Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en egen tråd for BSR-tuning av samme bil her, så tenkte jeg kunne starte denne for ESS.

Sitter nå og venter på at min 530 skal bli klar... Den er blitt bremset nå, som original, og nå venter oppgraderingen... Spent jah!! 8)

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Da er jeg hjemme igjen. Bilen det er snakk om er altså en E61 530D LCI 2007-modell. I følge ESS sine erfaringer vil effekten fra motor til drivhjul reduseres med 20% når det er snakk om bakhjulstrekk og automatgir. Bilen ble kjørt på dynobenk som original først. Målingene ble utført i 4. gir. Målt toppeffekt ved drivhjulene var 199,64 Hk #137 km/t (har ikke turtallet dessverre).

Etter at nytt program ble lagt inn var målt toppeffekt ved drivhjulene økt til 234,74 Hk #145 km/t. \:D/

Momentøkningen regner de på nå, jeg får resultatet fra dette snart (de fikk ikke tatt ut kurvene direkte). De sier likevel at momentet etter trim skal være ca 630 Nm (fra 500 Nm)

Dersom teorien med 20% effekttap fra motor til drivhjul stemmer, betyr det at effekten er økt fra 250 Hk til 293 Hk. :-D

Det var de "tørre" tall.

Skrevet

Jeg kan jo si litt om hvordan disse tallene faktisk føles når jeg kjører (det er vel det viktigste?). For det første føles bilen mer "livlig", den har raskere gassrespons. For det andre er trykket fra seteryggen helt enormt når the pedal hits the metal (den var ikke akkurat slapp som original heller). Jeg har ikke målt noen aksellerasjonstider, og kan ikke dokumentere virkningen av tuningen på tidene. Men den føles raskere! Fra stillestående på tørr asfalt, med ett trykk på DTC, så river den hjula løs fra asfalten. Jeg er meget godt fornøyd så langt! \:D/

Skrevet

En ting til jeg kan si noe om er hvordan jeg synes ESS som firma virket. Jeg har i tiden frem til nå lest en god del om tuning av bil, og sett på en god del forskjellige løsninger. Jeg må legge til at de løsningene jeg har vurdert alle har vært innenfor et greit budsjett, det vil si at noen ombygging aldri har vært aktuelt.

Jeg stod til slutt igjen med to alternativ i jungelen av tuningfirma, dette var BSR og ESS. Grunnen til dette er nok noe subjektiv, men så vidt jeg har sett er dette av de få som faktisk dokumenterer sine tall med kurver. Etter litt mer lesing skjønte jeg at ESS er et norsk selskap, som eksporterer sine produkter til flere land, blant annet USA. Videre er det BMW de prioriterer. Dette ble tungen på vektskåla for meg.

Jeg ringte dem, og ble med en gang invitert ned til dem, med tilbud om at de kunne bremse min bil. Jeg fikk beskjed om at hele prosedyren ville ta ca 3 timer. Vi ble pr tlf enige om tidspunkt for oppmøte. ESS var der til avtalt tid, tiden fra jeg kom til jeg dro var presis 3 timer, og jeg dro derfra med utskrift av effektkurvene for min bil.

Dette fortjener skryt! Knallbra service, ESS sin representant var en hyggelig og kunnskapsrik kar, og resultatet er jeg så langt svært godt fornøyd med.

Konklusjon: ANBEFALES! :beer:

• 1 year later...
Skrevet

Ingen av dere som fjerner katalysator og DPF ? det kan skabe høyt baktrykk i eksosen og vil slite på turbo og motor. er vist anbefalt vist dere chipper å fjerne dette og programere vekk feilmeldinger

Turboen jobber vanvittig mye bedre når den får friere eksos.

Rart ESS ikke gjør noe med dette?

Skrevet

Tja...disse motorene kommer jo i flere hk utgaver i Tyskland og de har da fortsatt partikkelfilter og cat, 2,0 d varierer jo fra 177 til over 200hk og her er det iflg BMW kun software som er forskjellig, men det er klart skal man hente ut 100+ hk så er det nok greit å bli kvitt eksosen raskere

Skrevet

Bygger nok opp en del mer varme og rundt turbo og med dette egt systemet sender den bare enda mer varme tilbake til motor, å når det chippes så kan det komme mer svart røyk som inneholder mer sot og dette tetter cat og DPF raskere så er bra og være obs på dette,

sitat med noen som har over 20 års efaring med bmw deiesel maskiner.. ordne eksosen er ett must for de som drar ut nesten 300hk og 600NM+++ av en 530d

Performance - You will enjoy reduced turbo lag and quite a remarkable performance difference throughout the entire rev range, the original downpipe has a near 90 degree angle into a restrictive "heat soaked" cat which is replaced with a smooth bend and unnecessary under bonnet heat is reduced. The retrictive DPF which is prone to clogging and premature failure is removed in favour of a straight through pipe further improving flow and reducing power robbing back pressure.

Economy - If your DPF has failed then you will experience a substantial fuel economy improvement. On a healthy vehicle mpg gains in the region of 5-7mpg are consistantly reported.

Longevity - Your upgraded exhaust components are over-engineered in 316 Marine Grade stainless steel and the flexible coupling in 304 Grade stainless steel, your new parts should outlast the life of your vehicle.

Skrevet

Altså.. hadde jeg hatt bilen i denne tråden ville jeg definitivt tatt bort partikkelfilter. Det er bare et tidsspørsmål før det blir et problem. Mye bedre å ha et friskt liggende på hylla enn å måtte ta ut et defekt om et halvt år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...