Gå til innhold

Lekkasje v/pakning manifold-turbo E61 525d


Øyvind
 Share

Anbefalte innlegg

E61 525d 2005mod TS-Racing tunet, ca. 220Hk og snaue 500Nm.

Har fått en ganske markant plystrelyd når jeg legger foten lett på gasspedalen, såvidt noe pådrag. Kan også høre at den kommer når jeg slipper gassen etter et lite pådrag. Kan ikke si jeg hører noe ved mye pådrag.

Denne plystrelyden har kommet etter at jeg "blåste" bilen litt nå når våren/sommerdekkene kom, da den hadde blitt nokså daukjørt i vinter...!

Jeg syns ikke bilen går noe merkbart dårligere enn før, men man begynner jo å lure...

Lyden høres også ut til å komme med et lite pip ved brå gassing når bilen står stille.

Har prøvd og sett over vakuumslanger for noe lekkasje, men kan ikke finne noe. Men det er jo trangt og vanskelig å se/komme til alle disse...

Det virker som om lyden kommer når turbo akkurat begynner å lade litt.

Hva kan dette være? Hva tror folket?

Edit; TS-Racing tuning.

Edit; Har funnet ut at det er lekkasje ved pakning mellom manifold og turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble bruktimportert fra Tyskland i 2009, av serviceheftet går det frem at det har vært lange intervaller på oljeskift. Jeg har fått byttet olje på hver 15000km. Jeg har også montert den nye typen veivhusventilasjon på motoren. (er vel den oljeavskilleren du ref. til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige E39 530d var slik, svært markant plystrelyd på lette pådrag. Kjørte slik ca 100.000 km i mitt eie, totalt 250.000 km, uten problemer. Hører imidlertid ikke noe slikt i min nåværende E61.

OT: det er du som har den carbonsorte i nabolaget? Jeg har en titansilber rett nedi gata..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også glemt å legge til at den er tunet, av TS Racing... ca.220Hk og snaue 500Nm :!:

Ok, hmm merkelig. Men som sagt, jeg tror ikke den går noe dårligere. Håper det ikke er noe kritisk.... :(

OT: Ja, du vet nok om min bil.. :) Her er også en til, ganske lik min, men uten M-pakke lenger opp i gata her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2001 320d plystret også veldig, kjørte rundt 50 000 km med dette uten problemer. Oppdaget tilfeldig at skovlene på kompressorhjulet (luftinntaket) på turboen hadde endel nedtygde skovler. Kompressorhjulet er lagd av italienske aluminumsølbokser på disse turboene...er visst ikke uvanlig med at disse er nedtygde. Fikk etterhvert tak i bytteturbo og skiftet denne. Lyden ble borte, men bilen gikk ikke nevneverdig bedre. Om dette er årsaken på din er jo ikke sikkert, men er lett å sjekke ved å ta av innsugsrøret og se på kompressorhjulet til turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... hmm.

Vel, lett å ta av innsugsrøret, mulig det er lett på en 320d 4-sylindret... men ikke på denna, har du sett nedi motorrommet på de eller?? Klarer knapt å se turboen hvis jeg ser godt etter...

DIY noen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opp...

Har hatt noen mekanikere jeg kjenner til å sett/hørt på saken.. det er litt forskjellige meninger om dette; kan være sprekk i eksosmanifold (har hørt om at dette har forekommet)

Wastegate som ikke stenger skikkelig er også nevnt...

Når jeg står parkert, og legger foten lett på gasspedalen, omlag 2000omdr. så kan jeg framprovosere denne lyden stillestående. Da står den og plyster/blåser ut luft av noe slag. Hvis en står og ser ned mot turboen, kan en se at den lyden kommer samtidig som den lille armen på turboen beveger seg...

:?::?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp...

Har hatt noen mekanikere jeg kjenner til å sett/hørt på saken.. det er litt forskjellige meninger om dette; kan være sprekk i eksosmanifold (har hørt om at dette har forekommet)

Wastegate som ikke stenger skikkelig er også nevnt...

Når jeg står parkert, og legger foten lett på gasspedalen, omlag 2000omdr. så kan jeg framprovosere denne lyden stillestående. Da står den og plyster/blåser ut luft av noe slag. Hvis en står og ser ned mot turboen, kan en se at den lyden kommer samtidig som den lille armen på turboen beveger seg...

:?::?:

att de er sprekke i eksosmanifolden er nåkså vanleg etter som eg har forstått, men trur ikke de har noko med plystre lyden.

For meg virker de som turbo som er sliten -eller wastgate som ikke stenger ja, er ein enkel sak å skjekke wg da du kjem til den med for eks eit kosteskaft med fjærtorne å kan trykke den armen du snakker om som beveger seg- da lar du motoren gå å trykk den ned for å sjå om den går lenger enn den står.

Har vert borti ein 530d som den hang på, da kjørte vi ein motor/ innsugs rens ved å stenge innsugspjelde 3/4 å halde motoren på 2000 rmp i 15 min mens ein sprøtte inn eit stoff ( husker ikke va de heite) Forte eit eller anna. Etter de så regulerte wg heilt fint.

skal også gå greit ann å ta av intercooler slangen å kjenne på skovlane i turboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten så er det sprekk i manifoiln eller så kan du prøve og stramme turboen. di 3 skruene som holder turboen. har vært borti dette før da var turboen begynt og løsne. skrudde fast turboen og alt var gulle :D skudd iblinde, men verd og sjekke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp...

Har hatt noen mekanikere jeg kjenner til å sett/hørt på saken.. det er litt forskjellige meninger om dette; kan være sprekk i eksosmanifold (har hørt om at dette har forekommet)

Wastegate som ikke stenger skikkelig er også nevnt...

Når jeg står parkert, og legger foten lett på gasspedalen, omlag 2000omdr. så kan jeg framprovosere denne lyden stillestående. Da står den og plyster/blåser ut luft av noe slag. Hvis en står og ser ned mot turboen, kan en se at den lyden kommer samtidig som den lille armen på turboen beveger seg...

:?::?:

att de er sprekke i eksosmanifolden er nåkså vanleg etter som eg har forstått, men trur ikke de har noko med plystre lyden.

For meg virker de som turbo som er sliten -eller wastgate som ikke stenger ja, er ein enkel sak å skjekke wg da du kjem til den med for eks eit kosteskaft med fjærtorne å kan trykke den armen du snakker om som beveger seg- da lar du motoren gå å trykk den ned for å sjå om den går lenger enn den står.

Har vert borti ein 530d som den hang på, da kjørte vi ein motor/ innsugs rens ved å stenge innsugspjelde 3/4 å halde motoren på 2000 rmp i 15 min mens ein sprøtte inn eit stoff ( husker ikke va de heite) Forte eit eller anna. Etter de så regulerte wg heilt fint.

skal også gå greit ann å ta av intercooler slangen å kjenne på skovlane i turboen

Litt vanskelig å skjønne hva du skriver/mener... jeg skjønner hva du sier om kosteskaftet, men hva er fjærtorne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...