Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Mineralolje på s50 :idea:

Ja. Det går helt fin. Den motoren har shimset ventiler så den trenger streng tatt ikke fullsyntetisk olje. Men som jeg skrev så må man bytte olje ofte skal man kjøre mineralsk.

S14 og S50 er jo kjempe gammle motorer nå. Trenger ikke denne modærne oljen på de, men mange liker å tro at de kjører det beste og at det er kun det som er godt nok, men det er ikke riktig.

Regner med at denne diskusjonen tar seg godt opp nå. Morro :D

Skrevet

Jeg legger merke til at mange av dere som utelukkende anbefaler 10-60 olje på S motorene, er ofte folk som kjører stort sett kun sommerhalvår, og ofte på bane.. Til den bruken, er jeg enig i at både TWS og Agip er gode oljevalg.

Den normale mann i gata, kjører ofte småkjøring, selv med en S motor.. til/fra jobb, butikken, kinoen, og koserunder med gasspådrag i ny og ne.. Sjelden over 100-105 grader oljetemp, og veldig ofte knapt varm nok til normal driftstemp..

Vil dere anbefale 10-60 olje til de også?

Hvis ja, har du noengang sammenlignet hvor tjukk 10-60 er kontra f.eks 5-40, i temperaturer under 10 grader? Hva med i -10 grader?

Veldig mange kjører også langt utpå høsten/tidlig vår, og mange kjører hele året..

Jeg har sammenlignet disse oljene i disse temperaturene, og kjører ikke noen som helst motor på 10-60 på småkjøring i lave temperaturer etter dette. Den er som TJUKK sirup i -10 f.eks.

Tror dere det er bra for lager, vanos, kammer, eller noe som helst annet forsåvidt, ved kaldstart og de første 5min av motorens gangtid?

Mindre raklelyder i vanos, betyr ikke dermed sagt at oljen du bruker er sunnere for motoren din... ;)

Det er en grunn til at Castrol, Statoil, Mobil1 m.fl. anbefaler 5-40 og 5-50 til disse motorene, til "Ola Nordmann" for normal bruk..

Men som sagt, 10-60 er genialt på banekjøring, autobahn og lignende.. Den holder bedre viskositet ved høye temperaturer, uten tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...