Gå til innhold

How to: kjøp og salg av bil!

Hansen_
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor gjøre det så vanskelig?

- Begge skal være med på prøvekjøring

- Skriv alltid kontrakt

- Selger leverer aldri fra seg nøkkel uten betaling

- Betaling skal skje med kontanter eller bankremisse, alternativt direkte i bank

- Er kjøretøy pantlagt får man en bank til å ordne transaksjonen. Da betaler de inn pant til kreditor, resterende går til selger

- Selger beholder salgsmelding og leverer inn denne

Ingen grunn til å gjøre ting vanskeligere enn nødvendig. Men det er veldig mange unge mennesker som skal kjøpe/selge bil som ikke nødvendigvis er klar over hvilke fallgruver som finnes. Derfor greit å gjøre oppmerksom på det.

Hvorfor skal ikke kjøper også ha en kopi av salgsmelding? Jeg personlig hadde ikke stolt på at selger hadde levert den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være verdt å tenke på er om du kjøper bil i løpet av/før mars/april er årsavgifta. Mange som brenner seg på den og antar selger betaler den fordi den kommer sendt til han osv. Denne er både kjøper og selger ansvarlig for å betale. Jeg pleier ved salg å betale den og legge til kjøpesummen. Har dog klart å selge en bil der kjøper skulle ordne både omreg og årsavgift, men da ringte jeg han om kontonr/kid.nr/sum slik at han fikk betalt før årsavgifta før forfall. Og for all del skriv hvordan/hvem som skal betale årsavgifta i kontrakten.

Virker som det er mange som er redde for "blowe" et salg/kjøp pga slike detaljer og håper at den andre løser det.

Og om du selger bil så husk å ta ut auto-pass brikka de og meld ifra til Autopass elr bomselskap at bilen er solgt, så slipper du å betale for ny-eiers passeringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt sikker mhp. remisse; ta en tur i et bankkontor først for å bekreftet at remissen ikke er falsk; utstedende bank vil da bekrefte riktigheten av remissen og da vil den bli honorert.

For ordens skyld; for de som lurer på dette med (bank)remisse: En remisse er en banksjekk som kjøper bestiller hos sin bank og som må betales på forhånd. Man kjøper altså en banksjekk lydende på selger (eier) og må betale den når den hentes i banken. Den er derfor å anse som kontanter men eneste som kan få innløst den er den som sjekken er utstedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd! Jeg har et spm. Jeg kjøpte bilen min i fjor høst, av en type på østlandet. Det var det første bilkjøpet for meg, og må ærlig innrømme at jeg nesten ikke gjorde noen av sakene som er blitt nevnt. foruten å bruke bankremiss og kjøpskontrakt fra NAF. Var i det hele tatt en utrolig rask handel, og stod med nøklene i hånda, 30-45 min etter møte med selger. Bilen som jeg fortsatt eier er egentlig veldig pen, og har ikke hatt noen større problemer, så mistenker ingen svindel eller lignende.

Men for en liten stund gikk det opp for meg at, hei! jeg har jo ikke fått ett nytt vognkort! Kjører rundt med forige eiers. Ha kan skyldes dette, og hva bør jeg gjøre? Kan det ha stoppet opp hos BT, eller er det garantert forrige eier som er skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd! Jeg har et spm. Jeg kjøpte bilen min i fjor høst, av en type på østlandet. Det var det første bilkjøpet for meg, og må ærlig innrømme at jeg nesten ikke gjorde noen av sakene som er blitt nevnt. foruten å bruke bankremiss og kjøpskontrakt fra NAF. Var i det hele tatt en utrolig rask handel, og stod med nøklene i hånda, 30-45 min etter møte med selger. Bilen som jeg fortsatt eier er egentlig veldig pen, og har ikke hatt noen større problemer, så mistenker ingen svindel eller lignende.

Men for en liten stund gikk det opp for meg at, hei! jeg har jo ikke fått ett nytt vognkort! Kjører rundt med forige eiers. Ha kan skyldes dette, og hva bør jeg gjøre? Kan det ha stoppet opp hos BT, eller er det garantert forrige eier som er skylden?

Høres ut som vognkort del 2/salgsmelding ikke er levert inn til biltilsynet. Hva med årsavgifta har du fått den for i år da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgifta har jeg har jeg betalt i år ja. Vognkort del 2/salgsmelding er selgers ansvar? og burde da kontakte han?

Regning for årsavgifta blir som regel sendt til eier av bilen, altså den bilen er registrert på ved årsskifte. Du har ikke byttet adresse i det vaset da slik at du aldri har mottatt nytt vognkort del 1 og 2? Anbefaler deg en tlf til biltilsynet på tirsdag for å sjekke hvor/når vognkortet ble utsendt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte E91`n, var det pant i bilen.. På Br-reg sto det langt over 400.000 i gjeld på bilen. Dette var da så klart kjøpssummen på bilen den dagen tidligere eier kjøpte den. Jeg ringte min bank, og fortalte at den hadde x-antall tusen igjen i pant. Min bank ringte banken til han jeg kjøpte bilen av, og fikk lånenummer og kontonummer som mine penger skulle gå inn til.

Da jeg dro og henta bilen, hadde jeg med meg bevis fra banken om at pengene var ordnet, og han hadde fått klarsignal fra sin bank om at det var ordnet et overføringsbeløp som skulle gå inn til hans lånekonto fra min bank.

Dette gikk smertefritt, og handelen gikk for seg uten at jeg rørte en krone. Dette følte jeg var veldig trygt, noe også selger var enig i fra starten av.:) Det som var igjen av penger etter at panten i hans bank var betalt, fikk han selvfølgelig igjen!

Han henta meg på flyplassen, og jeg kjørte derfra og hjem til han for underskrift av kontrakt, henting av vinterdekk osv. Dette gav ikke noe mindre inntrykk av at bilen hadde hatt det godt før jeg dro avgårde med den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...