Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har byttet motor i 318tds'en, og har ett lite problem.

Motoren starter og går som ei klokke, men! den går på ca 2500 rpm på tomgang.

Kommer feilmelding i dashbordet, med ca denne betydningen

Reguleringen av den elektroniske innsprøytningen (gløding) blinker kort når tenninga står i stilling 2. det foreligger en mangel i den elektr. innsprøytningen.

Det som er gjort:

Forrige motor fikk motorhavari

• Motoren er byttet til samme type motor (dieselpumpe satt på nye motoren) (M41B17)

• Tomgangsdysen er tatt fra gamle motoren og inn i nye

1. Hvordan stilles tomgangen? (Elektrisk?)

2. Kan det være at bilen er i "nødmodus", og hjernen må nullstilles?

Hører her før Bilia! Så takker for alle svar :)

Skrevet

tomgangsdyse? finnes ikke noe slikt.

Feilen tyder på at lokket på dieselpumpa står feil. Evt at det mangler ledninger. Eller, siste alternativ, det er satt i en chip med feil cks. er bilen chippet?

Skrevet

9939.gif

Nummer 8 på det bildet! Mente det stod tomgangsdyse.

Hva styrer tomgangen på disse motorene?

Hvordan feil står da lokket? Hvordan skal det være?

Hvilke ledning mangler? Alle skal være koblet til..

Tror ikke det, mulig å finne ut?

Takker for svar :)

Skrevet

Det er kun en "mengdekontroll" på disse, den styrer tomgang og alt, sitter inni pumpa og styres av strøm fra motorstyring.

bilde 8 er tenningsjustering/forskyving.

Og lokket trenger ikke å stå 1mm feil engang for å få dine symptomer. Har du hatt det oppe? Hvordan oppførte gamle motoren seg?

Skrevet

Har ikke hatt lokket oppe nei..

Motoren som satt i bilen, aner jeg ikke hvordan oppførte seg. Jeg kjøpte bilen med havarert motor. Dette var vistnok noe som skjedde etter at bilen var hos Bilia på timing og justering av dieselpumpa.

Nye motoren er en motor som Geir Heggem i Hønefoss hadde, fra en vrakbil. Denne er uvis hvordan stand den er i. Men har hatt opp og sett på veiv, råder, kam etc. og alt ser bra ut! Motoren går pent som en klokke iallefall!

Kan Bilia ha justert noe med den gamle dieselpumpa, som henger igjen i hjernen? Eks. tomgang?

Også lyser det et lys i instrumenter, som ligner på en dyse el. Hva kan dette være?

Skrevet

Da har de nok fikla med ting enkle klåfingra mekanikere ikke skal røre, nemlig lokket. Dieselpumpen kan kun justeres på to måter, den første er "timing", det gjøres ved å vri pumpa. Den andre er "mengdekontroll", det gjøre ved å flytte på lokket. Lokket styrer alt her, pga måten pumpa fungerer internt. Dersom dette har vært oppe, er det sansynlig at feilen ligger her. Hvis det aldri har vært rørt, ligger nok ikke feilen her.

Men hva mener du med gamle pumpa? forstod det som at pumpa som står i denne motoren kommer fra den gamle?

og nei, noe slikt kan ikke henge igjen i dde (man får kun øka tomgang med ca 91omdr i dde).

Skrevet

Dieselpumpa som er i bruk nå, satt på motoren jeg kjøpte av Geir Heggem. Så den dieselpumpa som det er fikla med, er parkert i ei kasse i verkstedet.

Men er dette noe man kan justere selv, og eventuelt hvordan?

Det du mener er at tomgang ikke kan justeres på disse motorene?

Jeg testet et triks i dag, som skulle "resete" hjernen. (Ta av + polen, sette på nødblink i 5 min), etter dette, så gikk bilen litt lavere på tomgang, vet ikke om det var ren tilfeldighet, eller hva det kan være?

I går gikk den på mellom 2500 og 2700 tenker jeg, idag 17-1800 :)

Skrevet

dersom pumpa du har nå faktisk ikke har vært oppe (se om plomberinger er intakte), så skal du heller ikke åpne den, den blir ikke så gal av seg selv. Da er det noe annet som er feil, og det er ikke "resetting" av hjernen som gjelder.

Du spør om og om gjen om tomgang, les innleggene mine så ser du svaret. Det er kun en ting pumpa gjør, og det er å justere MENGDE, det være seg på 800omdr eller 5000 omdr.

(og tenning, men det har jeg beskrevet)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...