Gå til innhold

Dunke/klunke lyd forstilling E39 sedan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har fått en irritrende dunke/klunke lyd i forstillinga, som kun kommer når jeg svinger i lav hastighet, som på parkeringsplasser o.l.

Ingen vibrasjoner i rattet heller. Bilen drar litt til høyre da. Men da jeg er litt lat og ikke har fått sjekka det, kan det jo være alt fra lufttrykk i dekkene til det justerbare senkesettet som har bestemt seg for å senke seg selv :shock:

Kan heller ikke se noe synlig skade på stagene, eller kjenne noe slark.

Ikke noe slark i hjulene heller, hverken vertikalt eller horisontalt.

Jeg antar at jeg ikke er førstemann som har opplevd dette her, og etter hva jeg kan forstå er det ikke så mye annet enn stag eller foringer det kan være?

Hadde det vært hjullager hadde det vel vært snakk om andre lyder?

Har forsøkt å søke litt, men var ikke mange treffene jeg fikk når jeg søkte på "Dunkelyd forstilling e39" eller "bankelyd" for den saksskyld.

Skrevet

Klarer du å høre hvilken side det kommer fra?

Jeg hadde klunkelyd fra passasjersiden foran, og da var det casterstag som måtte byttes.

En veldig vanlig feil på E39, og som du enkelt kan skifte selv.

Skrevet

Det kan også være dårlig topplager til demper. Den hører man ikke så godt, og er heller ikke så direkte lyd. Den er også for svak til å høre noe særlig over 40 km/t.

Skrevet

Høres ikke ut som topplager til demper synes jeg ihvertfall.

Og da har vi samtidig fått eliminert at eksosanlegget er løst å dunker borti noe :P

Kan jo nevnes at forstillinga har fått seg en smell eller to.

Kan desverre ikke høre hvilken side lyden kommer fra. Kan høres ut som om den kommer fra begge, men jeg synes det generellt sett er ganske vanskelig å høre sånt.

Skrevet

Jeg hadde også en klunkelyd i forstillinga mi ved svinging i sakte fart. I begynnelsen var det bare av og til, men ettervert blei det mye verre og gikk nesten over til knirking.

Jeg forhørte meg med noen BMW-mekanikere som med en gang sa at det var stabstagslenkene. Er vist nok veldig vanlig.

Skrevet

Da får jeg prøve å bytte casterstag å casterstag foringene.

Eller retteresagt, billigste først, så prøve å bytte foringene før jeg bytter selve stagene.

Endelig en legitim unnskyldning for å kjøpe meg Powerflex :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...