Gå til innhold

Hjelp! E39 Dice tilkobling - 3 signalkabler mangler

Anbefalte innlegg

Har kjøpt Dice Silverline Duo til min E39 (2000, 523iAT).

Fant i etterkant ut at jeg ikke har CD-vekslerkabel, men tok en liten tur på hugger'n og fant tilkoblinga som manglet foran og bak. Pga andre som hadde plukka deler så har jeg kun pluggene. Også pga at jeg ønsker å legge alt sammen foran.

Jeg har klart å lodde sammen signalkabelen med CD-vekslerkabelen - den delen som hadde en 6pins-plugg. Men 3-pins-pluggen er det verre med! Hvilke 3 kabler skal de til? Det er en med brunt, en med rødt, og en hvit med gul. Hvor kan jeg lodde/koble de foran bak hovedenheten?

Her er bilder på det jeg har nå:5i2ksej15q6858m20way.jpg

qfe6s9hm5rvu6phlboef.jpg

Håper at noen kan si meg hvor disse 3 signalene evt spenning skal hentes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan du hente fra pluggen til radioen.

Brun = jord. Skal på tykk brun til radioen

Rød/brun = konstant 12V. Skal på tykk rød/brun på radioen

Hvit/grå/gul = tenning eller remote. Der kan du bruke den lilla eller hvis du har lik til radioen også (hvit/grå/gul)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke koble den hvit/gul/grå ledningen til remote 12v! Det er I-bus ledningen, som dice enheten din skal kommunisere med bilen din med, den går på 5v. Jeg vet ikke om du kan gjøre skade med å koble 12v inn på I-bus'en på dice'n, med det høres ikke ut som noen god ide. CD-vekslerene er fast tilkoblet 12v og har ikke remote, di styres via I-bus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - så brun og rød kan kobles til tilsvarende farge, større kvadrat ledninger som går inn i hovedpluggen til Business CD-spilleren.

Hovedpluggen har også hvit med gul ledning - så kan jeg plugge mot denne? Eller er det denne jeg absolutt ikke må koble mot? Ble litt forvirra av de to svarene deres :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bus-ledningen er som regel koblet til pin7 på den 17pins (den store) kontakten på radioen. Du kan koble deg inn der. Ikke koble deg innpå den andre kontakten/kabelen. Det er bare en signal kabel for lyden.

Ellers er rød 12v og brun jord ja, som du kan evt. koble 12v på pin9 og jord på pin 15 på den store kontakten.

Jeg går utifra at du har den 17 pins kontakten med runde pinner på radioen din, hvis du har 40pins kontakten, så er tilkoblingene annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forklaringen hjalp litt - og den falt i tråd med det jeg nå hadde planer om å gjøre.

CD-veksler kabelen har jeg lodda/skjøta sammen og skal ikke gjøre noe mer med den, annet enn å plugge den inn.

3-pin-pluggen skal jeg koble som følger:

Rød m grønn stripe - mot plugg 9 i hovedkontakten, 12V

Brun - mot plugg 15 i hovedkontakten, jord

Hvit m gule bånd - mot plugg 7 i hovedkontakten, som har samme kabelfarge.

Jeg har 17-pins kontakten.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...