Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Bilen min startet plutselig å koke da vifta ikke slår inn på 90 grader, fant ut av den ene slangen på radiator var kald (Der vifte temp sensor er koblet og derfor startet ikke vifta) og den andre varm. Legger med et bilde som er mer forklarende.

Hva kan dette skyldes?

Har skiftet termostat

sjcdwqtglrx847q5u50p.jpg

Skrevet

Om bilen din koker og termostaten ikke åpner er det enten defekt/feilmontert termostat eller null sirkulasjon i kjølesystemet (mulig pga mye luft eller def. vannpumpe)

Skrevet

Det er luft i systemet ditt eller termostaten er gåen så den ikke åpner seg.

Hvis det ikke er blitt fylt kjøleveske eller annen ting som skulle tilsi at du har fått luft i systemet så er det stor sannsynlighet for at termostaten er gåen.

Kan noen ganger være nok å kakke litt i temostathuset for at den skal åpne, men det er bare en nødløsning.

Skrevet

Har til nå skiftet Termostat og vannpumpe (Varmeaperatet blåser varmt) men fortsatt problemer. Bilen koker kun over når den står på tomgang om jeg kjører er det normal drift temp.

Etter ca 30min kjøring sjekket jeg kablene til radiator, den øverste var varm men den nederste var helt kald (Som på bilde)

Hva kan grunnen til dette være? Virker som at termostaten ikke åpner seg i det hele tatt men satt den jo på riktig.

Ingen hvit eksos

ingen olje i vann

Slanger ikke harde

Skrevet

Ta ut termostaten og dobbeltsjekk den. Hiv den i en kasserolle og kok opp vannet. Min var akkurat likedan da termostaten ikke åpnet.

Da var ene slangen glovarm og den andre knapt lunket, men det var fortsatt god varme i varmeapparatet. Min holdt seg også nogenlunde bra i fart, men den steg veeeeldig sakte oppover over driftstemp etter litt kjøring. På tomgang gikk den varm etter et par minutter.

Skrevet

Jeg prøver meg med denne: Sjekk viskosekoblinga til vifta. Min gamle 7-er virka greit om bare bilen gikk framover. På tomgang eller lav fart, kokte den. Varmeapparatet (klima) viket greit. Om returledningen - fra bunn av radiator - var kald, vet jeg ikke. Ny viskosekobling gjorde susen. Prøv å feste vifta til reimskiva. Dytt en fille eller noe mellom.

Skrevet

Hvor finner man viskoblinga da? Den vifta som er på nå er en elektronisk vifte som er kjøpt på biltema. Prøvde også tidligere og kobble vifta konstant slik at den gikk heletiden men det kokte alikevel over. Kan det være tett bak termostat eller noe?

Takk for innspill:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...