Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er løsgjenger i aluminiumsfestet (påsveist plate på motorfestet), hvor kompressoren skal skrus fast. Er det slik at gjengene er sterkere ved bruk av f.eks Helicoil i aluminium?

Har sett det før på jobb, bl.a på separatorer, hvor ståldeler skal skrus fast i aluminium. Har dog hatt en liten teori rundt at det skulle være for lettere demontering (korrosjon mellom stål/alu) eller for å bevare alugjengene, da dette er deler som demonteres ganske ofte. Dog tviler jeg nesten på at det er tilfellet på kompressorsettet,da det ikke skal monteres/demonteres så veldig ofte.

Noen som vet?

Skrevet

Helicoilen skrur du i en gang. Bolten tar du kanskje ut mange ganger. For hver gang er det en risk for at gjengene blir med ut. Styrken forandrer seg vel ikke da du kan rive helicoilen ut akuratt som bolten.

Skrevet

Har nå lest litt rundt, og etter hva jeg forstår blir det sterkere med helicoil pga økt areal (større hulldiameter) i aluminiumen som kreftene fordeles i, samt at løsgjengene står blir stående i spenn når man skrur inn skruen.

Kjempedårlig forklart fra min side, men jeg husker bare halvparten av det jeg akkurat leste..

Skrevet

Det er hvis han har borra feil du tenker på sladjan. Detta er et ferdig fabrikert hull som kommer med løsgjenger i ;)

Men det er noe i det du sier Hafsmo. Areal + styrke = helicoil

Skrevet

Helt riktig at Helicoil i aluminium vil være sterkere pga økt utrivingsareal (større diameter). I tillegg vil en slik forbindelse generelt være bedre når det gjelder utmatting, da lastfordelingen over gjengelengden som er i inngrep blir mye gunstigere. I tilfellet aluminium er denne effekten ikke så framtredende, siden aluminium i utgangspunktet har ca 1/3 av stivheten til stål. Men løsgjenger benyttes faktisk ofte i stål også nettopp pga bedre utmattingsegenskaper/lastfordeling (i en vanlig gjenge overføres ca 35 % av lasten på den første gjengen mens for løsgjenger halveres dette omtrent).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...