • Ikke dyrt, men kunne vært noe billigere.
      23
    • Gjør ikke noe om prisene kun stiger litt til.
      2

Anbefalte innlegg

har regnet ut et lite stykke hær nå om bensinprisene idag. Hørt at noen mener at bensinprisene er billige idag, virker ikke sånn.

for en brutto snittlig timeslønn i 2008 fikk du ca 22liter bensin.

på 70 tallet fikk du ca 12liter per timeslønn.

regner med at idag etter skatt tjener gjennomsnitts personen 180kr i timen før skatt.

det tilsvarer ca 16-17liter bensin.

så har den egentlig blitt noe billigere?

Kilde: http://www.glomdalen.no/nyheter/article ... vice=print

lager også denne tråden for å få høre andres meninger om dette, eventuelt om jeg har tatt feil. er det faktisk blitt billigere? Regner med at disse stigningene er noe som iriterer de fleste hær på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er noe som skurrer med regnestykket ditt. Når du har regnet ut 2008 nivået skriver du at du har brukt bruttolønn, men på dagens nivå skriver du at du har regnet på nettolønn. Det blir feil.

At prisene har steget er det ingen tvilom.Husker når jeg hadde min første bil i ca 2001 at det var priskrig i området. Det billigste jeg fylte da var 6.99,- for 95 okt. Alikevel bruker jeg en mindre % av min lønn på drivstoff nå enn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inflasjon er et viktig ord å nevne her.

Inflasjon er en økning av pengemengden i forhold til mengden varer og tjenester, som i sin tur leder til et fall i markedsverdien eller kjøpekraften til penger (pengeverdien).

Så..

Norge er et rikt land med mye olje, og ola nordman vil kanskje at vi skal få denne gratis... men slik er det desverre ikke.

Inflasjonen i Norge ligger på ca. 4 % årlig. Dvs at "prisen", som vi kjenner til, stiger med ca. 4 % hvert år.

Det skal bensinen og dieseln også gjøre.

For å komme med et konkret eksempel:

Jeg og sikkert flere andre her inne regner jeg med leste Donald Duck-bladene som kom ut hver mandag/tirsdag. Disse bladene kostet ca. 10-15kr da jeg las dem som en liten drittunge (8-10) år siden. Disse bladene koster vel opp i 29 - 40 kr vil jeg tro idag? Har ikke sjekket men jeg vil tro de ligger rundt der...

En flaske brus lå vel på en 10kr (1,5l) som nå ligger på godt over 20.

Det samme gjorde bensin og diesel (7kr - 9), men denne ligger idag på bare 14kr.

Liten pekepinn..

Til dere som vil pirke -> dette var ment for å en kort pekepinn på hvordan prisøkningen i Norge har vært de siste 10 årene, og hvordan bensin- og dieselprisene burde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at oljemarkedet ikke er et perfekt marked. OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) som er en organisasjon for en rekke korrupte oljeeksporterende land i primært nordafrika og mellomøsten er f.eks et stort kartell (samarbeider om prisfastsettelse).

Opec kontrollerer ca. 80% av verdens oljeressurser, står for ca. 45% av verdens oljeproduksjon og fastsetter prisen på olje etter egne ønsker og selvfølgelig USA´s ønsker. Med kaoset i Libya har forøvrig USA snart balletak på Opec og dermed vil oljeprisen neppe noen gang komme opp på et nivå der den balanserer historisk inflasjon. Olje er relativt billig på verdensmarkedet og de norske drivstoffprisene forteller ikke annet enn at det er staten som med avgifter bestemmer hva drivstoffprisene skal være i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blader å brus å disse tingene er jo ikke så ille som stiger,for dette er noe folk ikke må kjøpe så mye av hvis dem ikke må,men for mange så er det vanskelig å få kolektive trafikken til å gå opp,så da er bil eneste mulighet å tjener man ikke gjennomsnitts lønn som alle går etter,merker man dette godt.Er man fattig,greier man ikke å følge med pris veksten å ting blir bare verre å verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett opp prisen og fjern alle de andre skjulte skattene vi bilister betaler (les: årsavgift, omreg, bompenger)

Da ville man hvertfall betalt avgifter for hva man faktisk kjører.

Jeg, personlig er dritt lei av å betale avgifter og skatter som ikke kommer bilistene til gode - i form av bedre og tryggere veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har regnet ut et lite stykke hær nå om bensinprisene idag. Hørt at noen mener at bensinprisene er billige idag, virker ikke sånn.

regner med at idag etter skatt tjener gjennomsnitts personen 150kr i timen etter skatt.

det tilsvarer ca 15liter bensin.

så har den egentlig blitt noe billigere? for meg virker det som at bensin prisene begynner å nærme seg 70 tallet :?

lager også denne tråden for å få høre andres meninger om dette, eventuelt om jeg har tatt feil. er det faktisk blitt billigere? Regner med at disse stigningene er noe som iriterer de fleste hær på forumet :)

"regner med at idag etter skatt tjener gjennomsnitts personen 150kr i timen etter skatt.

det tilsvarer ca 15liter bensin."

Hvordan får du at 150kr holder til 15l bensin idag, når listeprisen har vert på 13-14 kr i hele år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at idag etter skatt tjener gjennomsnitts personen 150kr i timen etter skatt.

så har den egentlig blitt noe billigere? for meg virker det som at bensin prisene begynner å nærme seg 70 tallet :?

"regner med at idag etter skatt tjener gjennomsnitts personen 150kr i timen etter skatt.

Hvordan får du at 150kr holder til 15l bensin idag, når listeprisen har vert på 13-14 kr i hele år?

10 kroner literen hadde vært noe ja :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som skurrer med regnestykket ditt. Når du har regnet ut 2008 nivået skriver du at du har brukt bruttolønn, men på dagens nivå skriver du at du har regnet på nettolønn. Det blir feil.

At prisene har steget er det ingen tvilom.Husker når jeg hadde min første bil i ca 2001 at det var priskrig i området. Det billigste jeg fylte da var 6.99,- for 95 okt. Alikevel bruker jeg en mindre % av min lønn på drivstoff nå enn da.

hei, har nå rettet opp i den lille feilen, var sent i går natt jeg satt å svima forran datan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tokk et "cirka" utgangspunkt. listeprisen nå er vel på 14.40. så etter skatt har du råd til 15.3liter bensin?.. gadd ikke å regne ut dette 100% nå.

og enig, hadde ikke bensinprisene steget i dag. så hadde jeg holdt kjeft! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tokk et "cirka" utgangspunkt. listeprisen nå er vel på 14.40. så etter skatt har du råd til 15.3liter bensin?.. gadd ikke å regne ut dette 100% nå.

og enig, hadde ikke bensinprisene steget i dag. så hadde jeg holdt kjeft! :P

Sitter matte kunnskapene hen? Kjøper du 10liter bensin til 14,40 er jo det 144kroner. 150kroner=15liter? Lenge sia bensinen kosta 10kroner literen gitt, det hadde vært billig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...