Gå til innhold

hvor i helv.... er olje påfyllings hullet???? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har jeg tappet av olja på automat kassa på e34'n min,

og nå kunne jeg tenkt meg å fylt på litt igjen, men jeg finner ikke påfyllingshullet???!!!

noen som veit hvor det sitter hen?

evt. eksakt hvor mye olje ska på?

setter stor pris på kjappe svar!

Skrevet

På min e39 automat så fylte jeg nå i alle fall olje i det hullet jeg tappet oljen ut av;) bare fylle i det hullet til det begynner og renne ut iggjen så er det riktig nivå, men vet ikke osn det er på e34:)

Skrevet
  fredrikE39 skrev:
fylte jeg nå i alle fall olje i det hullet jeg tappet oljen ut av
#-o

På min E39 er tappeplugg i bunn og fylleplugg på venstre siden. Husk å skrue ut fylleplugg før du tapper ut olje.

Skrevet

på noen kasser jeg har vært borti, div audi, bmw og andre merker, så må man fylle på ved å skru ned bunnpanna og fylle den full :P

Skrevet

Det er ihvertfall ingen som har svart her så langt som har peiling på hva de snakker om...! For det første så skal man ta ned bunnpanna på kassa så man får bytta filteret! Så skal panna monteres med ny pakning. Deretter skal det fylles olje gjennom nivåpluggen til det kommer olje ut. Så skal motoren startes, så skal man "gå gjennom" gira på "riktig" måte, og etterfylle olje. Husker ikke denne sekvensen i hodet, men dette er ikke noe man skal drive uten at man veit åssen det gjøres!!

Edit: var litt kjapp, trodde det var E39 men ser nå det var en e34. Linken som ittala la ut beskriver det bra.

Skrevet
  Joachim_M5 skrev:
Det er ihvertfall ingen som har svart her så langt som har peiling på hva de snakker om...!

Hallo!

Kristian530 spurter om "men jeg finner ikke påfyllingshullet???!!!

noen som veit hvor det sitter hen?"""

Du må lese om igjen spørsmålet..... #-o#-o#-o#-o Han spurte ikke om flushing prosedyre?????

Skrevet

Jeg har dessverre ikke girkassa hans foran meg her på iphone'n, så jeg kan ikke få pekt på den dessverre... :D

Men jeg regner med at hvis han ikke finner pluggen så veit han ikke åssen prosedyra for å fylle er heller. Og så kom det så mange hobbymekk-tips som vanlig...

Så jeg er enig: Hallo!! :)

Skrevet

takk for mange svar :D

jeg fannt påfyllings hullet å har nå byttet olje, oljefilter og pakning.

man skal fylle opp bunnpanna, mens motoren er av, så skal motor startes å gå på tomgang i 2min

mens en kar står nede i smøregrava å presser inn olje.

etter 2min skal man gå igjennom alle girene 3sek på hver: E- d,r,n,4,3,2 S- d,r,n,4,3,2 og det samme på vinterprogrammet, mens han under fremdeles står å presser inn mere olje.

en annen ting som også er viktig å huske på er at hvis man stopper motoren eller setter den i park før han under er ferdig med å helle på olje, og har fått satt i pluggen så kommer alt ut igjen:)

dette er da på en ZF5hp18 med sort skilt

men fra spøk til alvor...

noen som veit om automat kasse i fra e34 540 passer over i 530?

Skrevet
  Joachim_M5 skrev:
Det er ihvertfall ingen som har svart her så langt som har peiling på hva de snakker om...!

Du er den beskjedene typen ser jeg? ;)

Kristian530;

Om du har en 530i med M60 maskinen passer kassen over ja. Denne er dog kanskje unødvendig tung og overdimensjonert?

Mener min var nærmere 100kg. Mange av disse har og "adaptive" funksjonen, men om du behøver noe utover hjernen til girkassen for at dette skal fungere skal jeg ikke si noe om.

Et lite tips; om du fyller ut profilen din her på bimmers, med bil/årsmodell, blir det lettere for andre som skal hjelpe deg. ;)

Samt skrive en trådtittel som beskriver bil/motor og problem, som f.eks "Hvor er fyllehullet på en ZF5hp18 (E34 530i)?"

Skrevet

takk hafsmo:)

ja, kansje jeg skulle gjort det, hehehe

men det virker som om det er flere 540 kasser rundt omkring enn det er 530 kasser,

jeg skulle hvertfall gjerne hatt en nå, for olja jeg tappet ut i går var ikke fin for å si det sånn, helt svart og luktet surt-_-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...