9F02Z16 Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Hei Er ny på forumet! Har en e39 525d touring manuell som jeg er veldig fornøyd med. Bilen har gått snart 210' med ny map de siste 110'. Et par injektorer røyk for noen år siden, ellers har det ikke vært problemer. Har et par spørsmål som jeg lurer på om noen har erfaring med. 1. 525d skal ha en turbo som heter gt2052v. Er det noen som har erfaring med å bruke 530d (e39) sin turbo gt2556v på 525 (sammen med ny mapping)? Bilen jeg har drar veldig bra, men jeg ser at det kommer en del svart røyk når jeg kommer over 3000 (er ikke noe galt med det forsoget) men jeg tenkte at da kan det være rom for litt mere luft ! Kommentarer ? 2. Når man bytter LMM, må progamvaren oppdateres for at den skal fungere skikkelig ? Må da bilen ha tilbake orginal map når dette gjøres ? Har forøvrig en downpipe etter turbo nå, (det blir sikker ikke mindre røyk av det), fungerer greit men har ikke klart å få den helt tett. Syntes bilen gikk enda litt bedre, men dette er subjektivt. Seriøse svar mottas med takk!
TRF Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Hei og velkommen til forumet! 1. e39 530d har en gt2256v turbo som kan brukes ja. Men det krever ny mapping og ganske mye arbeid for å få det bra. 2. Dette med å programmere ved bytte av maf var vel først og fremst på 2,0d motorene, om ikke jeg husker feil. Det er uansett enkelt å sjekke, kontroller at nummeret på den gamle og den nye maf er likt. Uansett så bør adapsjonsverdiene slettes ved bytte. Dersom du har fjernet forkatalysatoren (går utifra at det er det du mener med at du har downpipe), så bør bilen mappes på nytt. Dette på grunn av VNT turbo, som ikke er riktig justert til det lavere mottrykket. Hvilken effekt har leverandør av "map" oppgitt? og hvilken effekt ser du etter? Tror ikke du trenger å bruke penger på større turbo, men heller riktig mapping. Jeg kan ta ut ca 210 - 215 uten noe røyk som er noe snakke om dersom du har fjernet forkatalysator. Send en pm om du lurer på noe eller det skulle være interessant. Ps, les gjerne tråden i signaturen min.
9F02Z16 Skrevet Mai 18, 2011 Forfatter Skrevet Mai 18, 2011 Tusen takk for raskt svar. Ja det er en "downpipe". Leverandør av map oppga 200 hk /430 nm (før DP). Tallene betyr egentlig ikke så mye. Det viktige er at det går bra, og kan det gå enda bedre uten for ekstrem grad av trimming (og tap av driftsikkerhet) er dette bra. I og med at du opplyste i tråden din om diesel-motorer (meget bra artikkel) at 530d turboen var litt for liten ved trimming, og da tenkte jeg at saken sikkert ikke er bedre for 525d som har en enda mindre turbo. Tenker at jeg først bør høre med leverandør hva han kan gjøre, hvis ikke får jeg gå videre! Har som sagt ikke klart å få DP helt tett nede, noe som kan ha med kvaliteten på produktet, evt andre ting. Må løse dette ellers går den ikke igjennom EU! Ellers litt "kvitring" ved 2000 omdr under belastning. Har vært der hele tiden, mulig en lekkasje et eller annet sted. Lekker litt olje fra intercooler. (olje i kompressor innsug) Byttet veihus ventilasjon ved ca 190', men nå er det olje film på IC igjen ! Hvis det er turbo som holder på å gå så har den gjort det de siste par årene! Igjen takk for positivt svar! ES
TRF Skrevet Mai 18, 2011 Skrevet Mai 18, 2011 Hei, det er helt riktig tankegang du er inne på, men som sagt så krever det ganske mye arbeid å få justert til slik at det fungerer optimalt. Ellers takk for fin tilbakemelding på artikkelen, håper den kommer til nytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå