Cryfry Skrevet Juni 15, 2011 Skrevet Juni 15, 2011 Fikk hevet inn E34 520en i dag på verksted iogmed at jeg bare har en uke på meg før jeg får heftelse på bilen og ikke hadde tid til å bytte fjærene til noe godkjent og ett hjullager bak. Di fikset dette veldig greit, men etter kjøreturen på vei hjem fra verkstedet og jeg parkerte i gården merket jeg at bilen begynte å ''slite'' litt smått på tomgang og batterilampen lyste litt svakt, så litt sterkt også nesten borte.. Slik gikk det helt til jeg ruste bilen litt så forsvant dette igjen. Altså det jeg lurer på er: Er dette bare ren tilfeldighet? Altså alt di gjorde var å bytte fjærene mine, firhjulskontroll og byttet ett hjullager for meg. Har ikke vært borti fjærbytte på BMW generelt før men batteriet ligger jo under setene bak? Må di fjærne setene for å komme til dempertårnene og kan ha gjort noe feil ved oppkobling igjen? Tusen takk for alle svar!
CrZyWiz Skrevet Juni 15, 2011 Skrevet Juni 15, 2011 Batterilampen tyder på at ladingen er dårlig, altså dynamoen! Batteriet er under setet som du sier, men de trenger ikke røre dette for å komme til dempertårnene. Dette er nok dynamoen din, eller mer spesifikt børstene på dynamoen som er gåen. Siden det forsvant når du ruste bilen igjen. Visst du har borch dynamo kan du bytte bare børstene, og de koster 100-200kr
Cryfry Skrevet Juni 15, 2011 Forfatter Skrevet Juni 15, 2011 Takker for kjapt svar! Hvordan finner jeg ut om jeg har borch dynamo? Er min første bmw så må ærlig innrømme at jeg kan veldig lite anngående generelt om bmw så hvor er dynamoen sånn ca? Er det noe problem å bytte disse børstene? Syntes bare det var veldig tilfeldig at det var helt fint når jeg slapp den av hos verkstedet men når jeg kom hjem så skjedde dette Men sånn er vell livet Liten edit: Hvor lenge kan jeg kjøre sånn uten at det blir noe problem?
todleif Skrevet Juni 16, 2011 Skrevet Juni 16, 2011 Har du ikkje peiling, so leverer du bilen på verksted. Er jo ikkje noke særligt å bli ståande midt i vegen pga at batteriet er flatt. Har du ikkje peiling kor dynamoen er, so ta bilder av motorrommet, so er det jo lettare p hjelpe deg. Dynamoen blir driven av ei reim ifra motoren. (dynamoreim) Sjekk at den fungerer So er det jo greit å sjekke kontaktene på batteriet-dynamo-jord. Og er selfølgeligt greit å måle ladespenning ved tomgang og litt turtall. (2000rpm)
Cryfry Skrevet Juni 16, 2011 Forfatter Skrevet Juni 16, 2011 Derfor jeg spørr, for er interessert i å lære? Og akkurat derfor jeg spørr om hvor lenge jeg ca kan kjøre sånn for skal til tyskland med bilen om ca 1mnd. Og hvor mye sånn ca det evetuelt koster på verksted? Men takk for tipsene og skal ta å se på reima og måle ladespenningen og se hva jeg finner ut av
2000Touring Skrevet Juni 16, 2011 Skrevet Juni 16, 2011 Ville ikke dra til Tyskland med slik tilstand på bilen. Dette kan liksågodt ta kvelden i dag, som en stund fram i tid.
Cryfry Skrevet Juni 17, 2011 Forfatter Skrevet Juni 17, 2011 Noen som vet om biltema sin universal dynamo passer på 520i 92 mod? Tenkte jeg skulle kjøpe en sånn en også heller prøve å vente til jeg kommer meg til tyskland i sommer og kjøpe ny der igjen. Og tenkte også bare å ha den biltema dynamoen også prøve å overhale min gamle, viktig å prøve litt Nå har ikke jeg sjekket hvor mye A min dynamo er på, men kan man hive på en med større A uten noe problem? Takker for svar!
todleif Skrevet Juni 17, 2011 Skrevet Juni 17, 2011 Har du sjekket ladespenningen? Kan du bytte børstene, er jo det enklest og billigast. (viss børstene er problemet)
Cryfry Skrevet Juni 18, 2011 Forfatter Skrevet Juni 18, 2011 Har ikke fått sjekket ladespenningen enda nei, men vill ha en dynamo på mest mulig A pga av annlegg i bilen så derfor jeg lurer på om det er mulig å bruke biltema sine universale i en liten periode. Må jeg ikke ha ut dynamoen uansett for å komme til børstene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå