Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en 520iA 2000 modell, 2,0 liter i august i 2010. Den er kjørt knapt 110.000 km. Har blitt mer og mer kapitalt skuffet over denne bilen. Trodde BMW var solide biler, men min forrige Mitsubishi Spacewagon hadde langt færre feil på 6 år enn denne BMW'en. Her er feillista:

- rygesensor kaputt okt 2010, alarmen hylte hele tiden i revers

- antispinn og ABS kaputt februar 2011, lampene lyser konstant

- april/mai 2011: - motor stopper gang på gang ved normal oppbremsing til nesten stillestående

- vifta har hylt siden oktober 2010

- ny feil søn. 29.05.2011: vifta har gått amok! Den kjører på full guffe konstant uansett innstillinger, indikator for vifta på panelet viser lav hastighet (verksted sier releet for styring av vifta er kaputt

- mulig lekkasje på servopumpa for styringa ifølge NAF

- svakt hjullager høyre bakhjul

- hovedlysene fremme var så full av fukt/kondens at de måtte byttes til nytt alt i okt 2010

Er alt dette vanlig på denne bilen? Er dette såkalt tysk kvalitet? Og kan jeg vente med adskillig mer fremover? Jeg føler jeg har kjøpt katta i sekken og venter med gru på verkstedets regning midt i juni. Forrige bilen min ble kjørt fra 105.000 km til 170.000 med kun bytte av bremsekalippere foran begge side og eksosanlegg.

Send meg gjerne mail: kaanil3@yahoo.com

Skrevet

Hvorfor har du ikke utbedret noen av disse feila?

De fleste av disse går ann å få fikset til en grei sum.

Antispinn/ABS kan bare være en abs-sensor som har røket, eller hjernen som har feil pga. plasseringa i motorrommet.

Kondens er det mange pre-face som sliter med, grunnene er nok dårlige pakninger, sprekk i plast og dårlige pæreholdere.

Ryggesensorer har en tendens til å ryke de og, er som regel kun en eller flere som har røket. Sjekker du ved å sette den i revers og høre etter hvem som summer (hør nære).

Skrevet

Ja, det er mye som kan gå galt på disse bilene etter 11 år på veien..:/ Har ikke så veldig peil på bil generelt, men lærer stadig og kan snakke ut fra mine egne erfaringer med min bil.. Kjøpte en 2000 mod 520iat i oktober ifjor (da med 157.000 km på telleren) og har selv måtte/ må utbedre følgende:

Snart: Nye lykthus pga masse kondens (noe jeg kan se på 30 % av alle andre e39 også..), og vifte til klima a.

Mai: Ny kamsensor

Februar: nye reimer og strammehjul

Januar: Nye dempere foran + ny termostat

Da jeg prøvde bilen hos selger første gang måtte den ha ny abs/tc sensor og hadde ødelagt cd- veksler (noe han fikset selv).. Synes i likhet med deg at det har vært mye greier på kort tid (ca. 19.000 kr i arb og deler for min del). ...mens svigers sin Lancer knapt har sett et verksted siden de kjøpte bilen for ti år siden. Mitsubishi har lite premiumfølelse, men de stopper aldri..:P Uansett håper jeg problemene snart tar slutt (for begges del), for bilene ser bra ut og er en drøm å kjøre!

Skrevet

Dette er da bare småfeil, og ikke NOE problem og fikse selv, selv med mindre mekaniske egenskaper! I mine øyne er dette bare små bagateller :)

Jeg har merket med rødt under hvert punkt du skrev:

- rygesensor kaputt okt 2010, alarmen hylte hele tiden i revers

Sett bilen i revers, gå bak og sett fingeren svakt på alle sensorer, samtidig som du lytter etter tikkelyd, tikker den, og banker kraftig funker den. tikker den svakt og med svak banking kan den være dårlig. Ny sensor finner du billig på ebay.de for eksempel.

- antispinn og ABS kaputt februar 2011, lampene lyser konstant

Kjør til nærmeste BMW verksted og få tatt en diagnose, mest sansynelig kan dem fortelle deg hva som er feil, mest sansynelig en sensor som nevt over, du får da vite hvilken. Kjøp ny, og bytt. (Kanskje litt værre og gjøre selv om du ikke er så kjent med slikt). Får også sikkert billige på ebay.de.

- april/mai 2011: - motor stopper gang på gang ved normal oppbremsing til nesten stillestående

Få utført diagnose samtidig med ABS, sikkert bare en bagatell (sensor eller noe i den dur). Kan være veldig enkelt og bytte selv bare du vet hvilken det er.

- vifta har hylt siden oktober 2010

Plukk ut vifta, prøv og smør den med wd40 eller noe, slutter den og hyle, så er saken biff, vist ikke finner du brukt/ny på ebay.de, koed.no osv.

- ny feil søn. 29.05.2011: vifta har gått amok! Den kjører på full guffe konstant uansett innstillinger, indikator for vifta på panelet viser lav hastighet (verksted sier releet for styring av vifta er kaputt)

Kan nesten garantere at dette er gåen viftemotstand, har selv bytta denne på min egen, vifta mi jaga opp og ned, og gikk raskere en panelet viste. Veldig lett og bytte, fjern et deksel og plukk ut. Søk på viftemotstand på forumet så finner du utrolig mye! (NB: Ut i fra det jeg har lest, anbefales det og kjøpe orginal, da de uorginale ofte går i stykker etter at par mnd., GS har disse på tilbud til rundt 900,- ((Orginal)

- mulig lekkasje på servopumpa for styringa ifølge NAF

Om du tar en titt, kanskje du finner lekasjen selv, kan være gåen pumpe, eller bare en dårlig slange/slangeklemme.

- svakt hjullager høyre bakhjul

Dette er jo slitedeler, så hva kan man forvente? Er nok vanskelig om du ikke er kjent med mekanisk arbeid. (Dvs. ikke så vanskelig men du skjønner :) )

- hovedlysene fremme var så full av fukt/kondens at de måtte byttes til nytt alt i okt 2010

Dette er vel ikke uvanlig, og like greit og bytte, da de gamle sikkert er fulle av steinsprut og matte og stygge likavel :) (Men du kan jo bare kjøpe nytt glass, og tørke innvendig, samt sjekke luftinger)

Det fins mandagsbiler og det finst fredagsbiler :) Du har vel kanskje kjøpt en onsdagsbil :)

Personlig hadde jeg ikke så sett negativt på det :)

Fredrik

Skrevet

Takker for mange gode svar, spesielt de detaljerte i rødt.

Desverre er jeg grønn på biler og kan gjøre lite selv. Det var enklere før i tiden på 70-tallets biler. Når ryggen også svikter på en 60-åring som meg, betyr det verksted, verksted og store utgifter, og skal dette fortsette med elektonikkfeil selger jeg denne BMW'en neste år. Fikk den jo ganske billig i 2010 for 110.000 inkl. alt og med beskjedne 99500 km på klokka. Er jeg heldig kan jeg kanskje få hundre igjen neste år. Men jeg tviler det blir mer BMW 5-serie til tross for at den er en drøm å kjøre som en av dere sier. Jeg har ikke råd til ti til tjue tusen på verksted hvert år om dette skal bli fremtiden. Gammelbilen Spacewagon'en, kostet meg minimalt på seks år, men et herk å kjøre p.g.a. vanvittig bråk fra dekk og motor. Japsebiler har jo knapt isolasjon mot støy. Blikkbokser som er driftssikre, men du verden for et bråk!

Uansett, takk for mange gode tips.

Skrevet

Klart det er mye elektronikk i bildet, og da er der fort mye mer som kan gå galt en på andre biler med mindre :)

Og om man ikke er i stand til og fikse selv, så vil det nåk bli temmelig dyrt i lenda vil jeg tro :?

Skrevet

:mrgreen:

Hei , jeg vurderer selv innkjøp av en 5serie BMW av samme type og jeg bruker siden her før jeg kjøper til å danne meg et bilde av driftsikkerhet/problemer.

Så tysk kvalitet? Ja jeg mener det selv om det fleste bilmerker leverte de siste kvalitetsbilene for noen år tilbake, et kjent faktum er at på Mercedes er w124 karroseri den siste kvalitetsbilen mens det sies det samme om BMWs e34 (5eren før din).

Selv synes jeg at BMWen kom best ut kvalitestmessig etter modellbytte, hvilket også internet viser deg da ingen bil har vært mer på verksted en MBs C220cdi.

Jeg håper ikke du oppfatter meg som en irrettesetter men jeg har en viss kjennskap til bil og om jeg var en mulig kjøper av din bil da du kjøpte den ville jeg tenkt; Bilen er 10år og har gått 110, mao har den ikke gått så langt!

Dette kan gi deg en del "stå-problemer" da bilen kanskje har stått i garasjen over lengre tid.

FEKS antispinn/ABS, kan våre en irret hjulføler.

Hjullager, samme her, kan ha "stått seg i hjel".

Viften din trenger ikke nytt rele, vifteclutchen er gåen! Viften klarer ikke gå på rette turtall og kompenserer med fart siden feilmeldingen viser for lav fart, om du bytter den når den begynner å hvine velger du selv men dette kan også skyldes at bilen har stått mye, (det er viskosekobling i viften og oljen trenger og masseres/varmes innimellom.

Oljelekkasje i servo, igjen et problem som kan unngåes med jevnlig bruk.

Grunn til at jeg tenker på kmstand er at en bil som feks står 3uker i garasje på vinteren er ikke bare kald men også treg, starter du den å vrir full sving med en gang kan du fort provosere frem denne lekkasjen.

Motor stopper, for meg sier det seg selv at denne bilen trenger noen gode langturer før vi kan dømme den :) Kanskje den ikke er ordentlig varmkjørt mellom småturene, her er mulighetene mange med gjengrodde luftmassemetere og luftfølere.

Det eneste feilen jeg ser som du ikke burde forutsett, med det mener jeg at kmstand og at den er 10år gitt deg en indikasjon på at du nå har kjøpt en bil som vil by deg på problemer når den skal begynne å virke igjen er ryggesensoren.

På disse bilene er fremlykt-glassene av plast så her er det naturlig å bytte ved normal kjøring rundt 200km eller en 10år tid.

Ellers håper jeg nå alle feilene er fikset slik at du nå kan nyte den slik den er ment :D

Med datidens biler er det også som du sier, skal en ha en bil som går 2 runder rundt jorden med bare en teiprull i bagasjen kjøper du en volvo amazon :mrgreen:

Skrevet

Du er ikke alene. Min bil E39 520ia 2000 kjøpte i 2006 64K (http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=188049). Den er kjørt hittil i år 130k. Jeg skiftet oljen hver 12500 km, dvs 2 ganger for hver oljen service. I løpet av 5 år har jeg skiftet :

- ABS styreenhet

- Lamdasonder

- Kamakselsensor

- Veivhusventil og alle slangene

- toppdekselspakning

- viskokopling (nå er det ulyd igjen)

- vifterreim

- 5 stks rullehjul

- vannpumpe

- 2 ganger med ABS sensor.

- viftemotstand

- hydraulisk strammehjull.

Jeg skiftet alt selv inkludering koding og diagnosen. Det er ikke ferdig med det når bilen ruller mellom 120-150 k, så blir det på tur:

- foring

- controlarm

- hjulelager

- støtedempe

uffffffffff. men jeg er glad å kjøre den :) . Jeg tar det som kommer.

Skrevet

Har og bytta litt på min, men når skattepengene kommer er det støtdempere fjærer og lager i toppen på alle 4 som står for tur hos meg, og det er ikke billig! Bare støtdemperene koster ca. 12000 kr på BMW, fjærene koster 2500 for begge to, lagera i toppen kommer vel på rundt 2000,-.

Skal og bytte foringer på stabstag fremme og bake.

Men skal bli GODT med helt nytt M-tech understell! :D Har ikke hatt noe glede av det siden jeg kjøpte bilen, da de har vært utslitt hele tiden :cry:

Så du er ikke alene.. hehe :lol: Men begynder jo og bli gamle biler så.. Men jeg angrer helder ikke på mitt kjøp, beste bilen jeg har kjørt i hele mitt korte liv! Kjørekomfor til 1000! :D

Skrevet
støtdempere fjærer og lager i toppen på alle 4 som står for tur hos meg, o! :D

Hvordan vet du støtedemper er gåen??? Jeg har ikke skiftet de. Nå er de 11 år gammel.

Skrevet
støtdempere fjærer og lager i toppen på alle 4 som står for tur hos meg, o! :D

Hvordan vet du støtedemper er gåen??? Jeg har ikke skiftet de. Nå er de 11 år gammel.

De testet dem på BMW, virkningsgraden var under laveste tolleranseverdi :) Fikk beskjed om det da bilen var på inspeksjon 1 :)

+ At den føles veldig "båt" ut i forhold til faren min sin med m-tech understell, den er mye fastere :)

Skrevet
[

+ At den føles veldig "båt" ut i forhold til faren min sin med m-tech understell, den er mye fastere :)

OK.! hvis bilen gynger mye opp og ned, er støtedempen gåen, ellers mottsatt #-o

Skrevet
Har og bytta litt på min, men når skattepengene kommer er det støtdempere fjærer og lager i toppen på alle 4 som står for tur hos meg, og det er ikke billig! Bare støtdemperene koster ca. 12000 kr på BMW, fjærene koster 2500 for begge to, lagera i toppen kommer vel på rundt 2000,-.

For noen syke priser! Det er "klassisk" demperteknologi men M-tech-deler? Tipper du kan spare noen lapper ved å kjøpe inn fra koed eller pelicanparts.

Skrevet
Og kan jeg vente med adskillig mer fremover?

Bilen din har gått 110K? Da kommer det nok en runde med utskifting av diverse understellsdeler om ikke så lenge hvis ikke dette er gjort ennå. Casterstagforinger, stabstagforinger, stabstag/skranglestag, knirkeforinger bak, støtdempere bak +++.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...