Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1999mod 520iat som det periodevis kommer svak røyk ut av luftekanalene.

Tror bare det er i midten det kommer ut men vet ikke.(altså dysene over cdspiller).

Skjer bare av å til.

Edit: nå kjøler ikke klima

Noen med tips til dette?

Skrevet

Lukter det brent elektronikk,så går viftemotstand i varmeapparatet skikkelig varmt noen ganger,pleier som regel å gå fort over men er en brannfare hvis den ikke kobler ut(blir defekt) ved en feil.

Skrevet

Ikke noe å bry seg om hvis klima virker normalt,viftemotstanden har kjøleribber(pigger)som avkjøler den hvis det blir for varmt,men skjer det ofte ville jeg ha byttet den for å være på den sikre siden,lukter det svidd olje så er det noe helt annet,må lukte svidd elektronikk.

Skrevet
Ikke noe å bry seg om hvis klima virker normalt,viftemotstanden har kjøleribber(pigger)som avkjøler den hvis det blir for varmt,men skjer det ofte ville jeg ha byttet den for å være på den sikre siden,lukter det svidd olje så er det noe helt annet,må lukte svidd elektronikk.

Luktet svidd elektronikk ja.

På tur i helgen nå så sluttet klima å kjøle!!

Kommer inn samme temp som ute tror jeg,men blåser som det skal.

Råd?

Skrevet

legger kompressoren inn når du trykker inn ac-knappen da? på min tds hørtes det ut som den gjorde det, men det var faktisk clutch hjulet som hadde ramlet av. en runde locktite og ny bolt så var det ok igjen :D

kan jo være lurt å sjekke den motstanden som nevnt over her da. men den er vell bare til viftehastigheten såvidt jeg vet.

Skrevet

Har søkt litt rundt å sett at flere har hatt problemer med klimavifta foran å ser ut til at jeg ikke får støm inn til den etter det jeg kan måle.

Skal det være det hele tiden når bilen sviver å klima er på?

om den ikke har gått kan det ha ødelagt noe annet i samme slengen?

Og om noen vet hvilken sikring,eventuelt rele som er til den viften?

Skrevet

Viften i fronten skal starte når du setter på AC. Men den skal kun gå sakte rundt. Normalt drar denne til kun ved overoppheting ift køkjøring og lengre tids tomgangskjøring. Du vil neppe få brent lukt i kupe fra denne.

I motorrommet vil du se to blanke rør som har med ac å gjøre. Det tynneste som er retur fra varmeregisteret går inn på en liten boks. I denne boksen sitter det en trykkføler koplet til en ledningsplugg. Napper du ut denne pluggen hører du fort om ac kompressoren kopler ut. I så fall har du trykk i systemet.

Det tykke røret skal ha 10bar og det tynne røret skal ha 2 bar. Hvis det er likt trykk på begge så er dysen i registeret defekt.

Skrevet

Viften går ikke rundt,men får ikke strøm til den heller.

kompressor stoppet når jeg dro ut pluggen.

Men hva kan ha lagd den svidd elektronikk lukten for den kommer ikke lengre nå når klima ikke virker.

Alle trinn virker på blås inne i bilen så sluttrinn kan vel utelukkes?

Skrevet

Virker jo litt merkelig med den lukten... vil egentlig tro den kommer fra varmeregisteret et sted. Den viftemotstanden står inne i luftstrømmen, men kan liksom ikke se at den skal ha laget lukten. Dog er det enkelt å ta den ut og sjekke om den lukter eller ser svidd ut. Det finnes diy for demontering av den på forumet.

Så lenge kompressor stoppet når du trakk ut pluggen har du trykk i systemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...