Gå til innhold

oppgradering i fra navi Mk3 til Mk4 i en 2001 e-39


Anbefalte innlegg

Meget enkelt. Bare å bytte enhetene. Samme tikoblingene. :D

Men husk å vente til den røde powerlampa på mk3 en blir mørk/slutter å blinke før du kobler den i fra eller kobler fra batteriet, ellers så kan du ødelegge den. Anbefaler uansett å koble fra batteriet når du bytter om enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstår det der med å vente på at lampen slukker på navien før man tar bort strømmen. Skal den liksom bli ødelagt? Isåfall så kan den jo bli ødelagt ved dårlig batteri og at man forsøker å starte bilen, da får man plutselig spenningsfall og da vil vel navien også gå i stykker?

Kobler man av batteriet før lampen er slukket så er det jo det samme som å koble av kontakten på baksiden av navien.

Jeg koblet forøvrig av kontakten på navien før lampen var slukket, uten problemer. Tilogmed 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA den kan bli ødelagt! Jeg har klart å gjort det på min bil før jeg ble obs på dette. MK3'en skal tåle spenningsfall over korte perioder sånn som ved start av bil, men den tåler ikke spenningsBORTfall når den jobber (når den røde lampen er på/blinker). Å koble fra MK3 med pluggen eller å koble fra batteriet går forsåvidt for det såmme men man må som sagt passe på at powerlampa er mørk før man gjør det.

Et dårlig batteri kan også forårsake skade på en mk3 enhet. Derfor er det viktig med riktig vedlikehold på batteri, og å følge riktige prosedyrer ved eventuelt hjelpestart.

Sitat:

Battery Disconnecting Procedure on Vehicles with MK3 Nav System

MODEL E38, E39 with Nav from 09/00

E52, E53 with Nav from 10/00

E46 with Nav from 06/00

SITUATION The MK3 Navigation computer powers down in approximately 60 seconds after the ignition has been turned OFF (red LED on the

computer goes OFF).

If the power supply to the MK3/4 unit is interrupted (by removing/disconnecting the computer from the vehicle, or by disconnecting the

vehicle's battery) in the time period of 55 to 57 seconds after the ignition has been turned OFF, the power-down procedure ("erase

and save data in Non Volatile RAM") can be corrupted. This will result in a total failure of the MK3/4 computer (red LED off, CD eject

function inoperative, board monitor screen permanently blank, and no sound from the audio system). In such a case, the navigation

computer has to be replaced.

CORRECTION On vehicles with MK3 navigation system, prior to disconnecting the battery or removing (disconnecting) the Nav computer, make

sure the MK3 Nav computer is in the power-down mode (red LED on the unit is OFF).

Legg merke til at det står at den KAN bli ødelagt, så hvorfor ta sjansen?

Vær også obs på at mk3'en starter opp når du apner bagasjeluka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok takker for veldig nyttig informasjon, er kanskje noe sånt som har gjort at min har streike (før min tid som eier av bilen) Men har sett et sted at man må oppgradere software i bil eller navi og koble om noen ledninger.. er det noe i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan oppgradere softwaren på navien selv ved hjelp av en software cd. Nyeste software versjon er v32 hvis jeg ikke tar feil. Det anbefales å bruke originale oppgraderings cd'er eller brente cd'er som man vet fungerer. Disse navi enhetene, både mk3 og mk4, er ganske kresne på cd-mediene den skal lese av og dårlig brent-cder kan resultere i en blank skjerm.

Et bytte fra mk3 til mk4 innebærer ikke at du er nødt til å oppgradere noe programvare på noe annet i bilen hvis det var det du lurte på. Du er heller ikke nødt til oppgradere software på navi eller å koble om på noe. Det skal være plug and play :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant denne siden :

http://www.bimmernav.com/BMW_E39_5_seri ... ation.html

og det er grunne til at jeg spør, om det er så "mye" arbeid som de skriver om her. men disse er vel amerikanere og for de er vel det meste "mye" arbeid. Men har også ett annet spørmål i forbindelse med dette, har orginale tlf noe med Navi og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den linken du viser til er ombygging fra mk2 til mk4. I og med at mk2 har en ekstern gps mottaker og mk4 har innebygd, så må det litt mere omkobling til. Men siden du har mk3 og den også har innebygget gps mottaker, så slipper du å koble om noe. Rett og slett plugg and play.

Navien har noe med den innebygde tlf'en å gjøre ja, men det slipper du å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, da er det jo bare å handle i vei. siden tlf og navi henger sammen , vil det si at hvis navi ikke virker vil tlf også ikke virke? vet ikke om det bare er batteriene i tlf eller om det er noe annet galt, men får ikke liv i den trådløse tlf når den står i holderen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker, men det kan være noe i det. Men jeg tror forholdet navi og telefon går bare på det grafiske grensesnittet på monitoren fremme og nødoppringingsfunksjonen der navi oppgir gps koordinater ved en aktivert nødsituasjon. Telefonen har en egen styringsmodul bake i samme området som navi radio og sånn hvis jeg ikke tar feil. Den kan jo også være defekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, jeg kan bruke tlf i fra board computer, der får jeg opp insert card og at jeg bare kan ringe nød nummer. har ikke prøvet med sim kort enda. for prøve i morra.men takker for svar, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...