Steffen89 Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 Fikk senkesett i dag, så tenkte jeg skulle klaske det på etter påsken da jeg ikke gidder kjøre til fjells med hjul som står litt i hytt og pine, greit å få den på 4hjuls kontroll.. Lurer litt på det rundt godkjenning av senk, hvor mye jeg må ha av høyde? Hva dem sier da jeg har 235/35-19 og 265/30-19, spesielt di bakhjulene som er ET46..? Hørte en som snakket på max -5/+5, så i mitt tilfelle 30-40 innpress blir godkjent... Har ikke tonet frontrutene ennå, like greit å vente med til etter godkjenning:P Legger ved bilde før senk med felger, hvor mye tror dere jeg bør slippe den ned? Har kjøpt Spax NSX, eventuelt hvor mye andre med dette settet har senket og justert på hardheten, er trossalt 28 knepp... Syntes høyden bak er passe, men må ha den noe stivere da det subber litt i dumper nå.
Steffen89 Skrevet April 18, 2011 Forfatter Skrevet April 18, 2011 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt inr.6.1a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. Har vel mine tvil for at GS har dette på stell men? i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Jeg har endret innpress 11mm, men sporvidden er jeg ikke helt sikker på, ifra 7,5" med ET35 og 9,5 ET46, foran hadde jeg vel fått det godkjent med 8,5 ET40? Tror det blir vinterdekk på godkjenning, har kjøpt nye dekk til nesteårs sessong, så da blir det vel ikke noe stress 225/45-17?
shortx Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 Noen som vet hvor jeg kan få tak i 10mm spacer som er godkjent til hos bt.
ingard Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 Så vidt jeg vet er det ikke lov å bruke spacere uansett om det følger med TUV.
shortx Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 Vet på volvo 240 er det tillat med spacere levert av volvo.. så kan gå og argumentere med noen med "tuv papirer
Endre Hånde Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt inr.6.1a. 6.1a: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
ingard Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt inr.6.1a. 6.1a: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. Så med andre ord så kan man bruke spacere?
Endre Hånde Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 Burde da gå.. I TUV papirene til KW settet mitt står det også at man må gjøre det som er nødvendig for å få nok klaring til coilovers foran. (og det var nødvendig med spacer på originalhjulene bilen var vist med) Nødvendig løsning er jo spacer eller andre felger.. Så det sammen med denne regelen og papirer på alt er det jeg går for. (Frem til jeg får ordnet meg med felger som går rett på.
shortx Skrevet April 19, 2011 Skrevet April 19, 2011 Burde da gå.. I TUV papirene til KW settet mitt står det også at man må gjøre det som er nødvendig for å få nok klaring til coilovers foran. (og det var nødvendig med spacer på originalhjulene bilen var vist med) Nødvendig løsning er jo spacer eller andre felger.. Så det sammen med denne regelen og papirer på alt er det jeg går for. (Frem til jeg får ordnet meg med felger som går rett på. Men får man tak i spacere som er tuv godkjente til bmw og hvor?
beemerfanatic Skrevet April 20, 2011 Skrevet April 20, 2011 har selv fått feil på eu kontroll ang senk. Du må inn å ha 4 hjulskontroll hos godkjent verksted,justere lykter å bilen må minimum være 11 cm over bakken.tuv papirer på senkesetter samt 4 hjulskontrollen må medbringes. Det fikk jeg hverfrall opplyst fra bt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå