Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg starter bilen og gir fullt gasspådrag, aksellererer den normalt i ca. 1 sek.. Deretter ser den ut til å gå i nødmodus og det er lite krefter. Dersom jeg stopper motoren og starter den igjen, gjentar det samme seg.

Jeg har installert INPA på en PC (har ikke fått DIS til å virke enda). INPA gir følgend feilmelding:

"45A0 45A0 (3004) Raildruck-Plausibilitaet mengengeregelt". Se også bilde nedenfor.

fvgprnao1uickl4q7st9.jpg

Har gjort følgende:

1. Jeg har hørt at dyser som lekker for mye diesel tilbake i retur, kan forårsake dårlig railtrykk. Har sjekket dette med måleglass. Alle fire dysene gir omtrent samme mengde tilbake (er litt usikker på om det går å bruke denne metoden da TIS sier at dyser med piezo-krystall ikke kan måles slik).

2. Har kjørt med INPA tilkoplet og overvåket railtrykket. Dersom jeg gir full gass, øker trykket til drøyt 1100 bar i ca. 1 sek. for deretter å falle til rundt 400. Dersom jeg på nytt gir full gass, uten å restarte motoren, går trykket kun opp til ca. 400 bar.

Jeg har en ekstra motor som jeg kan låne deler av for test.

Trenger sårt til tips for videre feilsøking/retting.

Skrevet

det står jo at railtrykket har vært oppe på nesten 1800bar.. dette er for mye på denne motoren.

Powerbox eller chip?

er ladetrykket angitt "absolutt" eller som ladetrykk? (jeg har aldri brukt inpa)?

edit: altså, det er mange ting som kan gjøre dette, bla mengderegulering i høytrykkspumpe. Men først må du finne ut om trykket faktisk er for høyt, eller om det dreier seg om sensor feil.

Skrevet

Takk for svar.

Det er ikke noe powerbox eller chip. Jeg har akkurat satt inn denne motoren. Jeg fikk turbohavari og gearkasseproblemer med bilen. Har derfor kjøpt en skadebil i Tyskland som kun hadde gått 35000 (joda, vet at det høres urimelig lite ut, men forholdene tilsier at det er riktig.) Da jeg kjørte denne hjem, hadde den de samme symptomene. Motor m/gearkasse er nå satt inn i min egen bil.

Om ladetrykket er vist absolutt eller relativt, vet jeg ikke. Jeg har veldig kort erfaring med INPA.

Jeg skal kople til PC-en på broder'ns bil og sjekke railtrykket der. Det er akkurat samme motor.

Hvilke sensorer kan det være verdt å forsøke å skifte? Som sagt har jeg den gamle motoren med alt intakt.

Skrevet

Har nå tatt en tur med broder'ns bil. INPA har en funksjon der man kan lese aktuelt railtrykk i en graf. Ved aksellerasjon fra 0, med fullt gasspådrag, kom det opp i 1600 bar. 1800 er jo ikke så veldig forskjellig fra det ??

Hans bil gir feilmeldinger vedr. EGR da denne er satt ut av funksjon. I denne feilmeldingen er railtrykket lest av til 598 bar, men disse feilmeldingene er jo "øyeblikksbilder". Min feilmelding var jo generert som følge av noe unormalt på railen og tilsynelatende lest av da trykket var veldig høyt.

Skrevet

Se der ja. Bra at du fant ut av det. Det er ikke en ukjent feil, men heller ikke veldig vanlig.

Og ja, 1800 er mye på din bil. "bare 200bar" er faktisk en del.

Når det gjelder er, naturligvis leser den så lavt, man har ikke fult trykk hele tiden. Normalt med gode 300bar på tomgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...