FrydenlundE38 Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Hei! Jeg har problemer med høyttalerene i min 730DA E38. Fronthøyttalerene fungerer som de skal, men bakhøyttalerene kommer det bare såvidt lyd ut av. Balanseinnstillingen på 16:9 navi'n er i tillegg motsatt av det den skal! Når bare fronthøyttalerene skal spille så spiller de bak (bortsett fra at det såvidt kommer lyd ut av dem) og når bare bakhøyttalerene skal spille, så spiller de forran. Har forresten I-Pod interface og Blaupunkt 475 PNP montert i bilen. Har prøvd å bytte org. forsterkeren, men det ble ingen forskjell. Den hørte til en 5'er, men ville tro de var nokså like? Noen her på forumet som har vært borti det samme, ellr har noen idè om hva det kan være? Setter utrolig pris på forslag og innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Er sikkert radiomodulen din. Den blanke boksen som ligger på venstre side bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrydenlundE38 Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2011 Da får jeg prøve å bytte den, og se om det ordner seg da. Mange takk for hjelpen så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Mener å huske den heter BM-54 om du skal lete på nett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrydenlundE38 Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2011 Okey. Er ikke det den med flate pinner? Meiner å huske at jeg har den med runde pinner, BM24? Om jeg ikke tar feil .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Tidlige versjoner av bm54 har også 17pins runde kontakter. Jeg har en montert i min. Eneste forskjell i forhold til bm24 er at den har en fakra antennekontakt, så du må ha en adapter. Men jeg lurer på om det blir tull hvis du kobler den blaupunkt forsterkeren din etter den original forsterkeren din. Blaupunktforsterkeren vil vel kunne erstatte den originale egentlig. Jeg har ville prøvd å koble bort originalforsterkeren, og koblet blaupunktforsterkeren direkte til radiomodulen, sånn som det egentlig er tiltenkt på PnP. Det er vel kansje den beste måten å starte på. Det er ikke så enkelt å finne en brukt radiomodul, og å kjøpe en ny er jo svindyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrydenlundE38 Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2011 Stemmer.. Da kan det godt hende jeg har en tidligere versjon av BM54, for meiner på at jeg har et adapter for å kunne koble på antenna. Jeg trodde også at Blaupunkt forsterkeren ville erstatte den orginale forsterkeren. Men er det ikke bare en måte å koble Blaupunkt forsterkeren på da? I og med at det er PNP .. Men for å spørre litt dumt! Er ikke orginal forsterkeren og radiomodul det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mai 15, 2011 Share Skrevet Mai 15, 2011 Jo det er en forsterker i radiomodulen også men mange e38'er har en forsterker i tillegg. Radiomodulen ligger helt i bakkant bak et slags filtteppe., mens di ekstra originale forserkerne står bak cd veksleren og forran radiomodulen. Men hvis du har bare radiomodul og ikke ekstra forsterker så har du sikkert koblet riktig. Du kan jo prøve å koble bort blaupunktforsterkeren og gjøre anlegget originalt igjen for å sjekke om du har samme problemet med lyden da, for å se om problemet ligger i radiomodulen eller blaupunktforsterkeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrydenlundE38 Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2011 Ahh, takk for tispset! Da skal jeg se i mårra om jeg har begge deler Veit jeg har ein av delene værtfall, hvis ikke begge. Men hvordan ser radiomodulen ut?? Ja skal prøve å koble vekk Blaupunkt forsterkeren og gjøre det orginalt. For hvis det er samme problemet da, så ligger vel problemet mest sannsynlig i radiomodulen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mai 16, 2011 Share Skrevet Mai 16, 2011 Ja det er den enkleste måten å begynne på. Her er en bm24 radio: bm54: Forsterkeren: Som sagt så står radiomodulen skjult bak et slags filtteppe helt i bakkant nærmest bakskjermen. Du må nærmest demontere alt baki der for å komme til. Forsterkeren står bak cd-veksleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrydenlundE38 Skrevet Mai 17, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2011 Kobla vekk Blaupunkt forsterkeren i dag og gjorde det orginalt, men da kommer det ikke lyd ut av noen av høytallerane! Det står forresten en BM54 modul bak i min også, men fant ikke orginal forsterkeren :/ Ikke sånn som på bilde værtfall, men sto ein anna blank boks baki der. Mulig det er den. Fikk låne ein radiomodul av ein kamerat for å prøve, men da var Blaupunkt forsterkeren kobla til og samme lydproblem var da også. Skulle kanskje prøvd mens Blaupunkten var kobla vekk? Og i tillegg så var dette en BM24 radiomodul, ikke BM54 som jeg har, og det blir kanskje ikke helt riktig? Prøvde radiomodulen min i han sin 5'er, og der spilte alle høytallerane bortsett fra 1. Veit du om det er vanskelig å feilsøke på radiomodulen, for å se om ein av utgangane ellr noe kan væra defekt?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mai 18, 2011 Share Skrevet Mai 18, 2011 Da har du sikkert ikke en ekstraforsterker sånn som heller ikke jeg har. Skal ikke være store forskjellen på bm24 og bm54. Di skal gå om hverandre hvis de er 17pins iallefall. Den andre blanke boksen du har baki der er videomodulen din, hvis det er den samme blanke boksen som vises i forkant på bildet her: Du får gjøre et forsøk til med kameraten din sin bm24 radio igjen uten blaupunkt forsterkeren. Hvis det ikke blir noen forandring da har jeg villet sjekka alle komponenter ETTER radiomodulen, sånn som ledninger, kontakter og høytalerer osv. Du kan jo prøve å koble høytalerene opp i mot en vanlig blistereo-reciever som en test. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FrydenlundE38 Skrevet Mai 18, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2011 Nei, det har jeg nok ikke da. Den hadde 17pins som min og passa rett på, men det var fortsatt samme problem. Stemmer, da var det videomodulen jeg tenkte på, for er den som står i forkant på bilde der, jeg tenkte på. Ja, får nesten bare prøve å gjøre et forsøk til. Hvis ikke så får jeg sjekke litt som du sier. Blir det ikke noe forandring så kan det nok hende det hadde vært ein idè det også. Mange takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nimitz Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Du har annlegget kobblet via en Blaupunkt forsterker og fikk dårlig lyd i bakhøytalere? Regner med at en 475 PNP har innstillinger som en 555 PNP forsterker. Har du prøvd og justere lyden på forsterker? På min er det blant annet to brytere med on-off. Står den ene feil så vil bakhøytalerene bli veldig lav og skurrete. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Mai 19, 2011 Share Skrevet Mai 19, 2011 Hvilket iPod interface har du, og hva har du koblet til( iPod eller iPhone)? Fungerer det bra? Lurer på å skaffe meg et interface selv, men er usikker på hva jeg skal velge. Har iPhone 4, og samme oppsettet med radio og navi som du, foruten Blaupunkt forsterker da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå