mudbug Skrevet Mai 30, 2011 Skrevet Mai 30, 2011 Hei! Jeg tenker på å montere servotronic på E39 520 2000 model. Det er en del ting å skifte som tannstang, GM modul fra Low til high og ledningsnett. Koder bilen med servotronic. Er det stor jobb å skifte hele tannstang for en E39 520?? må mann ha hjulskontroll ettermontering??? Takker for rådet.
mudbug Skrevet Mai 30, 2011 Forfatter Skrevet Mai 30, 2011 X2 lure på nesten det samme. Jeg har søkt litt rundt nå. Du må løfte motoren opp. Det er vanskelig å gjøre hjemme. Jeg tror at jeg gir opp å ettermontere servotronic. .
Alpejohn Skrevet Juni 5, 2011 Skrevet Juni 5, 2011 mudbug! Jeg fikk vite på inspeksjon med min E39, at jeg hadde slakke i tannstang. I dag sjekka jeg det litt nærmere, og det viser seg at slakken er på inngående aksling/rattstamme akslingen. Jeg begynte derfor og vurdere servotronic selv, og søkte litt på google, og fant et par nyttige linker! Og husket at du spurte om dette en gang. Skal ikke være noe problem og ettermontere, du må vel og merke legge noen ledninger ned til tannstanga. Men slik jeg har forstått det, er det GM modulen som styrer dette. Du må ha to signaler fra GM modul, til tannstanga, og ei ledning fra GM til signal fra venstre bakhjul (Som vist nok befinner seg i området rundt GM modulen). Så det er ikke mye om og gjøre Selve bytte av tannstang tror jeg heller ikke skal være så stort problem, du må riktig nok løfte motoren 4-5 cm, men dette gjør du lett hjemme i garasjen Setter bilen på bukker, og fjerner plata under, løser motorfestene, og jekker på bunnpanna (med en treklosse i mellom), du må da passe på radiatorvifta så den ikke stanger i skjermen rundt (eventuelt ta skjermen av/løsne den). Deretter så løser du endeledd samt tannstanga selv, så lirker du den ut på førersiden (Dette er vist det som er det mest invikla greine med hele byttet). Så det skal være gjennomførbart! Vurderer og prøve på dette eventuelt neste sommer om jeg blir og bytte tannstang! Her er noen linker: Her er en post med beskrivelse av hvilke pinner som skal kobles på GM: http://forum.roadfly.com/threads/964013 ... tronic-Mod Her er også en del informasjon: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1325310 I post nummer 10 i linken over, er det en annen link til en som har byttet, og beskriver hva som må til. Link til koblingskjema: http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm Der velger du: Complete vehicle -> Chassis -> Steering -> Servotronic (ZKE) -> Så velger du en av de 2 øverste der, enten du har KOM eller IKE speedometer. (KOM er liten kjøre komp, IKE er den med stort display) Om du ikke har sett alt dette, så har du litt og kikke på! Dette er vertfall noe jeg vurderer, var ute med gamlingen sin bil i dag, med servotronic, og detr er en drøm og kjøre rundt og svinge med i lavere hastigheter. Kan bruke en finger uten og ta hardt i! Det klarer jeg ikke med min, uten servotronic (Vist jeg tar veldig hard i kan jeg få det til av og til ) Fredrik
mudbug Skrevet Juni 6, 2011 Forfatter Skrevet Juni 6, 2011 mudbug!Jeg fikk vite på inspeksjon med min E39, at jeg hadde slakke i tannstang. I dag sjekka jeg det litt nærmere, og det viser seg at slakken er på inngående aksling/rattstamme akslingen. Jeg begynte derfor og vurdere servotronic selv, og søkte litt på google, og fant et par nyttige linker! Og husket at du spurte om dette en gang. Skal ikke være noe problem og ettermontere, du må vel og merke legge noen ledninger ned til tannstanga. Men slik jeg har forstått det, er det GM modulen som styrer dette. Du må ha to signaler fra GM modul, til tannstanga, og ei ledning fra GM til signal fra venstre bakhjul (Som vist nok befinner seg i området rundt GM modulen). Så det er ikke mye om og gjøre Selve bytte av tannstang tror jeg heller ikke skal være så stort problem, du må riktig nok løfte motoren 4-5 cm, men dette gjør du lett hjemme i garasjen Setter bilen på bukker, og fjerner plata under, løser motorfestene, og jekker på bunnpanna (med en treklosse i mellom), du må da passe på radiatorvifta så den ikke stanger i skjermen rundt (eventuelt ta skjermen av/løsne den). Deretter så løser du endeledd samt tannstanga selv, så lirker du den ut på førersiden (Dette er vist det som er det mest invikla greine med hele byttet). Så det skal være gjennomførbart! Vurderer og prøve på dette eventuelt neste sommer om jeg blir og bytte tannstang! Her er noen linker: Her er en post med beskrivelse av hvilke pinner som skal kobles på GM: http://forum.roadfly.com/threads/964013 ... tronic-Mod Her er også en del informasjon: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1325310 I post nummer 10 i linken over, er det en annen link til en som har byttet, og beskriver hva som må til. Link til koblingskjema: http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm Der velger du: Complete vehicle -> Chassis -> Steering -> Servotronic (ZKE) -> Så velger du en av de 2 øverste der, enten du har KOM eller IKE speedometer. (KOM er liten kjøre komp, IKE er den med stort display) Om du ikke har sett alt dette, så har du litt og kikke på! Dette er vertfall noe jeg vurderer, var ute med gamlingen sin bil i dag, med servotronic, og detr er en drøm og kjøre rundt og svinge med i lavere hastigheter. Kan bruke en finger uten og ta hardt i! Det klarer jeg ikke med min, uten servotronic (Vist jeg tar veldig hard i kan jeg få det til av og til ) Fredrik Takker for info. En ting til at du må bytte til GM high og kode SA (vechile order) servotronic den på bil. Du må splite signalledning fra speedometer (hvis du har KOMB) til GM. Jeg regner med at du har GM high. Det eneste er å kode servotronic på din GM. Det er ikke noe problem med koding. Bruk NCS Expert
mudbug Skrevet Juni 6, 2011 Forfatter Skrevet Juni 6, 2011 Jeg leste rundt på nett. Det er litt farlig med servotronic på standard E39. Derfor kutter BMW å levere servotronic ettermonteringskit på E39.
Alpejohn Skrevet Juni 6, 2011 Skrevet Juni 6, 2011 Jeg tror jeg har LOW GM modul.. Ja spørs om jeg bare får klare meg med en vanlig tannstang, selv om det hadde vært fint og ha lett ratt på lav fart
mudbug Skrevet Juni 6, 2011 Forfatter Skrevet Juni 6, 2011 Jeg tror jeg har LOW GM modul.. Ebay koster 60 $ for en GM high.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå