Gå til innhold

E46 batterilyset kom på under kjøring og bilen døde

lande
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen problemer med min 2004 E46.

Da jeg var ute å kjørte kom plutselig batterilampen på og bilen døde. Jeg forsøkte så å starte den, men den ville ikke starte selv. Jeg fikk heldigvis stoppe en som kjørte forbi og fikk startet den med startkabler. Da jeg så kjørte videre skrudde jeg av alt elektrisk jeg hadde på; AC, varmetråder, stereo etc. Bilen kjørte helt fint etter dette, og startet til og med da jeg kom hjem.

Det jeg lurer på er om dette problemet kan skyldes at batteriet er dårlig og må byttes, eller om det f.eks er dynamoen? Bilen er som nevnt en 2004 modell og jeg tror ikke batteriet har blitt byttet før, så det er vel kanskje på tide?

På forhånd takk for alle svar... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måle ladespenningen først, skal være 14,6 Volt +/-

Deretter sjekke syrevekta på batteriet, dersom mulig, dersom det ikke er mulig så har du sikkert en sånn indikator på batteriet som forteller om batteriets tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måle ladespenningen først, skal være 14,6 Volt +/-

Deretter sjekke syrevekta på batteriet, dersom mulig, dersom det ikke er mulig så har du sikkert en sånn indikator på batteriet som forteller om batteriets tilstand.

Indikatoren på batteriet lyser grønt som betyr at alt er helt topp... Jeg vet ikke om jeg stoler helt på denne indikatoren da batteriet i det minste må være temmelig utladet siden bilen ikke startet. Da skulle indikatoren vist gult.... Men jeg skal få tak i et voltmeter og måle ladespenningen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å bytte hele dynamoen med en gang kan du også skru ut ladereléet med børster å prøve å bytte det først, koster 150 spenn.

nå er ikke detta en gammal bil, de delene er ikke å få løst til dynamoene på nyere bmw'er, på bilen hans kan man kun bytte ut regulatoren på dynamoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke detta en ny bil, og nei helt sant det, laderelé finner man på blandt annet gamle gråtass traktorer, jeg som stokket om på ordene.

Så da kaller vi det regulator isteden.

Det to skruer i bakkant på dynamoen man løsner, og da kan man ta ut hele regulatoren med børster.

Denne regulatoren komplett med børster koster ca 150-200kr avhenging av hvor man handler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det var faktisk batteriet som var gåent. Iflg. han på verkstedet var batteriet så dårlig at det oppsto en slags kortslutning inni batteriet som førte til at bilen stoppet. Så jeg slapp heldigvis å bytte dynamo:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...