OOTT Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Har leta etter en tråd om olje her på forumet men det var ingen som hadde noen konkrete svar så jeg starter en selv. Bilen min lekker en skvett olje en plass der sola ikke skinner så lurte på om det er noen "vindunder middler" for å stanse dette, var en fyr på mekonomen som kom med en lita flaska som vist nok funka bra, het vel pakningsfornyer eller noe men har ikke hjerte til å fylle den på valvoline 5w 30 olja mi som koster skjorta. Hvis det ikke finns noe vindunder middel, så hva er den billigste "trygge" olja å kjøre på? hører folk sier biltema olje 10w40 hel syntetisk, funker vel bra det? er jo mobil1 olje med biltema klistra uttafor hvis jeg ikke tar helt feil i dag blir valvoline 5w30 blanda med castrol 5w30 edge lurte på om det er noe fare i å blande det også?
ingard Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Ikke fyll på noe en mekonom-ansatt anbefaler. Fikk hvor det lekker og fiks det skikkelig. Du kan blande oljer. Men kjør på Castrol hele året. Min M50 går som en drøm selv etter passerte 300000, og på den har jeg bare fylt helsyntetisk castrol på. 5-40 mener jeg det er.
OOTT Skrevet Mai 20, 2011 Forfatter Skrevet Mai 20, 2011 Ikke fyll på noe en mekonom-ansatt anbefaler. Fikk hvor det lekker og fiks det skikkelig. Du kan blande oljer. Men kjør på Castrol hele året. Min M50 går som en drøm selv etter passerte 300000, og på den har jeg bare fylt helsyntetisk castrol på. 5-40 mener jeg det er. har en mistanke om at det lekker i ventiltetningene, (kommer ikke noe svart røyk ut av eksosen men?) men har trykkspylt hele understelle sånn at jeg kan se etter om det lekker noen plasser. hvis bilen ikke hadde brukt olje så hadde jeg ikke vært i tvil om å bruke castrol men i og med den lekker så vil jeg ha et billigere alternativ, tenkte å ha bilen en stun også. er det noen typiske steder det begynner å lekke?
MGN90 Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 toppdekselpakningen mot torpedoveggen er standar på 6ern te bmw
OOTT Skrevet Mai 20, 2011 Forfatter Skrevet Mai 20, 2011 toppdekselpakningen mot torpedoveggen er standar på 6ern te bmw på m52b28 motoren? eller sjenerelt?
MGN90 Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Sjenerelt på m50/52/54 motoran, men koste 300 kr på gs å e lett å bytte
teexeln Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Hvis du synes at den bruker olje så er det sikkert veivhusventilasjonen du burde bytte, billig og går greit å bytte selv. Men den fikser jo ikke lekasjer, så hvis det bare er lekasje så er ikke det løsningen, men hvis den bruker olje så blir helt sikkert problemet løst med det, ble det på min i alle fall
bjalle Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 10w40 bør du ikke ha i denne motoren,og absolutt ikke slike vidunder middel,vanligste feilen er toppdekselpakning,sjekk om du har olje i tennplugghullene.
OOTT Skrevet Mai 20, 2011 Forfatter Skrevet Mai 20, 2011 Da blir det muligens topplokkpakningskifte kan ikke se at det er olje under bilen, lekker ca 1 liter pr 500mil eller noe, kanskje litt mere, har ikke målt, men det er ganske mye, er kanskje veivhusventilasjonen som du sier heller da? denne? http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/97069.JPG noterer ned aldri bruk 10w 40 hehe, skjærer det seg hvis en kjører på det for lenge eller sliter det bare mere? Takker for knall goe svar!
Kennethe34 Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Hvor langt har bilen gått? 1 liter pr 5000km på en bil som har gått 200.000+ er ikke direkte unormalt.. Som nevnt over kan det være veivhusventilasjonen, ventiltetninger, og om du har en del KM på motor så kan det også være stempelringene som slipper forbi olje.
teexeln Skrevet Mai 20, 2011 Skrevet Mai 20, 2011 Ja det er den, men husk å bytte slangene og! det går en fra topdeksel og ned til ventilen, så en fra ventilen å ned til peilerøret. I tillegg bør du ta opp peilerøret å gjøre det rent. Toppdekselpakningen har jeg også byttet, blir fort hard og da lekker den. Men skal lekke mye for det blir forbruk av det, min smaker ikke olje mellom hvert oljeskift selv om den svetter litt her og der. Men toppdekselpakningen er garantert moden for bytte den og hvis det ikke har vært gjort før
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå