Gå til innhold

E28 518i->M530i Retrogarasjen. Update 19/6 s36 GODKJENT!!!.

Pernezz
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 567
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jaja så var jeg plutselig offshore igjen og det er på tide med en ny update, siden jeg fikk gjort litt med bilen da jeg var hjemme :D

Fikk gjort rent oppi motorrommet etter at jeg demonterte bremsekraftforsterkeren og styresnekka. Så dermed var det bare å vaske de "nye" delene som skal monteres. Dette trengte ihvertfall en vask:

DSCF0884.jpg

DSCF0885.jpg

DSCF0921.jpg

Og resultatet ble jo bra:

DSCF0887.jpg

DSCF0920.jpg

DSCF0922.jpg

Og for å slippe sveising,sliping og lakkering popnaglet og limte jeg fast festene til den hydrauliske BKF´en:

DSCF0889.jpg

Ny "bombe" ble selvfølgelig også montert:

DSCF0886.jpg

"Ny" styresnekke fra M5 tror jeg (med kortere styring) som ble sponset av Ivar:

DSCF0883.jpg

Og plutselig var motoren oppi:

DSCF0923.jpg

Eksosen måtte bygges litt om for at det skal passe med 3" anlegget jeg kjøpte av Lamek... Var ikke noe kjekk jobb, men det ble helt greit til slutt :) Finishen er ikke så høy, men det var heller ikke intensjonen:

DSCF0931.jpg

For at lambdasonden skulle få litt bedre plass, måtte jeg slipe litt...

DSCF0930.jpg

Sveiste også på plass mutter til bredbåndslambda på motsatt side av den originale lambdaen :D :

DSCF0929.jpg

Girkassefeste på plass, og Ivar lånte meg gummifester fra GS:

DSCF0928.jpg

Bensintrykksregulator montert:

DSCF0926.jpg

Her ser dere en temperatursensor som jeg har satt inn i bunnpanna, og ekstern oljetrykksmåler:

DSCF0927.jpg

Så etter dette var klart satte jeg på plass ledningene til motoren slik jeg trodde dem skulle være og den midterste

delen av eksosanlegget. Monterte også 535-LMM midlertidig i mangel på 525-LMM...

Deretter var det bare å dra rundt på starteren :D !!

Men tror dere den startet..? NEIDA :evil: !! Så da var det bare å lete etter nålen i høystakken.. Ok, har jeg gnist? NEI..

Da var første steg å få byttet ut triggersensoren. Da kom gnisten.

MEN, fremdeles ikke liv... Hva med bensin da? Jaja, bensinen kommer ihvertfall inn på rett plass, og det lukter

bensin av "eksosen"....

Hmm, hva gjør vi så? Jo da sjekker vi (jeg og Ivar) om sensoren som står på den ene pluggledningen står i rett

kontakt... Vel, jeg hadde to muligheter og prøvde begge, men det hjalp heller ikke...

Sjekket også den ene pluggen, og den virket veldig tørr...

Så da vet jeg egentlig ikke helt hva problemet kan være, men når jeg kommer hjem får jeg ta og sjekke at dysene

ihvertfall gir bensin og ikke har låst seg helt... Hvis noen andre har forslag til hva problemet kan være, så må dere

mer enn gjerne poste det her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter ikke slike føler på kassa på denna? Eventuelt om de er byttet om ?
Det er følere på girkassen ja! prøv å bytt dem, var det som var problem på min

Nei, det er ikke sensorer på girkassa her. Er E34 ledningsnett, og da er den en sensor foran på veiva, og en på pluggledning (slik facelift E30 også har). Det var jo desse han skriver om at han byttet om på osv...

Og hvis de 2 sensorene dere snakker om på girkassa hadde vært forbyttet (les: stått feil), så hadde det heller ikke vært gnist. Og det har han jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg husker så er det en 4-pins kontakt (hvit), en 3-pin (sort) og en 2-pin (sort) som er rett ved styresentral. Må evnt ut å sjekke i bilen...

Jeg husker godt at de gamle ledningsnetta måtte ha tenning+ inn på den grønne ledningen i den hvite 3-pins kontakten. Men når vi sto der nå, så husket jeg ikke hvordan det var med 88- ledningsnetta, om en måtte kople til noe/noen i de stikka som var der. Vi skulle hente koplingskjema og sjekke det ut, men samme dag reiste jo Pernezz på jobb, og da ble bilen bare heist opp i taket.

Så hvis noen husker konkret om noen av de stikka skal koples til noe, så hadde vi sluppet mye feilsøking og styr... ;)

Og ja... Jeg tror nok motoren skal gå uten pluggledningssensor, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På preface nettet er det hvertfall slik du sier nå, men hadde nylig e34 nett i min bil (e30 men) der var 3 pins kontakta hvit, husker ikke fargene på de som skulle ha pluss og minus, tror jeg målte meg fram, foruten om det kan det hende en må legge ei ledning fra starter til c101 kontakta for å få kupe vifta til å virke (dette gjelder e30, aner ikke hvordan det er på e28). Kan sikkert finne ut av de ledningene, men er vel kanskje greiest å se i etm etc selv

Edit: mener også å huske at min hadde samme symptomene, før jeg fikk kobla dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk att det er en rød med hvit stripe som også må ha tenningsstrøm på e34 nettene.

Takk for tipset, skal sjekke opp i det!

Samtlige av de som var røde med hvit stripe hadde spenning.

Her er et bilde av de kontaktene som ligger med styresentralen:

IMG_0959.jpg

På preface måtte det som tidligere sagt alltid koples til en styrestrøm til styresentral, for å "aktivisere" det meste.

Det er for mange år siden jeg koplet opp facelift/E34-nett, at jeg klarer ikke å huske hvordan jeg gjorde det....

Men hvis det kan være til hjelp, så har jeg skrevet ned fargene på de lederene som går til de forskjellige stikka på bildet:

Hvitt stikk :

svart/blå, svart/grå, svart/grønn og rød (denne har +)

Svart stikk (4-pol, med 3 ledere):

brun/grønn, grønn/hvit og brun.

Svart stikk (2-pol):

brun/blå og grønn/lilla

Svart stikk (2-pol)

2 x brun

Anyone som husker bedre enn meg? Må vel være noen som har koplet en E34-motor i en E30 eller lignende i senere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi oi!! har jeg virkelig glemt og lese denne tråden-

Bra jobb og nydelig arbeid :)

Jeg skal så avgjort ta meg en E28 tur til retro garasjen i år når min blir ferdig :)

Du får ta å kombinere det med E28-treffet på "Låven" i Stavanger til sommeren??

Hjertelig velkommen skal du nå uansett være... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...