Gå til innhold

E36 tannstang i E30 - hvilke deler passer overens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bygge opp igjen forstillinga med alle nye deler på E30'n nå, men kom fort på at jeg kanskje gjør en liten brøler.

I denne skal det være E36 tannstang, men hvilke deler passer eventuelt på E36 tannstanga av E30 deler? Tenker da på styrestag, endeledd etc.

Ser i delekatalogen på jobben at det er forskjellige delenr på disse delene, men er det noe som passer overens og ikke trenger å stamme fra en E36?

Takker for svar!

Skrevet

Du må shimse litt under tannstanga for å få den til å passe i e30 traversen.

Du kan bruke indre og ytre endeledd fra e36, eller indre og ytre fra e30.

E30 rattstamme og nedre del av rattstamme fra e30 med servo.

Edit: Nye styrekuler ja. innfestinga mellom styrekuler og indre endeledd er forskjellig på e30 og e36. E30 kulene skrues inni endeleddet mens E36 kulene skrus utpå.

auto-part-e30-tie-rod-end-32-11-1-126-757.jpg

auto-part-e36-tie-rod-end-32-11-1-139-313.jpg

Skrevet

Okei, så hvis jeg bruker E36 styrestag, så vil disse passe med andre ord?

Hva med bærearmer foran, der har du både yttre og indre bærekuler som sitter der fra før, og hva med stab. stag som sitter festa på det store stabstaget som går langs med traversen? Kanskje en smule dårlig formulert, hehe.

4.png

Skrevet
Okei, så hvis jeg bruker E36 styrestag, så vil disse passe med andre ord?

Hva med bærearmer foran, der har du både yttre og indre bærekuler som sitter der fra før, og hva med stab. stag som sitter festa på det store stabstaget som går langs med traversen? Kanskje en smule dårlig formulert, hehe.

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/m/g/4.png

E36 styrekuler vil passe så lenge de indre endeleddene kommer fra E36. Hvis det er brukt indre endeledd fra E30, må du ha E30 styrekuler.

Bærearmer og stabilisatorledd er standard e30.

Skrevet

De kommer jo gjerne indre og ytre komplett sammenskrudd hver side så du slipper knøle med forskjellige delenr. Alle jeg har bestilt har iallefall kommet komplett fra GS og Koed. Koster ikke spesielt mye heller..

E36 tannstang er revolusjon fra vanlig uten servo. Kan fort ende på midtrabatten i rundkjøringa på første prøvetur..

Skrevet
Kan fort ende på midtrabatten i rundkjøringa på første prøvetur..

Da kan man jo vurdere om man i det hele tatt skulle hatt lappen....

Skrevet
Kan fort ende på midtrabatten i rundkjøringa på første prøvetur..

Da kan man jo vurdere om man i det hele tatt skulle hatt lappen....

Forskjellen er STOR når man går fra tannstang uten servo (4 runder lock-lock) til e36 tannstang.

jeg fikk alt for stort rattutslag på første prøveturen med e36 tannstang når jeg vrengte rattet rundt på vei gjennom rundkjøringen etter gammel vane.

Skrevet

Ja, på jobben så er styrestag inkl. yttre endeledd, var jo ganske drøye prisforskjeller på e30 deler og e36 deler :)

Tror Oddis mente at hvis man er vant til å sladde med vanlig e30 uten servo, så kan man fort bli overraska over styringa på e36 tannstang med servo, ikke på kjøreferdighetene :) Selv om såklart disse også spiller jo inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...