oleo Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Når du gjør det slik presser du samtidig luft inn i systemet. Hvordan skal det kunne presse luft inn i systemet?? Luft stiger som kjent, og når flasken står på hodet så er det ikke så tett at luften ikke kommer forbi. (Man fyller jo selvsagt opp beholderen før du setter flasken på hodet) Men nå er det nesten like mange versjoner av hvordan lufte korrekt som det er antall BMW veksteder så det er jammen ikke lett å vite hva som er den mest korrekte.
Ballder Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Når du gjør det slik presser du samtidig luft inn i systemet. Hvordan skal det kunne presse luft inn i systemet?? Luft stiger som kjent, og når flasken står på hodet så er det ikke så tett at luften ikke kommer forbi. (Man fyller jo selvsagt opp beholderen før du setter flasken på hodet) Men nå er det nesten like mange versjoner av hvordan lufte korrekt som det er antall BMW veksteder så det er jammen ikke lett å vite hva som er den mest korrekte. Har gjort omtrent det samme som deg på en mengde av BMW'r. Skimser opp uten med litt teip slik at det blir tett, og kutter av bunn på flaska. Trakt kaller vist fagfolket det. Forenkler prosessen en hel del igrunn. Men hva vet vi. Er jo bare noen ididoter med colaflasker sånne som oss. PS Pepsi flaske funker like godt
JTS77 Skrevet Mai 13, 2011 Skrevet Mai 13, 2011 Når du gjør det slik presser du samtidig luft inn i systemet. (Man fyller jo selvsagt opp beholderen før du setter flasken på hodet) Det er jo en vesentlig detalj, tenkte mer når en drev å fyllte på. Når en skal fylle på er det ikke smart å sette flaske på hodet slik som eg trodde du mente. Fordi kjøleanlegget ikke får åndet skikkelig mens kjølevæska strømmer på. Lik mengde luft skal ut som det du putter på. Og det vil du aldri klare å få til med den metoden, får iallefall ett stort lufteproblem senere. Nå håper eg trådstarter har fått litt klarhet i dette og fremgangsmåten. Hvis ikke finnes det masse mer info i denne tråden. Ikke noe verdensmester eg heller men har da aldri hatt problem med luft i kjøleanlegget heller, sikkert bare flaks.. viewtopic.php?f=1&t=105814&start=0&hilit=lufte+fliid
Johnny.fjetland Skrevet Mai 14, 2011 Forfatter Skrevet Mai 14, 2011 Ja nå har jeg fått mange gode råd. Jeg er bare en mann med 10 tommeltotter så jeg skal ikke utale meg om hva som er rett eller galt, men jeg gjorde som evovrs og jts77 og det funket helt topp. Tusen takk til alle som har svart, men jeg oppdaget etter en liten tur at det var ikke ekspansjons tanken alikevel.(se ny tråd) det var plastikken i bunnen som en setter ekspansjonstanken nedi som har tydligvis utvidet set med tiden. Så resultatet blir ny radiator Jeg er drittlei Jæger som først sa at det var returslangen, så tok de en trykk test å sa at det var ekspansjonstanken. De vet faen ikke hva de holder på med.
Johnny.fjetland Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 Hei evovrs og Jts77. Nå har jeg kjøpt ny radiator og gjorde som dere sa vedr påfylling og da gikk det kjempebra Jeg satte nøkkelen i posisjon 2, satte varmen på fult og viften på. fylte tanken opp og så fylte jeg videre med utrolig god tålmodighet, men denne gangen så kommer det ikke noe varme ut av viften når den står i ro bare når jeg kjører??? Etter jeg var ferdig med påfyllingen så (til det nesten kom ut av luftehullene) så startet jeg bilen og lot den stå en stund før jeg kjørte. motoren ble varm også slangene, men kjølevesken var kald og det kom bare kald luft ut av viften??? Har dere noe ide hva jeg har gjort feil????
JTS77 Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Hei Johnny fjetland Når du fyllte tanken opp, helte du seint på da også eller kun etter denne var fylt opp? Og hvilke slanger blir varme? Har du kjent på slangene inn ut av vannventilen/sirkulasjonspumpen?
Johnny.fjetland Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 Hei Jts77 Jeg fylte vel ikke rolig før ekspansjonstanken var full. Slangen som er varm er den som er ringet av med rød ring (se bilde), og det er bare den slangen av de 3 som går til radiatoren som er varm
JTS77 Skrevet Mai 19, 2011 Skrevet Mai 19, 2011 Hei Jts77Jeg fylte vel ikke rolig før ekspansjonstanken var full. Slangen som er varm er den som er ringet av med rød ring (se bilde), og det er bare den slangen av de 3 som går til radiatoren som er varm Ganske sikkert luft i systemet ditt. Du skjønner trikset er å helle på så forsiktig som mulig fra begynnelsen av (slik at motor får åndet ut all lufta mens du heller på væske). Når du først har fått luft inn sammen med vannet har du ett lufteproblem. Du kan prøve å heve fronten på bilen og klemme på slanger etc.. men eg hadde helt av kjølevæska, og prøvd på nytt... Hell seint på og vær sikker på at sirkulasjonspumpa går. Lykke til
Johnny.fjetland Skrevet Mai 19, 2011 Forfatter Skrevet Mai 19, 2011 takker for tilbakemeldingen jts77. Hørte at det hjalp å sette den i motbakke og fylle på til det tyter ut av lufteskruene??? hva sier du. Så lurte jeg på en annen ting og det er. Når jeg klemmer på den slangen som jeg hadde rød ring rundt eller den på den andre siden så høres det ut som det piper litt i lokket, som om det ikke er helt tett??? Jeg har sjekket at det er ordntlig skrudd igjen. Har du noen ide??? Hva kan skje dersom det er luft i slangene, worst case senario???
JTS77 Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 takker for tilbakemeldingen jts77.Hørte at det hjalp å sette den i motbakke og fylle på til det tyter ut av lufteskruene??? hva sier du. Så lurte jeg på en annen ting og det er. Når jeg klemmer på den slangen som jeg hadde rød ring rundt eller den på den andre siden så høres det ut som det piper litt i lokket, som om det ikke er helt tett??? Jeg har sjekket at det er ordntlig skrudd igjen. Har du noen ide??? Hva kan skje dersom det er luft i slangene, worst case senario??? Det kan hjelpe å sette nesen i sky ja, klemme på slanger og prøve å få ut lufta men er ikke garantert du klarer å få ut all lufta. Men du kan jo prøve Lokket du snakker om skal gi etter når ett visst overtrykk oppstår den har en innbygd ventil. Vet ikke hvor hardt du trykker på slangen og vanskelig å si over nettet om din ventil/lokk fungerer eller ikke.. Kansje verdt å kjøpe nytt for å være sikker. Luft i systemet worst case ever i systemet må vel være at du får mer varme der lufta er. Motoren er av alu og tåler ikke all verden, spesielt ømfintlig for varme. Toppen kan sprekke. Men dette er worst case scenario Håper du har fått det til nå når du leser dette..
mudbug Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 takker for tilbakemeldingen jts77.Hørte at det hjalp å sette den i motbakke og fylle på til det tyter ut av lufteskruene??? hva sier du. Jeg pakerte opppå denne bukken for å lufte på min bil. Du kan sette den mot bakken også. Jeg anbefaler at du setter bilen litt opp mens du lufter.
MGN90 Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 du kan parker i oppoverbake å, når motoren er varm å du har luftet en stund så kan du slå av motoren, å åpne lufte skruen å da vil du hør at det kommer my luft ut av den skruen, la den stå åpen te det er tomt for luft, så da tar du å kleme på nedre slange å da vil du merk at vanne synk fort
Muztang289 Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Ble nå fortalt av Alf Lie at en motor luftes lettes og mest effektivt ved at den stod i bakke med nesa opp.. Når jeg luftet M62B44 motoren min etter å byttet hele kjøleanlegget, så kjørte jeg begge forhjulene opp på 4-hjulsbokken, forså heiste den opp så frontet stod skyhøyt opp så ræva slo nesten i bakken.. Startet bilen og helte på kjølevæske med vifter og varmen på full guffe + lufteskrua åpen.. Etter at den dro til seg all væske den ville ha, fylte jeg opp mer til den stabiliserte seg og holdt seg på et nivå.. Når den hadde gjort dette heiste jeg ned bilen igjen og kjørte rundt og rundt pent og forsiktig.. Har nå kjørt 3 tusen km etter detta, stått på tomgang i mange timer og ikke hatt noe problemer.. Motoren min holder en temperatur på 90-110 grader, men ligger for det meste på 110 grader konstant, så med litt luft i systemet sammen med dette ville det nok ført til problemer.. Det finnes så mange varianter på dette, så er bare en ting å si.. Smaken er som baken..
mudbug Skrevet Mai 21, 2011 Skrevet Mai 21, 2011 Det finnes så mange varianter på dette, så er bare en ting å si.. Smaken er som baken.. +1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå