Gå til innhold

Hva godkjenner BT av felger? endring av ET?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk senkesett i dag, så tenkte jeg skulle klaske det på etter påsken da jeg ikke gidder kjøre til fjells med hjul som står litt i hytt og pine, greit å få den på 4hjuls kontroll..

Lurer litt på det rundt godkjenning av senk, hvor mye jeg må ha av høyde? Hva dem sier da jeg har 235/35-19 og 265/30-19, spesielt di bakhjulene som er ET46..? Hørte en som snakket på max -5/+5, så i mitt tilfelle 30-40 innpress blir godkjent...

Har ikke tonet frontrutene ennå, like greit å vente med til etter godkjenning:P

Legger ved bilde før senk med felger, hvor mye tror dere jeg bør slippe den ned? Har kjøpt Spax NSX, eventuelt hvor mye andre med dette settet har senket og justert på hardheten, er trossalt 28 knepp...

pmpet5gqpiv9c060jsvp.jpg

Syntes høyden bak er passe, men må ha den noe stivere da det subber litt i dumper nå.

Skrevet

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under

følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller

godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende

motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt.

Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av

TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

B) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i

kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som

kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte

aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert

for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy

som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet

for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre

kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt inr.6.1a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av

ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover

dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon

som nevnt i nr. 6.1 a. Har vel mine tvil for at GS har dette på stell men?

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger,

skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for

innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens

senterlinje. Se for øvrig fig. 2.

sd-19941004-0918-kap13-02.gif

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn

7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må

fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør

anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm

eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Jeg

har endret innpress 11mm, men sporvidden er jeg ikke helt sikker på, ifra 7,5" med ET35

og 9,5 ET46, foran hadde jeg vel fått det godkjent med 8,5 ET40?

woxgdqfis4tum39if3qq.jpg

Tror det blir vinterdekk på godkjenning, har kjøpt nye dekk til nesteårs sessong, så da blir det vel ikke noe stress 225/45-17?

Skrevet

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre

kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt inr.6.1a.

6.1a:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller

motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt.

Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av

Skrevet

6.1a:

Så med andre ord så kan man bruke spacere? :)

Skrevet

Burde da gå..

I TUV papirene til KW settet mitt står det også at man må gjøre det som er nødvendig for å få nok klaring til coilovers foran. (og det var nødvendig med spacer på originalhjulene bilen var vist med) Nødvendig løsning er jo spacer eller andre felger.. Så det sammen med denne regelen og papirer på alt er det jeg går for. (Frem til jeg får ordnet meg med felger som går rett på.

Skrevet
Burde da gå..

I TUV papirene til KW settet mitt står det også at man må gjøre det som er nødvendig for å få nok klaring til coilovers foran. (og det var nødvendig med spacer på originalhjulene bilen var vist med) Nødvendig løsning er jo spacer eller andre felger.. Så det sammen med denne regelen og papirer på alt er det jeg går for. (Frem til jeg får ordnet meg med felger som går rett på.

Men får man tak i spacere som er tuv godkjente til bmw og hvor?

Skrevet

har selv fått feil på eu kontroll ang senk. Du må inn å ha 4 hjulskontroll hos godkjent verksted,justere lykter å bilen må minimum være 11 cm over bakken.tuv papirer på senkesetter samt 4 hjulskontrollen må medbringes. Det fikk jeg hverfrall opplyst fra bt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...