tiiim Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Hei! Har lett rundt på nettet etter noe som helst informasjon på hvordan man fjerner radiatorer. Selv her på bimmers.no finner jeg absolutt ingenting. Eneste jeg finner er "løft ut radiator, sleng inn ny slik du tok ut den gamle"... OK, så, hvordan tar jeg ut den gamle? Null stress på en Chevrolet Tahoe hvor alt kun er skruer og stål, men på BMW er alt plast og bewskyttelse. Noen som kan hjelpe meg? Får ikke engang av plastdekselet rundt vifte/radator. Har klart å knekke to små plastklips/skruer, men fortsatt sitter plastdekselet fast. Må jeg skru av hele viften også? noe mer? Under 99% av biler jeg har skiftet på er det også en tappeskrue i bunn (under bilen). Men på BMW er dette fraværende, jeg har hverfall ikke funnet noe. Hvordan tømmer dere BMW-eiere frostvæske/kjølevæske? Må jeg fjerne hele dekselet under bilen også?! Dersom noen har en guide eller noe på hvordan jeg gjør dette hadde det vært kjempefint. Mest vant med amerikanere, derfor blir jeg litt frustrert over all plasten overalt (japser er vel ennå værre).
bjalle Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 borr ut de 2 plastklipsene du må jo ha nye likevel,plastdekselet må løftes ut samtidig med viften,går ikke hver for seg,nå vil du se alt som er koblet til radiator,bare å løsne og løfte ut,tøm først for kjølevæske med den (blå)tappeskruen som sitter nede til høyre i bakkant på radiator,egentlig en veldig enkel jobb på e39.
fredrikE39 Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Husk at det er links gjenger når du skal ta av viften!
tiiim Skrevet Mai 14, 2011 Forfatter Skrevet Mai 14, 2011 Husk at det er links gjenger når du skal ta av viften! Oi! Det sa meg ingenting, hehe! Hva er links gjenger?! Hva trenger jeg av utstyr til jobben? Synes også det så lett ut å skifte, fram til plastdekselopperasjonen, hehe! Hvor er "tappekrana" under bilen? MÅ jeg av med plastdekselet der også??
fredrikE39 Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Når du skal ta av viften så må du skru motsatt vei av det du vanlighvis gjør. så når du egentlig skal skru motsatt vei av klokken får og skru av så må du skru med klokken får at den skal løsne med links gjjenger;)
fredrikE39 Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Når du skal tappe radiatoren er det vell en blå plugg nede i det ene hjørnet med ekspansjonstanken hvis jeg ikke husker feil! og når du skal skru av viften så tar du en stor skiftenøkkel eller fastnøkkel og gir den ett par shock med hammer så løsner den;)
tiiim Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Takker for gode svar! Får begynne på prosjektet imorgen tenker jeg! Fantastisk, og "bolten" på viften skal skrus motsatt vei av det som er normalt for å få den av (mot venstre)?? Noen som vet hva slags frostvæske/kjølevæske som skal benyttes/farge? Er ikke mye igjen (var nok derfor radiatoren tok kvelden), så blir vanskelig å se hva jeg hadde fra før. Bilen har hvertfall alltid hatt service på et "BMW-verksted". Funker biltema kjøle-/frostvæske bra?
bjalle Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Ja du skal ha fosfatfri frostvæske,rød longlife eller blå fra biltema fungerer utmerket hvis du skal bytte allt,bare husk å spyle ut allt gammelt grums med hageslangen først
killarinc Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Lettere og bare ta av hele fronten med radiator, plastikk og alt. Bare løsne to skruer på hver side, løsne to bolter til fanger, og derretter løsne fronten (du ser festene). Løft ut fronten og bytt mens den er ute og sett på hele skiten igjen i et jafs. Da slipper du også og løsne vifte osv
Stephan.s Skrevet Mai 16, 2011 Skrevet Mai 16, 2011 Evt. heis opp bilen og ta ut radiator ned og under. Da slipper du å løsne stort mer enn bare radiator og tunellen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå